Regen, regen en nog eens regen

Nederland, Den Hoorn

Wat gisterenavond begon als zeedamp, is uitgegroeid tot uren stortregen, echt recht naar beneden, nu half 9 en droog.
Straks maar eerst eens buienradar bekijken wat we kunnen verwachten vandaag, voorlopig liggen we nog lekker.
Ik ga nog even schaapscheren, mijn souvenirschaapje heeft een strik op haar buik en daar houden wij niet van, dus maar even opereren met een aardappelschilmesje én gelukt
De buien duren volgens buienradar tot een uur of twaalf, dat wachten we af en eten maar vast een boterham.
Ik pak mijn fietstas weer in, ga even mijn tasje en camera pakken, intussen valt mijn fiets om, beetje topzwaar blijkbaar, maar daardoor is de dop van mijn waterfles gesprongen, regenpak nat, maar niet van de regen dus, mijn fietstas, ja daar loopt het water gewoon aan de onderkant uit, die neem ik dus maar niet mee vandaag.
Gelukkig zat mijn camera er nog niet is. Het was wel weer een slappelach momentje.

We fietsen naar paal 9, waar we de fietsen parkeren en het wandelpad naar de bunker nemen, een mooie wandeling door Loodsmansduin. Lopend bekijk je het toch weer anders de flora en fauna en vandaag is het geel!
We lopen naar de Batterij Den Hoorn een Nederlandse observatiebunker, deze bunker was onderdeel van het Nederlandse complex 15l.35 Batterij Den Hoorn. Het complex werd aangelegd in 1938-1939. Samen met de onderdelen in de Bollekamer en in Loodsmansduinen vorme de dit complex een onderdeel van de Stelling van Den Helder. In 1942 werd er door de Duitsers een luchtafweergeschut geplaatst dat pas in 1986 werd afgebroken.
De bunker is toegankelijk en ik loop eerst door een zijdeel met een vleermuiskamer en later door de bunker zelf. Ik blijf het indrukwekkend vinden.

We lopen terug naar het strand en zien dat het opspuiten van het strand klaar is, de buizen zijn inmiddels bijna weg. Ik kon vanochtend de Freeway (de opspuitboot) al niet meer vinden in mijn Vessel app. Zo grappig, met deze app kun je alle boten rond Texel zien, met zelfs de naam en soort schip.

We fietsen nog een stukje verder en komen bij het uitkijkpunt aan de Mokbaai wat uitzicht biedt op het vogelbroedgebied "de Geul" er zijn verschillende stukken van
1 maart tot 1 september niet toegankelijk, dit om de vogels te beschermen en rust te geven, maar van een afstand spotten we twee lepelaars. De Mokbaai ontstond in de 18e eeuw en heeft de getijden van de Waddenzee, bij eb is het een kale vlakte vol vogels, waaronder veel eenden. Vandeweek gaan we terug om een wandeling te maken aan de andere kant van de weg, in "de Hors", de wandeling loopt langs diverse meertjes genoemd de Horsmeertjes. Dat willen we graag nog zien. We hebben nog wel wat meer op ons to do lijstje staan, maar of dat allemaal gaat lukken .......... ??
Het is nog steeds droog en bij tijd en wijle, zelfs een zwak zonnetje, bij elkaar toch weer een heerlijk "buiten" weer dag.
Terug naar het dorp, waar we nog even heerlijk op het terras van "de Knip" neervallen voor een drankje en een lekker borrelplankje. Voor het eerst een echte skuumkoppe hét Texels bier én nog heel lekker ook! We nemen een heerlijk limocello gebakje mee voor vanavond, mij kun je wel om een boodschap sturen, dat had Vanja dan weer geregeld dan (ga jij het even regelen). Netjes ingepakt en met extra slagroom en een aardbei.

Terug op de camping kunnen we nog even buiten zitten, want veel langer dan even wordt het niet, de buien komen er weer aan, zelfs code oranje, zegt buienradar, dus lekker naar binnen. Ik schrijven en Vanja even liggen om haar stuitje rust te geven.

We gaan de Omnia (het campinggasoventje, kluskado van Ruby&Martijn) uit proberen met broodjes bakken. Ben benieuwd.
Wat een top dingetje, heerlijk waren de broodjes, volgende keer proberen we iets anders, recepten genoeg in het bijbehorende boekje.
Het gebakje was zó lekker, bij "de knip" hebben ze elke dag een ander gebakje, dus we zullen er vast nog wel eens voorbij gaan voor iets te snoepen.

Fijne avond lieve volgers, tot morgen.