Dag 26 Vrije dag

Portugal, Vila Nova de Cerveira

Een bezoek brengen aan Vila Nova de Cerveira, lekker luieren op de camping, of eindelijk eens mijn boek lezen...ik doe het allemaal.

Begin van de middag heeft de burgemeester ons een bus ter beschikking gesteld en gaan we eerst de bergen in om het hert te bewonderen én het fantastische uitzicht.
We rijden terug naar het dorpje en lopen wat rond, maar al snel zitten we op een terras en bestel ik een bananasplit, daar hebben er meer oren naar en ook de aardbeiencoupe lijkt naar meer te smaken.
De bus zet ons weer keurig bij de camping af, het was zeker een geslaagde middag. Wel nog met een akkefietje, onze reisleider Bert, ziet mij voorover gebogen een foto maken van een bloem en vraagt of ik dat nog een keer kan doen, zeer suggestief! Ik zeg "hij is oranje hoor" (mijn bh). Heel naar, ik ga me er nu niet verder druk om maken, maar dit krijgt aan het eind van de reis zeker nog een staartje!

Vila Nova de Cerveira een klein maar indrukwekkend dorp aan de oever van de rivier Minho. Het is vernoemd naar een hert de 'cerveira' en het is beslist de moeite waard. Eens in de twee jaar is er een kunstfestival en worden de straten versierd met kleurrijke lampenkappen en paraplu's bungelend boven de geplaveide straten. Vlakbij het toeristische informatiecentrum vind je een gebouw van glas en metaal uit het begin van de 20e eeuw, het werd gebruikt voor de stadsmarkt maar tegenwoordig wordt het gebruikt voor de verkoop van producten van lokale ambachten. Het kasteel van Vila Nova de Cerveira In 1321 liet Koning Dinis in Vila Nova de Cerveira een kasteel bouwen ter verdediging tegen de Spanjaarden. De poort is gebouwd in verschillende stijlen en is door de jaren heen regelmatig veranderd en aangepast. Binnen de kasteelmuren zijn een 16e-eeuwse stadhuis en een parochiekerk (1877) te vinden. Het is heerlijk om een wandeling langs de rivier te maken, vooral het Parque de Lazer de Castillo is het bezoeken meer dan waard, je vindt er veel beelden en in dit park bevindt zich ook een waterpark. Er loopt een wandel/fietspad langs de rivier, het wordt aangeduid als 'Ecovia'. Als je in Villa Nova de Cerveira bent, moet je beslist naar het hert boven op de berg rijden. Daar heb je een fantastisch uitzicht over de grensrivier met Spanje aan de overkant en als je naar links kijkt, zie je de Atlantische Oceaan. Een uitzicht om nooit te vergeten.

Verrassingsavond met diner, we zien elkaar in het restaurant van de camping, het wordt vast weer een gezellige avond. Ik heb maar vast al opgeruimd, morgen weer een reisdag, dan zijn we alweer terug in Spanje. Hoe snel gaat de tijd!
Én gezellig was het en ook heel lekker, hapjes vooraf, vlees, sla en aardappeltjes en een pudding toe, vergezeld met een biertje. Met als toegift een fado uitvoering aangeboden door de camping, ik vond deze minder indrukwekkend dan de vorige keer, maar nog steeds mooi.

Onze 2 dagen hier zitten er weer bijna op, morgen een reisdag.

Slaap lekker, tot morgen.

Ha Yvonne, Lekker dagje. Morgen weer op pad. Het gaat idd hard. Groet Ron

Ron 2023-06-16 00:12:01

Leuk zo’n haantje maar die moeten zich wel gedragen. Opkukelen. Gelukkig hebben jullie nu ook mooi weer en zien weer bijzondere dingen. Groetjes Frans en Ina.

Ina 2023-06-16 11:07:02

Oei Yvonne, mannen 🙄🤣😂niks van aantrekken . Geniet lekker van je reis, ik geniet met je mee 😘

Chris melis 2023-06-16 13:33:53

Prachtig uitzicht daar! Ik lees al je verslagen van de dag, reageer alleen niet steeds, je kan hier niet alleen een hartje of like geven. Maar er leuk allemaal!