Dag 4

Vietnam, Halong Bay

We rijden Hanoi uit richting de beroemde Halong Bay, 163,98 km.

De Ha Longbaai (Vietnamees: Vịnh Hạ Long) is een baai bij de stad Hạ Long in het noorden van Vietnam in de Golf van Tonkin, nabij de grens met China. De baai heeft een kustlijn van 120 kilometer en het gebied beslaat zo'n 1500 vierkante kilometer. Vịnh Hạ Long betekent in het Vietnamees Baai van de dalende Chinese draak. In de baai liggen 1969 kalkstenen eilanden, elk met dichte begroeiing op de top. De kalkstenen monolieten rijzen spectaculair op uit de oceaan. Verschillende van de eilanden zijn hol, met enorme grotten. Hang Đầu Gổ (Houten Stokken Grot) is de grootste van deze grotten. Franse toeristen die deze grot aan het eind van de 19e eeuw bezochten, noemden hem Grotte des Merveilles (Grot van de Wonderen). De drie grote kamers bevatten veel grote stalactieten en stalagmieten (en Franse 19e-eeuwse graffiti). De naam van veel van de eilanden is het resultaat van de plaatselijke interpretatie van hun vreemde vorm. Voorbeelden hiervan zijn Voi (olifant), Ga Choi (vechtende haan) en Mai Nha (dak). 989 van de ca. 2000 eilanden hebben een naam. Bij enkele van de eilanden bevinden zich drijvende dorpen van vissers die in de ondiepe wateren 200 soorten vis en 450 soorten weekdieren vangen. Eigenlijk mag er in dit gebied niemand wonen, maar de vissers worden gedoogd, ook omdat zij de troep van de toeristen opruimen en zo het prachtige gebied netjes houden. Op sommige eilanden leven dieren, zoals kippen, apen en leguanen.
In 1994 is de Ha Long Baai opgenomen op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.

Vroeg uit de veren, 6.30 uur belt Vincent ons persoonlijk wakker.
Vannacht een smakker gemaakt, was even vergeten dat mijn koffer er lag :-( valt gelukkig mee, blauwe wang en oog. Na het ontbijt lopen we naar de bus en vertrekken we richting Halong Bay. Het is behoorlijk mistig, hopen dat die optrekt voordat we er zijn! Deze keer maken we onderweg een koffiestop bij een souvenir warenhuis, niets gekocht, kijken, kijken niet kopen ;-), te duur.

In Halong Bay gaan we aan boord gaan van een schip, er wordt ons een heerlijke vis lunch geserveerd, dat gaat er wel weer in.
We maken een onvergetelijke boottocht door de schitterende baai met uit zee oprijzende krijtrotsen, het weer wordt steeds beter en zelfs de zon laat zich zien, het is goed toeven op het dak van de boot. We leren elkaar steeds beter kennen en het is onderling erg gezellig.
Om 16.00 uur terug in de haven, nog 10 minuutjes naar ons hotel, weer een prachtige kamer met uitzicht op de baai.

Om 18.30 uur met Margreet en Kitty afgesproken om in het hotel te eten.
@ Margreetje, zo ben je toch nog een beetje bij me :-)

Monique en Dick schoven ook gezellig aan. Het eten had wat voeten in de aarde. We wilden zalm eten, maar die was niet gevangen, dan zeebaars, kregen we wel 1 hele zeebaars met zijn drietjes, maar wel erg lekker. Dick is een lolbroek en we klikken qua humor, dus we hebben ontzettend gelachen. Deed wel een beetje pijn, maar dat mocht de pret niet drukken. Mijn wang en oog worden steeds blauwer :(

Overnachting in Star City Ha Long Hotel (Ha Long Road, Bãi Cháy Ward)

Je eerste verslagen gelezen en ik moet zeggen dat het erg indrukwekkend klinkt. Ziet er allemaal goed uit. Reisgezelschap is oké geloof ik. Ook een goede gids? Zit het weer een beetje mee? Hier niet. Niet of nauwelijks aan de boot gewerkt. Amusser je en geniet er van.

Gertjan 2015-03-28 11:45:48

Gezelschap erg leuk en gids top. Zonde van de vakantie, komt vast nog goed.

ivie74 2015-03-28 16:42:11

he zussie, je moet ook een lichie aan laten 's-nachts het beste ermee! xxx je broertje en schone zus

René 2015-03-29 17:08:52

Ja, dom hè, maar het geneest al goed hoor. X