Dag 13 naar Kashan كاشان

Iran, Isfahan

Half 4 wordt ik wakker door het gezang van de moskeeën in de omgeving, nog niet eerder gehoord deze reis, maar hier in Esfahan is zichtbaar (veel zwarte chadors) en nu hoorbaar dat de Islam duidelijk aanwezig is.
De gebedsdag is begonnen. Als het gezang is weggestorven, draai ik me nog even lekker om op mijn plank, want mijn bed is loei hard. Ligt voor mijn ruggetje trouwens prima, voor de heupen iets minder!
Het klonk best indrukwekkend, ja, hier past het.

Het gedicht van Bahare haar moeder, hadden jullie nog tegoed, geschreven met haar hart, met heimwee naar haar land!

🍁🌺🍃🍁🌺🍃🍁🌺🍃🍁🌺🍃🍁🌺

Vrijheid

Vrijheid in mijn land is de naam van een mooi plein in Tehran
Ik heb in Nederland geen mooi plein gezien
Zo mooi als het vrijheid plein in Tehran
Maar hier hoeft het niet
Vrijheid loopt hier door straten en stegen
Vrijheid rust op het strand op zonnige dagen
Vrijheid klimt op daken en plukt voor jou de maan
Vrijheid lacht je door de ramen in de nacht en ze groet je weer bij dageraad
Bij mij is vrijheid een naam voor een mooi plein in Tehran
Shoku

De vrijdag is voor moslims een rustdag, een dag waarop de bazaars gesloten zijn, en dus voor ons een mooie reisdag op weg naar Teheran. Het toeristische bergdorpje Abyaneh, laten we links liggen. Zeker op vrijdag kun je er over de hoofden van Iraanse dagjesmensen 'lopen'.

Vandaag maar een uur of 4 in de bus.
Koffiepauze verzorgd door Mahmud, dat kunnen we best aan hem overlaten!

De boekhouding van Bahare gaat weer ter goedkeuring door de bus, eigenlijk geloven we het allemaal wel. De honderdduizenden, netjes uitgeschreven pppd.
We komen net iets te kort in het ingelegde fooien- en entreegeldenpotje, maar als je weet wat er allemaal al uit betaald is, is dat niet zo gek.
De enveloppen voor Mahmud en Reza gaan rond. Bahare zegt dat ze graag euro's willen, logisch met een inflatie van bijna 43%, elke dag krijg je meer rials voor een €.

In de middag komen we aan in Kashan, een stadje dat vaak genoemd wordt als de plaats waar de 'drie wijzen uit het Oosten' vandaan kwamen.

Kashan (Perzisch:كاشان) bevindt zich in de provincie Eşfahān op het Hoogland van Iran. De stad ligt ongeveer 200 kilometer ten zuidwesten van Teheran. De stad heeft zo'n 275.000 inwoners. De stad ligt in een oase. De ouderdom van de stad is niet precies bekend. Tepe Sialk, nu een wijk van Kashan, is een tell waarin voorwerpen zijn gevonden uit 6000 v.Chr.. In de 11e eeuw bouwde Malik Sjah I van de Seltsjoeken in het centrum van Kashan een vesting, waarvan de muren nu nog staan. De Fintuinen (Bagh-e Fin), de oudste bewaard gebleven Perzische tuinen, zijn het bekendste monument.

De koninklijke tuinen zijn zeker de moeite waard, maar vallen me toch eigenlijk toch wat tegen en mij niet alleen. Het is er erg druk en wat kaal, er zijn nauwelijks bloemen. Het waterstelsel daarentegen is heel ingenieus en mooi om te zien.
Ina valt over een omhoog gezette stoeptegel en ligt in de rozenstruiken, niets gebroken, behalve een scheur in haar broek en een kras op haar kin én een enorme deuk in de struik. Gelukkig!! Ik schrok me dood en net op dat moment is Frans niet in de buurt. Jaja, ik weet het, had mij zomaar ook kunnen overkomen ;-) in mijn enthousiasme alles te zien!

Ik koop de dvd die ik van de week al had gezien, leen even €'s van Wouter, de mijne zitten in mijn rugzak in de bus, geen probleem.

Deze 'Fin Garden' bevat tal van cipressen en combineert architectonische kenmerken van de Safavid, Zandiyeh en Kadjaren periodes'. De oorsprong van de tuin in zijn huidige vorm werd aangelegd onder het bewind van Abbas I (1571-1629). In 2012 werd ze toegevoegd aan de UNESCO lijst van Word Heritage.

Het is lunchtijd, we hebben trek, maar het restaurant waar we deze keer naar toe gaan, nee, dat is meer een vreet schuur, zo niét authentiek! Ik zeg, ik ga hier weg, nee tuurlijk niet. Het buffet-eten is beslist niet slecht, maar de ambiance......

De bus brengt ons een stukje verder, fijn met deze hitte, naar het traditionele koopmanshuis Tabatabai. Heel mooi bewaard gebleven. We lopen puffend rond, maar het is zeker de moeite waard.
Teruglopend naar de bus komen we een rozenwater-distilleerderij tegen. Bahare had ons vanochtend verteld hoe het gemaakt wordt. De rozen moeten 's morgenvroeg geplukt worden. Water met rozenblaadjes koken, de stoom laten verdampen (soort distilleren), afkoelen en opvangen, dan heb je rozenwater, hoe simpel kan het zijn. Er worden allerlei drankjes van gemaakt, ja, je moet wat zonder alcohol. Maar ook sterk geconcentreerde parfum. Niet lekker.
Ina heeft haar luchtje (jasmijn) gevonden, ze was er lang naar op zoek.

Nog even een mooi badhuis bekeken en op naar het hotel, we zijn het best wel een beetje zat. De hitte nekt je ineens.

Ons onderkomen is deze keer het Negin hotel, Kashan St., Shahidan Sabet Alley، Mohtasham, Telefoon: +98 31 5523 5525.
De historische kern van Kashan kent een aantal eeuwenoude koopmanshuizen, die nu (na renovatie) gebruikt worden als museum, of hotel. Sommige van deze ‘traditional hotel houses’ zijn luxe boetiek hotels en hebben een beperkt aantal kamers. Negin House (ons onderkomen) is wat ruimer en bescheiden van opzet, maar heeft wel deze traditionele uitstraling. Attent personeel en rustige ligging, met een authentieke binnenplaats waar het ook ’s avonds (met een drankje en een hapje) goed toeven is én zoals in elk hotel gratis WIFI.
Ik heb een klein kamertje, wat al getypeerd is als een "cel" daar heeft het iets van weg, maar het is schoon, het bed prima, de airco werkt, de douche warm en de entoerage perfect, dus wat wil een mens meer.

We lopen voor het eten (in ons hotel) nog even naar het prachtige Manouchehri house, een koopmanshuis vlakbij ons hotel, wat ook in gebruik is als hotel. Wat een plek om te overnachten voor nog geen € 40,00 pp.

Vanavond eten in de tuin en het uitreiken van de fooi-enveloppen en onze dank uitspreken aan Reza en Mahmud, zij zijn morgen de laatste dag bij ons, als we afgezet zijn bij het Ibis vertrekken zij naar huis.
Frans houdt er een mooi praatje bij, Reza vertaalt het voor Mahmud, want hij spreekt geen woord Engels.