Relaxen, of toch iets ondernemen?

Frankrijk, Saint-Avertin

Aan de overkant van de Loire is een enorme kermis gaande, waarvan het geluid als een hoos deze kant op komt, zeker gisterenavonds tot heel laat, wat een herrie. Onrustig geslapen, ondanks mijn ingeplugde oordoppen.

Activiteiten voor elk wat wils hier: sport, cultuur, ontspanning! Heel veel uitgezette fietsroutes, waarvan ik er zeker eentje, of ieg een stuk, ga doen.

In de omgeving van de camping zijn vele bezienswaardigheden te ontdekken: de Loire, de kathedraal van Tours, het oude centrum, de Priorij Saint-Cosme, de Basiliek met de Abdij van St. Maarten, de botanische tuin en nog veel meer. Ik zit op een goed uitgangspunt.

De lucht is nog grijs, maar het zal best weer op gaan klaren, ik wacht erop :-), doe nog lekker lui!
Ik heb een fiets-wandelroute uitgezet door Tours en langs de Loire, ga er straks lekker op uit, waar Google al niet goed voor is.

Als ik vertrek, rond 10 u, trekt de lucht alweer iets open, heerlijk weer om te fietsen, wel met jas, maar die gaat later wel open.
Begin met het stuk langs de Loire, prachtig, veel bruggen waaronder een aantal hangbruggen, daar stop ik wel even voor.

Tours (uitspraak [tuʁ], de s wordt niet uitgesproken) is een stad in Midden-Frankrijk, aan de Loire. Tours was de hoofdstad van de voormalige provincie Touraine, thans is het de hoofdplaats van het departement Indre-et-Loire. De stad telde op 1 januari 2020 137.850 inwoners die in het Frans Tourangeaux worden genoemd.De Gallische stam van de Turones leefde in dit gebied. In de Gallo-Romeinse tijd was Tours, destijds Caesarodonum genaamd, al een stad van betekenis. Caesarodunum werd waarschijnlijk gesticht tijdens de regeerperiode van Augustus of Tiberius tussen 10 v.Chr. en 20 of 30 n.Chr. en lag in de vallei tussen de Loire en Cher. Van de stad, die een oppervlakte van 80 hectare besloeg, was het gedeelte aan de oevers van de Loire het meest verstedelijkt. Caesarodunum beschikte over openbare monumenten, zo werden er een tempel, twee thermale baden, twee aquaducten, een brug en het amfitheater aangetroffen. De stad kende zijn hoogtijdagen tijdens de vroeg-Romeinse tijd in de 2e eeuw. Toen werd het amfitheater nog vergroot. Daarna kromp het in het laat-Romeinse Rijk tot het gebied in en rond de vesting of castrum, waarvan het amfitheater de basisstructuur vormde. Dit castrum omvatte de meest dichtbevolkte wijken aan de Loire. Caesarodunum, dat geleidelijk de naam Civitas Turonorum kreeg, werd rond 360 de hoofdstad van Gallia Lugdunensis. Tours werd in 1572 een bisdom aan het begin van de vierde eeuw en groeide langzaam uit tot een pelgrims- en handelsstad. De derde bisschop was de bekeerde legioensoldaat Martinus; in het Nederlands bekend als Sint-Maarten. Hij speelde een grote rol in de kerstening van de streek, en Tours werd een van de belangrijkste religieuze centra van Gallië. De intellectuele en artistieke uitstraling van de stad werd in de volgende eeuwen nog versterkt met figuren als Gregorius van Tours (zesde eeuw) en Alcuinus (achtste eeuw). Die laatste stichtte er een invloedrijke school en een bibliotheek. Tours was in de vroege middeleeuwen hoofdstad van de pagus turonensis. In de 9e eeuw werd het castrum van Tours verder verstrekt om de stad te verdedigen tegen de Noormannen. In 1205 veroverde koning Filips August Tours op de Engelsen. Tijdens de Honderdjarige Oorlog was Tours het hart van het koninkrijk Frankrijk en werd zodoende de hoofdstad en koninklijke stad. Frans I nam Tours deze titel af en maakte Parijs tot hoofdstad van het koninkrijk. Vanaf de vijftiende eeuw kende Tours een belangrijke zijde-industrie, die was begonnen onder impuls van koning Lodewijk XI. Onder de ambachtslieden van Tours kende het calvinisme veel aanhangers en de stad werd een centrum van de reformatie in Frankrijk. Na de intrekking van het Edict van Nantes verlieten veel zijdewerkers de stad en begon een economisch verval die de stad pas in de negentiende eeuw te boven kwam door de komst van de spoorwegen.

Alle punten op mijn kaartje heb ik gezien, hier en daar wat rond gelopen.
Ik had een 'deja vu" met een olifant bij het "museum des Beaux arts". In een vitrine buiten staat een enorm exemplaar, niet te miskennen door zijn afgepunte slagtanden, met zilveren doppen erop. Oh ik ken jou, zei ik, ooit eerder was ik hier al eens :-). Ik wil even naar de wc in het museum, dat mag dus niet, ik wordt doorgewezen naar het openbare toilet op het plein, ook prima en erg schoon. De doorverwijzer was zelf een ook een museumstuk, artistiek met met een gave Dali-snor.
De apotheek aangedaan voor nog een blaas kuurtje, het schoot nog niet echt op, gelukkig krijg je hier iets zonder recept en de Mac voor een lekkere dubbele cheeseburger.

Ik wil toch even iets kwijt over het fietsen hier in Tours.
Ja, er zijn wel fietspaden, maar die lopen over het voetpad, soms langs de weg, zoals bij ons, dan houdt het ineens op en moet je een hoge stoep af, een rotonde neem je linksom, want het fietspad is zomaar links van de weg en dan weg fietspad en rijd ik ineens op een autoweg, er stond ineens een blauw bord wat dat betekent ieg.
Gewoon doorfietsen dus :(. Ik ben trappen afgegaan en trappen op, daar was dan gelukkig wel een goot(je) voor. Al met al, is fietsen hier een enorme workout en een helm is dan ook zeker geen overbodige luxe.

Ik heb inmiddels Nederlandse buren, een echtpaar van 78 met allerlei mankementen, waar ze graag over praten, maar wel lekker met de camper er opuit zijn (ook een ouwetje) en hun taaltje is grappig, de péage noemen ze "page", maar het is wel even gezellig kletsen. Ze hebben een naakthond, maar die is niet niet naakt, toevallig heb ik ze in Mexico gezien en die zagen er echt anders uit.

Zo heb ik altijd wel iets te schrijven, ach als jullie het teveel vinden, stoppen kan altijd natuurlijk (niet doen hoor)!

Ga iets te eten scoren, natuurlijk bij de (begint met een L en eindigt met een L) hier 600m vandaan :-).

Camper weer netjes, ik ook :-), route in Miep, we zijn er weer klaar voor.
Fijne avond, tot morgen in Blaye.

U-cran comfort werkt voor jouw probleem 😉 Ik geniet telkens van jouw verslag en mooie foto’s. Veel plezier 😘

Chris melis 2023-05-15 19:43:48

Ik heb net weer je foto's bekeken en je verhaal gelezen. Mooie dag. Lekker zo dat stukje fietsen. Je ziet veel en komt nog eens ergens. Tot morgen! Groet, Ron