Bezoek aan Mont Saint Michel

Frankrijk, Avranches

Madame zei, dat het hier heel stil is 's nachts, dat was wel even anders, na 2 uur kwamen er best veel auto's langs en over dat kneperde grind, nou daar word je wel wakker van, maar dan val je ook weer gewoon heerlijk in slaap.
Vannacht heeft de natuur ook weer te drinken gehad, dat kon ook deze "Flower Farm" of Power Salad Farm, zoals het echt heet, goed gebruiken.

Het is nog steeds grijs, er zal nog wel een buitje vallen vandaag. Ik hoop dat het meevalt.

Ik ga de Mont op, tot later.

De Mont Saint-Michel is een klein, rotsachtig getijdeneiland in Normandië, Frankrijk gelegen in een grote baai aan de monding van de Couesnon. Het granieten massief van de Mont Saint-Michel is bekroond met een middeleeuwse abdij. Op de torenspits van de abdijkerk staat sinds 1898 een beeld van de heilige Michaël dat honderdzeventig meter boven de baai uitsteekt. Het eiland ligt ongeveer 1 kilometer uit de kust bij de plaats Avranches in Normandië. Het is oorspronkelijk een getijdeneiland: het was over land bereikbaar bij laagwater, maar bij hoogwater was het omringd door water. Tegenwoordig loopt er een smalle brug, met pendeldienst, naar het eiland. De Mont Saint-Michel, met zijn trapstraten, is alleen toegankelijk voor voetgangers.
In 1979 werd de Mont Saint-Michel met abdijcomplex en de omliggende baai uitgeroepen tot werelderfgoed door de UNESCO.
Reeds in de vijfde en de zesde eeuw hadden zich heremieten op de berg gevestigd en hun graftombes en sarcofagen kunnen nog altijd bezocht worden in de parochiekerk van Saint-Pair-sur-Mer.

Op Wikipedia staat nog veel meer over de geschiedenis, maar ik laat het maar bij bovenstaande.

Ook bij de Mont is er een speciale camper parkeerplaats, máár deze is niet gratis en je moet wel, want in de hele omgeving is er een 30 min parkeerlimiet heel slim gedaan. De kosten € 18,70 of je nu een half uur of, 24 uur parkeert.
Het mag wat kosten ;-).
En dan in de rij voor de shuttle bus, dat is dan wel inbegrepen. Duurt even dan heb je ook wat, er staat een keu, van hier tot Tokyo, ofwel de entree van de Mont.
Ongelooflijk hoe druk het nog is! Maar al met al valt het mee hoelang het duurt voordat ik in de shuttle zit.

Ik wandel op mijn gemak omhoog, want alle paden lopen omhoog naar de abdij, die ik oversla, want die heb ik jaren geleden al bezocht, hij is ook gedeeltelijk in restauratie en staat in de steigers.
Het blijft iets geweldig, door de straatjes, langs de oude huizen te lopen, al viert ook hier, het toerisme hoogtij, heel veel eten en souvenirs.
Daar ontkom je niet aan. Ik koop een stokbrood voor straks, gezellig op de camperplaats in Coco.

Toen ik aankwam was het vloed en het water trok zich terug, duidelijk te zien aan de stroming en de bulldozer die het slib van de weg afborstelde. Toen ik terugliep was het eb en liepen de mensen op het wad, want daar lijkt het toch wel veel op.

Met de shuttle terug en naar de parkeerplaats, dat is nog een stukje, want de camperplek is de allerlaatste parkeerplaats. Eerst mijn kaartje in de automaat en met pijn in mijn hart :-) ;-), jullie snappen het, het vermogen betaald.

Rustig aan terug naar mijn Power Flower Salad Farm. Langs de camping én de bakker, waar ik ook met Martijn was, lang geleden :-).
Helaas geen zon vandaag, maar ieg was het droog.

Verder niets, mijn boek gepakt, of eigenlijk mijn tablet en heerlijk tussen het groen op mijn stoel gezeten.

Straks weer de boel reisvaardig maken, morgen weer een nieuwe dag.
De laatste verplaatsing voordat ik weer richting huis ga, wel op mijn gemak.