Waar komen we weer terecht

Italië, Gorino

Rustig opstarten en nog even kijken bij het haventje. De vissers zijn druk en varen uit om hun kostje te verdienen. Nu mooi in het ochtendlicht.
Vandaag rijden we bijna 100 km naar camping Fusina, ten zuiden van Venetië. We rijden door de Po-delta en kruisen enkele armen van de rivier de Po.
Onderweg bezoek ik het toeristische stadje Chioggia (vaak Klein Venetië genoemd).

De stad ligt in het uiterste zuiden van de Laguna Veneta nabij de monding van de rivier de Brenta. Chioggia is een belangrijke vissersplaats en doet wat betreft uiterlijk veel aan het beroemde Venetië denken. Ook Chioggia is omgeven door water en telt enkele kanalen. De grootste verschillen zijn de aanwezigheid van auto's en de afwezigheid van toeristen. De plaats bestaat al sinds de Romeinse tijd toen ze de naam Clodia droeg. De economie van de stad is grotendeels afhankelijk van de visserij. Chioggia heeft een van de grootste vissershavens aan de Adriatische Zee. Een andere belangrijke bron van inkomsten komt uit de landbouw, de slasoort rosa di Chioggia. Het toerisme raakt ook steeds verder ontwikkeld en richt zich vooral op het strand van Sottomarina.
De kerk Chiesa di San Domenico ligt op een schiereiland. Ook is er in dit stadje het Museo di Zoologia Adriatica.

Prima weg om te rijden, het grootste deel 70 km per uur, dus het schiet lekker op. Ik rijd door een dorpje keurig netjes 50 en een bestelbus wil van links invoegen en ziet mij over het hoofd, hoezo, zo klein ben ik nou ook weer niet. Hij met piepende banden en ik bovenop mijn remmen, we raken elkaar niet op zo 20 cm na en alsnog schiet hij voor me langs. Wat een geluk en wat een kloo.... even later rijd ik hem weer voorbij, toeter eens flink en met diverse hand/vingergebaren laat ik hem weten wat ik ervan vind. Mijn hart zat wel even in mijn keel.

De coördinaten brengen me, sluip door kruip door, door het plaatsje naar de parkeerplaats, maar helaas die bestaat niet meer. Dus terug. Voor het dorp heb ik een camperplaats gezien, maar eens kijken of ik daar kan staan. Marianne belt waar ik ben, zij staan inmiddels op de parkeerplaats bij de camperplaats, waar ik alweer bijna ben. Vertel haar meteen het nare avontuur, fijn het even van me af te praten. Het parkeren kost bijna niets,
€ 0,70 per uur en daarvoor word je zelfs door de shuttle bus naar het centrum gebracht.
Jan, Alie, Jan en Marga zijn er ook en we gaan met z'n allen in het busje.

Het plaatsje is erg gezellig, de toeristen die er niet zouden moet zijn, zijn er zelfs in overvloed, druk dus. Ik loop op mat Jan en Alie, gezellig. Idd een minikopie van Venetië, een klein voorproefje op morgen. Kanaaltjes met mooie bruggen en natuurlijk weer een paar kerken.
We komen langs een patisserie en kopen iets lekkers voor later. Ik kies een pistache gebakje met chocolade en bavarois, "moet nog wel ontdooien" zegt de dame, komt dat even mooi uit :-), straks lekker op peuzelen in de camper. Jan en Alie gaan nog aan de koffie samen en ik loop terug naar de bus, waar inmiddels de anderen ook al staan te wachten.
Nog een km of 45 tot de camping.
Weer een heerlijke boomrijke plek, zelfs naast het zwembad, daar ga ik eens heerlijk bakken en een beetje poedelen, het is toch weer rond de 30°, lekker hoor, ik hou ervan.
Borreltje bij Rien en Marianne, wandeling naar de rand van de camping met Adje. Uitzicht op de lagune met vlakbij een enorm cruiseschip, dichterbij Venetië mogen die niet meer komen. In de verte kan ik zelfs de toren van het San Marco plein zien

Voor mijn camper wordt er geklaverjast, ik heb geen zin om mee te doen, maar gezellig is het wel zo in het donker.

Dat was het weer voor vandaag, genoeg meegemaakt, nu lekker slapen, morgen naar Venetië met de boot, ik heb er veel zin in!

Wat heb je een geluk gehad met die vent die van links kwam,verder heb je weer genoten en veel gezien Yvonne,fijne dag.en weer mooie foto’s gemaakt.

Lenie 2021-09-09 12:41:38

Yvonne, kan jij ook klaverjassen? Volgens mij vertelde je een keer iets over een klaverjassende broer? Je bent er bijna. Groet, Ron