Dag 14

Nederland, Steenwijkerland

Goedemorgen lievie volgers.

Heerlijk geslapen en met het zonnetje op de camper wakker geworden. Gisteren toen ik ging slapen en net sliep eigenlijk, schrok ik wakker van geluiden bij de camper, naar buiten gekeken, maar zag geen hand voor ogen, zo donker, ook hier geen lantaarns. Dus maar weer lekker verder slapen, blijkt vanochtend dat de camper zelf gewoon geluiden maakt onder invloed van warmer en kouder worden. Had ik nog niet eerder gehoord, of er liep een stelletje geiten voorbij :-) :-)

Doe mijn achterluikje open en kijk gezellig naar de geitjes, die achter de camper aan het grazen zijn en besluit meteen nog maar een nachtje bij te boeken. Op weg naar de douche ga ik dat eerst maar eerst regelen, stel je voor dat het ineens volloopt hier :-)
Bijzonder plekje, fijne winkel en een prachtig mooi (net nieuw, de camping draait pas vanaf 1 april) toiletgebouw, waar je nu, door de coronaregels maar met 4 personen in aanwezig mag zijn, maar hier is het (nog) niet druk, de camping staat nog niet echt in de boekjes, denk ik.

Weer een mooie knooppunten route uitgezet en wel een rondje weerribben. Ik ken dit gebied nog van vroeger (lang geleden) en van het varen met de boot in een eerder deel van mijn leven. Dit stukje Nederland mag ik niet overslaan nu ik toch in de buurt ben, maar luisterend naar mijn thuisreisleidster, ga ik vandaag eerst de cultureel historische wandeling door Oldemarkt doen, want vandaag zijn de winkels open, ben benieuwd want heel groot zal het hier niet zijn ;-)
Lekker in het zonnetje ontbijten en genieten van de beesten om mij heen.
Nog een bakkie koffie en dan op naar Oldemarkt met mijn wandelschoenen aan!

Hallo, daar ben ik weer. Wat was het leuk en bovenverwachting mooi! De app IZI werkte perfect, met oortjes in 38 hoogtepunten van dit kleine dorp bekijken én beluisteren, want over alle punten werd uitleg gegeven. Ik zal jullie niet met alle 38 verhalen opzadelen, maar aan een paar gaan jullie niet ontkomen hoor :-)
De wandeling is ca 3 km, waar ik zo'n 3,5 uur over gedaan heb, incl. foto's maken, luisteren naar de app, broodje halen bij de coöp, eten bij het Mallegat en van een ijsje genieten op een terrasje langs de hoofdstraat op de terugweg naar de camping. De bewoners vinden het geweldig dat je hun dorp komt bekijken en zeggen dan ook heel hartelijk gedag.
In een winkeltje koop ik kleine kaarsjes en wat grappigs voor voor het raam, de winkeldame denkt kaasie en laat me haar hele uitdragerij zien en heeft een heel verhaal en vraagt waar ik vandaan kom en logeer. Vol interesse.

Zoals beloofd een kleine impressie van de 38 dorpshoogtepunten.
  • Sculptuur van de hand van Oldemarkt, deze zie je regelmatig in het dorp terug en is gemaakt van natuursteen. Het is het oorspronkelijke wapen van Oldemarkt. Een gouden hand in een groen veld.
  • De Koningin Julianaweg, (heette tot ongeveer 1800 de Moddersteeg, omdat hij regelmatig onder water liep) heeft vele prachtige panden.
  • Huize Vijverwijk, uit de 19e eeuw, was eerst een dokterswoning en later woonde hier de burgemeester.
  • Oude gemeentehuis en in de 19e eeuw de waag, de 18e eeuws balans is bewaard gebleven en te zien bij de Historische Vereniging IJsselham (gesloten).
  • Oude lagere school is in 1842 gebouwd, later is dit pand in gebruik geweest als garage en tot ver in de jaren negentig als Pick Pack Supermarkt, nu zijn het woonhuizen.
  • Veerhuis Mallegat uit 1821, in de afgelopen jaren is het gerestureerd en in gebruik als woonhuis. De geveltop is een Jacobsschelp.Ooit gebouwd als pakhuis, later dienden het als woonhuis voor burgemeester Koning. Het was ook ooit een schipperscafé
  • De Willibrordeskerk uit1883 is een neo-gothische kerk. De stellage met de stenen diende als gewichten voor het oude uurwerk. Eenmaal per week werden deze gewichten door vrijwilligers omhoog getrokken. Het huidige uurwerk is electrisch, het oude staat in de entree van de kerk, (gesloten).
Dit is wel een mooi stukje historie, toch :-)
Na de foto's van de kerk wat andere mooie karakterestieke panden in willekeur.

Heerlijk lui in de zon gezeten en een lekker prakkie andijvie met een bal gehakt klaar gemaakt.
Na de berg afwas loop ik nog even naar mijn andere vriendinnen, (jeetje wat heb ik er veel :-)) zij grazen in de wei met een mooie zonsondergang.

Straks is het weer MOL tijd, ik zit er klaar voor met mijn tweede "kado" biertje, lekker hoor, hier kijken ze ook, gezien de molshopen die ik tegenkom :-)

Slaap lekker, tot morgen.