Dag 3 Vrije dag

Spanje, Burgos

Het weer zit niet mee helaas koud en miezer. Moest uit mijn warme bedje, maar ben er ook weer snel ingedoken.

Vandaag ga ik de mooie stad Burgos bekijken. De op 900m hoogte gelegen industriestad Burgos is een van de meest interessante steden in Noord-Spanje en heeft vele bezienswaardigheden. Ik ga op de fiets en heb een bezienswaardighedenwandeling uitgezet in Google. Tussen de middag spreken Peter, Ria, Henny, Mia en ik af om ergens te lunchen, jullie weten inmiddels wel wat :-), maar nee, deze keer hadden zij iets anders uitgezocht, ook lekker. Hopen dat de regen overtrekt en anders zuidwester aan! Het werd wel de Zuidwester, gelukkig klaarde het weer snel op en kon de jas open.

Rond het jaar 880 wordt Burgos gesticht door Diego Rodriguez en was de bakermat van het machtige Castilliaanse koninkrijk en wordt later de hoofdstad van Castilië. In 1200 wordt de eerste brug over de Arlanzón gelegd ten behoeve van de pelgrims naar Santiago de Compostella. Kort daarop wordt er begonnen met de bouw van de kathedraal. Het monopolie voor de wolexport verwerft de stad in 1494. In 1495 ontvangen de koningen Ferdinand en Isabella Columbus in de Casa del Cordon na zijn tweede ontdekkingsreis. In 1808 lopen napoleontische troepen Burgos onder de voet. Vijf jaar later veroveren de Britten onder Wellington de stad. In 1936, tijdens de Spaanse Burgeroorlog, vestigt de rebellenleider Caudillo Franco zijn voorlopige regering in Burgos. De stad heeft veel prachtige Gotische bouwwerken, met als hoogtepunt de kathedraal en het klooster van Miraflores. Burgos is nog steeds bekend van de pelgrimsroute. De route loopt dwars door de stad, via de Fernán González-straat. In de buurt van die verkeersader liggen heel wat kerken, zoals de beroemde Santa María, maar ook bijvoorbeeld de San Nicolás-kerk, die een aantal Vlaamse schilderijen uit de 15e en 16e eeuw herbergt. Alle andere straten lopen parallel aan deze pelgrimsroute, die op zijn beurt ook parallel loopt met de rivier. De kathedraal, sinds 1984 op de werelderfgoedlijst van Unesco. Het is de enige kathedraal in Spanje die op de lijst staat en bevat veel belangrijke bezienswaardigheden, maar drie springen er in het oog. Als eerste de stervormige koepel boven het transept. Daar ligt de plaatselijke held, Rodrigo Diaz de Vivar alias El Cid, samen met Dona Jimena begraven. Als bekende Spaanse nationale held belichaamt El Cid de ridderlijkheid en de deugd. Een tweede monument in de kerk is de gouden Renaissance-trap van Diego de Siloé uit 1519. Deze beeldhouwer en architect uit Burgos behoorde in zijn tijd tot de grootste Europese artiesten. De trap ligt aan de noordzijde van de kathedraal en moet het niveauverschil tussen de Fernán González-straat en de kathedraal overbruggen. Toch blijft de kapel van de Condestable het meest beroemde deel van de kathedraal. Deze achthoekige kapel in de kathedraal is op het einde van de 15e eeuw door Simón de Colonia gebouwd. De kapel is opgetrokken met Carraramarmer en heeft een rijke wandversiering. De buitenkant van het gebouw wordt gekenmerkt door de acht spitse torentjes. Werp nog een blik op Papamoscas voor je de kathedraal verlaat. Deze figuur met een klokmechanisme staat symbool voor de kathedraal. Bizar verhaal betreffende de Kathedraal in Burgos: Bij de Kathedraal zijn vele kapellen, de Capilla del Santa Christo is de meest bizarre. Er hangt een heel eng beeld van Jezus aan het kruis dat in de 13e eeuw gemaakt is. Hij heeft echte nagels aan zijn voeten en je ziet er ook wat haar op zitten. Over de rest van zijn lichaam doet de huid van een buffel zijn mensenhuid na. Er bevinden zich wel te veel wonden op de huid en ook lijkt de arme Jezus te lijden aan builenpest en psoriasis. Ter vervolmaking van de groteske voorstelling draag Jezus een rok die elke week vervangen wordt. Het verhaal gaat dat ook zijn teennagels moeten worden geknipt!
Op de heuvel ligt een kasteel uit de 9e eeuw met rondom een park. Hier ontwikkelden zich de eerste beschavingen in Burgos. "Je hebt er een prachtig uitzicht op het oudste stadsgedeelte met rechts het klooster Huelgas en links de Cartuja. Aan de voet van de Mirador is de San Esteban wijk. In Burgos staat nog een religieus bouwwerk dat een bezoek waard is: het koninklijk klooster Huelgas Reales, gebouwd door Alfons VIII in 1187". Dit klooster deed voornamelijk dienst als pantheon. "De gotische galerij is versierd met fraaie motieven. "In de kapel van Sint Jacob staat een houten beeld van de apostel met een beweegbare arm waarmee edelen tot ridder geslagen werden*.

Burgos is ook bekend van de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela. De rij voor een stempel van de kathedraal was best lang. De route loopt dwars door de stad, via de Calle de Fernán González. In de buurt van die verkeersader liggen heel wat kerken, zoals de beroemde Santa María, maar ook bijvoorbeeld de San Nicolás-kerk, die een aantal Vlaamse schilderijen uit de 15e en 16e eeuw herbergt. Alle andere straten lopen parallel aan deze pelgrimsroute, die op zijn beurt ook parallel loopt aan de rivier. Ik wist het natuurlijk uit weer een ander vorig leven.
Jeetje, ik heb er al 5 gehad, hoeveel mag ik er nog beleven? Ik hoop op nog wel een paar ;-). Begin van de middag ben ik terug op de camping, mijn spullen even naar binnen leggen en door........naar
hoe grappig, de Lidl staat zelfs in de reisbeschrijving, 3 km op de fiets.

Tegenover de camping ligt het klooster van Miraflores.
Een Kartuizerklooster. Het is gebouwd tussen 1454 en 1488. Het complex bestaat uit een Romaans gotische kerk met twee kloostergangen. De kerk bestaat uit drie schepen die de graven moesten bevatten. "In de kerk bevindt zich het schitterende graf van koning Juan II, koningin Isabelle van Portugal en Prins Don Alfonso. "Ook is er een bijzonder mooi veelkleurig altaarstuk, volgens overlevering verguld met het eerste goud uit Amerika, dat Spanje bereikte.

Dat wil ik natuurlijk niet missen, het was echt prachtig, geen non of pater gezien, maar wel gregoriaanse liederen gehoord, toch nog steeds indrukwekkend, een stukje van mijn jeugd.

Een kleine breefing van de reisbegeleiders om 18.00 uur, daarna eten en alles reisklaar maken, morgen weer op pad.

Fijne avond.

Geweldig om dit terug te zien, wij waren hier in afgelopen februari! Wij hadden een erg zonnige dag! Wij reizen gezellig met je mee! Fijne reis morgen!

Imke 2023-05-23 20:47:43

Ha Yvonne, kom net terug van mijn kooravond. Lekker weer even je dag gelezen en foto's gezien. Mooie aanvang gemaakt. Groet Ron

Ron 2023-05-23 22:27:16

ALS JE DE FOTO:S MAAKT STUUR JE DAN IEDEREEN WEG

thijs 2023-05-24 22:32:59

Ja Thijs en iedereen doet dat : -)