Naar de Rode Zee 64 km

Jordanië, Rum

Toch nog even een bijzonder moment van gisteren. Er is een akkefietje in de andere jeep. De chauffeur trekt zijn eigen plan en daar zijn het er een aantal niet mee eens en dat is zelfs in de verte duidelijk te horen. Voor onze jongste medereiziger Shan, zwaar autistisch vertelt hij later, zijn de prikkels te veel en hij wil de jeep uit, valt bijna en loopt de woestijn in, wordt teruggehaald en ik haal hem onze jeep in, zet hem in het hoekje en begin op hem in de praten, stuur zijn ademhaling en wrijf over zijn rug, gelukkig wordt hij weer rustig, maar dan verteld hij zijn verhaal, was best heftig! En dat terwijl ik me ergerde aan hem, vond het maar een raar mannetje, maar iedereen heeft zijn verleden wat hem/haar tekent.

We ontwaken in de woestijn. Een bijzondere belevenis. Opmerkelijk hoe fris, fris kun je het eigenlijk niet noemen, het is gewoon harstikke koud. Hoe de lucht ’s ochtends aanvoelt is een groot contrast met de hitte overdag. Zodra de stralen doorbreken zien we hoe het landschap langzaam weer zijn rood-roze kleur terugkrijgt. Een fabelachtig moment. Een deel van de groep is de zonsopkomst gaan beleven op de rug van een kameel, wij slaan dat over. Na het, vandaag sobere ontbijt, nemen we afscheid van de bedoeïenen en vertrekken we naar Aqaba aan de Rode Zee. Voor mij zó herkenbaar uit de Alladin verhalen, waar Martijn zo gek op was. Volgens mij is de videoband en het cassettebandje vast nog ergens ;-).
Inmiddels heb ik Alladin's lamp in mini formaat kunnen scoren voor mijn bekende plankje.

Akaba of Aqaba العقبة is een stad in Zuidwest-Jordanië en de enige havenstad van het land. De stad grenst aan het Israëlische Eilat. Aqaba en Eilat bevinden zich aan het uiterste noorden van de Golf van Aqaba die deel uitmaakt van de Rode Zee. In 2009 had de stad ongeveer 103.100 inwoners. Sinds ongeveer 4000 v.Chr. is Aqaba een bewoonde nederzetting, die profiteerde van haar strategische positie op het kruispunt van handelsroutes tussen Azië, Afrika en Europa. De vroegste nederzetting was waarschijnlijk Edomitisch. Een tijd lang was het een centrum van de Edomieten en later, in de 1e eeuw v.Chr., van de Arabische Nabateeërs waaronder de bevolkingsgroei van de regio sterk toenam. De oudste bekende tekst in het Arabisch is een inscriptie die bij Jabal Ram is gevonden, 50 km ten oosten van de stad. De Bijbel verwijst naar deze streek in 1 Koningen 9:26: "Koning Salomo bouwde ook schepen in Ezion-Geber, wat dicht bij Ayla in Edom ligt, aan de kust van de Rode Zee." Dit vers verwijst waarschijnlijk naar een havenstad uit de ijzertijd die op dezelfde plek lag als het huidige Aqaba. In 1965 probeerde koning Hoessein Aqaba meer ruimte te geven om te groeien, door land te ruilen met Saoedi-Arabië. In ruil voor 6.000 vierkante kilometer in de binnenlanden van Jordanië, kreeg hij 12 kilometer belangrijke kuststrook aan de zuidkant van Aqaba van Saoedi-Arabië. Hierdoor kreeg de haven meer ruimte om uit te breiden, en kreeg Jordanië ook toegang tot het koraalrif van Yamanieh. Aqaba was een belangrijke invoerhaven voor Irakese goederen in de jaren 80 van de 20e eeuw, gedurende de Golfoorlog. Er worden fosfaten en enkele soorten zeeschelpen uit deze stad geëxporteerd, en het is een favoriete plaats voor mensen die de duiksport beoefenen. De Jordaanse overheid wil van de stad een enorme toeristische trekpleister maken en daarom is het officieel een belastingvrije zone: er wordt geen btw of accijns geheven op de verhandelde producten.

De naam Rode Zee is afgeleid van de rode blauwwieren die hier in de zee voorkomen waardoor het water een rode gloed kan hebben. De Rode Zee is beroemd vanwege de prachtige en uitgestrekte en kleurrijke koraalriffen. Het water is altijd lekker warm met een gemiddelde temperatuur van 22 graden. Je kunt hier dan ook uitstekend duiken en snorkelen. De zee is ook een thuis voor veel dieren zoals zeeschildpadden, zeekoeien, dolfijnen en zelfs walvishaaien.

Het was te fris om te snorkelen, de helft van de groep heeft het gewaagd te snorkelen of te duiken. Wij hebben het koraal kunnen bekijken vanuit de glasbodemboot en dat was ook prachtig.
De lunch was heel lekker, klaargemaakt op een soort buitenboord bbq.
Toch nog van een mager zonnetje kunnen en genieten en op de voorpunt gelegen op de terugweg.

De bus staat klaar om ons naar het resort te brengen. En wat een mooie plek.

Aqaba is de enige badplaats van Jordanië en een ideale plek om nog even te genieten van de zon, zee en het zandstrand. We verblijven de laatste nacht in Grand Tala Bay Resort, Southern Beach, Tala Bay, 77110 Aqaba, tfn: +96232090777.

Eten doen we in Aqaba in een visrestaurant, weer lekker, maar wel met een domper. Onze André zie ik ineens wegzakken, paniek. Ambulance gebeld, die er binnen 5 minuten is. Maar Alexander, bijna oncoloog, heeft het meteen in de hand, wat er precies was is niet duidelijk, hij komt weer bij en gaat niet naar het ziekenhuis. Maar de sfeer is weg en gaan snel op het resort aan. Heel naar, maar hopelijk goed afgelopen.