Dag 5 naar Bhaktapur भक्तपुर जिल्ला

Nepal, Bhaktapur

Vroeg wakker, de zon komt op. De rust hier is voelbaar.

Alweer dag 5!

Ontbijten om 7 uur, hetzelfde ritueel als gisterenavond. De jonge monikken schuiven aan in de eetzaal en de toeristen er omheen. Ze zien ons nog geeneens.
We krijgen weer een broodje en ditmaal bruine bonensoep, iedereen die mij kent gaat nu lachen, Yvonne en bonen. Nou idd beetje mijn broodje gedoopt in het nat en de bonen maar overgeslagen.
Heel grappig dat de monikken ook wel klaarzijn met die kleffe broodjes, ze krijgen van de oudere monikken een lepel duo penotti om het toch nog een beetje lekker te maken. Daarbij hoort buttertea, niet te drinken vertelde Linda, dat heb ik dus ook maar niet gedaan, doe het wel met mijn eigen watertje.

We gaan weer op pad, vandaag naar:

Bhaktapur, ook Bhadgaon of Khwopa genoemd, is een grote stad in het centrum van Nepal en tevens de hoofdstad van het gelijknamige district Bhaktapur. De stad telde bij de volkstelling in 2011 81.748 inwoners.
De stad ligt enkele kilometers ten zuidoosten van de hoofdstad Kathmandu.
‘Stad van de gouden tempels’, waar tradities en geloof hoog in het vaandel staan, dat is Bhaktapur, samen met Kathmandu en Patan (Bandipur) één van de drie Nepalese koningssteden. De belangrijkste bezienswaardigheid in deze sprookjesachtige plaats is Durbar Square met haar vele paleizen, tempels en andere heiligdommen. Op het naastgelegen Potters Square draait alles om aardewerk. Hier zien we pottenbakkers aan het werk en het plein staat vol met zelfgemaakte potten die in de zon liggen te drogen. We zien het allemaal voorbij komen in de stadswandeling met Pram als gids.

Overnachting midden in het centrum ligt het Bhadgaon Guest House. De ideale uitvalsbasis om op ontdekking te gaan. Het hotel beschikt over een receptie, restaurant en gratis wifi. Eenvoudige kamers met televisie en badkamer met bad/douche en toilet.

Na de gezamenlijke stadswandeling en lekkere lunch, met zicht over Bakhtapur, inchecken in het hotel en even naar de kamer.
Ik bel Vanja met de whatsapp, tot nu toe niets te klagen over de wifi.

Daarna hebben we alle tijd om zelf door de smalle steegjes te dwalen en te genieten van het dagelijks leven dat zich in dit levende ‘openluchtmuseum’ afspeelt. Ik waan me even terug in de middeleeuwen, niet dat ik die heb meegemaakt, maar toch :-). Wel is het erg om te zien hoe de enorme gevolgen van de aardbeving in 2015 nog overal zichtbaar zijn. Ook hier wordt er volop gerestaureerd.
Ik ga met Ellen en Marije ook nog even naar het Pottenbakkersplein, nog wat foto's maken en ik wil nog wat souvenirs voor mijn plankje scoren. Dat lukt aardig :-) wel goed afdingen, maar ook dat lukt.
Een mannetje loopt me een hele straat achterna, probeert me een ''echt" tempelbelletje te verkopen voor 2000 roepie, terwijl ik het ergens anders al voor 500 het gezien, terug dus maar.

Even lekker bijkomen met een biertje op het dakterras.
Tegen de schemering wordt de sfeer in Bhaktapur heel bijzonder. Toeristen verdwijnen, kinderen spelen op het centrale plein en op terrassen van tempels zitten oudere mannen die chanten (totstandbrenging van eenheid met God) voor de goden. Natuurlijk gaan we nog even terug naar het plein vlakbij ons hotel om dat mee te maken.
Wel even een lange broek en trui aan, het is aardig afgekoeld inmiddels.
Ben benieuwd, dat viel dus een beetje tegen, een paar groepje spelen muziek, dat is het. Wel is er nu een markt van boeren die hun zelfverbouwde groenten verkopen.

Aansluitend eten we gezellig met elkaar op het binnenpleintje van het hotel. Vroeg ons bed in, morgen om 5 uur loopt de wekker.