Dag 17 Reisdag

Albanië, Gjirokastër

De camping heeft voor ons een heerlijk ontbijt verzorgd, wat leuk! Én nog prima ook!
Ik heb meteen foto's gemaakt van al mijn reisgenoten, hebben jullie ook een plaatje bij mijn soap :-).

De grote campers gaan door Griekenland naar Gjirokaster (112 km) en ik ga mee :-), de kleinere campers kunnen een panoramische route over kleine wegen (via Permet) rijden naar Gjirokaster (125 km), maar ik heb genoeg gehobbeld gisteren, misschien is deze route beter vandaag. Én ik vind het leuk ook een klein stukje Griekenland aan te doen.
De route was zeker een stuk beter, op de 16 km terug naar het dal na, dezelfde gaten, smalle weg én weg weg. 16 km en bijna een uur verder, zijn we bijna bij de Griekse grens. Weer 2x alle papieren laten zien, de camper wordt nog gecheckt of ik verstekelingen bij me heb, het blijft blijkbaar raar dat ik in mijn uppie reis.
We stoppen in een klein dorpje, waar direct een grote supermarkt is met echt van alles en nog wat. Bij een leuk koffietentje heerlijk gezeten en meteen een broodje gegeten. We willen nog tanken in Griekenland, want Albanië is erg duur met brandstof. Nou, dat was dan weer een belevenis, 2 ouwetjes, maar dan ook echt oud, vrouwtje krom met 2 tanden, mannetje met 1 arm en 1 tand, willen ons speciale diesel verkopen, de gewone hebben ze niet, jaja, maar ja we helpen ze dan maar aan een luxer avondmaal :-). Pinnen, nee, dat kan ook niet, dan maar gewoon contant betalen. Tank weer vol, ik kom Albanië wel door.
Terug, met hetzelfde douaneritueel Albanië in.

De weg is nog steeds perfect, om half 3 rijden we de camping op. Het is inmiddels 34° best warm, eerst zitten met een heerlijk koel biertje bij Ria, we kletsen de dag door :-), dan de camper weer kampeer in orde maken, waterpas enzo, we blijven hier 2 nachten en dan komt mijn inboeltje tevoorschijn, lampjes, (nep)plantjes, Buddha, plankje en fruitmand (nu weer gevuld).

De route was weer schitterend, maar het kon blijkbaar nog mooier, want de lange route heeft gezwommen in thermaal water, ach ja, dat heb ik dan gemist, maar mijn keuze was gemaakt. Goed dat je niet alles van te voren weet :-).

In Gjirokaster staan we verdeeld over twee campings, die dicht bij elkaar liggen ivm ruimte gebrek. Camping Gjirokaster (heeft een uitstekend restaurant!), of Camping Family.
En ik mag naar Camping Gjirokaster, dus dat wordt weer uit eten :-).

"Balkansoap deel 8"
Ali en Hans
Ook echte Brabanders. Ali haar mond staat ernaar, ze maakt een soort tuitje waardoor er alléén Brabants uit kan komen. Ik moet daar dus altijd naar kijken :-). Ook begin 70 en altijd gezellig. Ali is aanwezig, je hoort haar overal bovenuit, een lekkere kakel, maar dat zal wel door dat mondje komen. Hans is de stille, rustige man, achter Ali. Altijd in voor een praatje, gewoon gezellig. Hij draagt zijn bril altijd met de pootjes boven zijn oren, zodat deze schuin op zijn hoofd staat, ook daar moet je naar kijken.
Marjan en Peter
Ook Brabanders, ik zei al, als ik thuis kom praat ik ook met een "zachte G" dat kan niet anders met allemaal zuiderlingen om me heen. Peter is de handigste, creatiefste man van ons. Zij hebben ook een 5.40 bus, maar vol met handigheidjes, en daar heb ik er al een paar van afgekeken.
Hij kan alles, is kunstenaar, schilder en prutser en zij hebben hun hele leven samen een kunstschool gehad. Ze zijn heel leuk samen en ontzettend lief, wil je koffie, patatje, brood, altijd zorgzaam, maar ook het miniaircootje kreeg ik van hun. Toevallig sta ik ook vaak in hun buurt. Marjan is een keiharde, ze loopt al dagen met haar verdraaide knie, maar zet gewoon door, dan maar met een stok lopen, huppakee.
Peter vindt het geweldig dat ik interesse heb ik hun handigheidjes en komt telkens iets met me delen "dat is ook iets voor jou" zegt hij dan.

Nou lieve volgers, jullie hebben een tipje van de sluier opgelicht gekregen van mijn reisgenoten en elke dag worden die ervaringen wel ergens een beetje anders, nu we al 17 dagen met elkaar op pad zijn en we elkaar beter leren kennen ;-).
Maar die zal ik jullie besparen :-).

Morgen zal ik als slot-episode mezelf beschrijven :-) :-).