Dag 14 Penang, Georgetown

Maleisië,

Vroeg uit de veren, mijn darmen vinden het niet zo fijn vanochtend, dan maar een pilletje erin, gekregen van Mariëlle, de mijne zitten in de reistas onderin de bus, lekker slim ;-). Gelukkig valt het mee en is het snel gedaan met de krampjes. Seb wil nog iets uitleggen over palmolie en we stoppen bij een palmbos. Bij ons ontmoedigen ze palmolie te gebruiken om ontbossing tegen te gaan, volgens Seb is dat alleen maar politiek, zodat de Europese afzet van bv olijfolie niet in de knoei komt. Palmbomen worden niet gekapt, maar de vruchten van de boom worden geperst.
Bijzonder toch.

We dalen verder af naar het eiland Penang via een mooie weg langs marmergroeves en groene jungle en we bezoeken onderweg de boeddhistische grottempel Perak Tong. Wel weer heel wat treetjes, maar het is het zeker waard, wat indrukwekkend, imposant en heel mooi. Ik loop niet helemaal tot het uitkijkpunt, maar daar blijk ik niet veel aan gemist te hebben.

De Ipoh Perak Cave Temple is een boeddhistische tempel gelegen in een kalkstenen heuvel bij Gunung Tasek. Het is populair vanwege zijn verbluffende architectuur en is ingebouwd in een enorme grot met een 40 meter hoog zittend gouden Boeddhabeeld omringd door vier godinnen. Een interessant kenmerk van de Perak-grottempel is de trap van 358 treden achter het hoofdaltaar, omzoomd met paviljoens en tuinhuisjes. De kleurrijke muurschilderingen op de muren tonen gebeurtenissen en personages uit de Chinese folklore en boeddhistische geschriften.

Na een plas/koffiepauze en de lunchstop. Laten we eens gek doen, dachten we, voor mij een double cheeseburger menu bij de Mac, dat heeft wel wat voeten in de aarde met 12 man, er gaat dan ook het eea mis, maar het wordt keurig opgelost, rijden we verder.

Reisafstand ca 260 km.

We verblijven twee nachten in het centraal gelegen Bayview Hotel Georgetown, 11100 Batu Ferringhi, Pulau Pinang, telefoon: +60 4-886 1111.
Het hotel is op loopafstand van de grootste Indiase wijk van Maleisië, de kustlijn, restaurants, een foodmarket, de bekende avondmarkt van Batu Ferringhi en winkelcentra.
Het hotel heeft drie restaurants, met zeer uiteenlopende gerechten. Klassieke gerechten uit de Europese keuken vindt u in het 'Coffeehouse' en 'The Mistral'. In het 'Marco Polo' restaurant wordt ook de Chinese favoriet 'steamboat dinner' geserveerd. In de grote zonnige en tropische tuin is het zwembad met poolbar, jacuzzi en zonneterras met ligbedden. Verder beschikt het hotel over tennis- en squashbanen, spa, fitnessfaciliteiten en een winkeltje. Alle ruime hotelkamers zijn voorzien van airconditioning, flatscreen televisie, telefoon, minibar, koffie-/theezetfaciliteiten, kluisje, goede badkamer met bad en/of douche, toilet en haardroger.

Voel je senang op Penang!
Penang is een ware smeltkroes van culturen. De stad Georgetown is minder modern dan KL. Hier vind je een mix van invloeden van Chinezen, Indiërs en Britten.
De ‘Parel van de Oriënt’, waar we twee nachten verblijven in deze kleurrijke hoofdstad. Een bruisende stad vol met oude koloniale gebouwen, brede straten en smalle steegjes met talloze trishaws die zowel toeristen als de lokale bevolking rond rijden.

Penang, of "Pulau Pinang", is een staat in het noordwesten van Maleisië. Penang, 'the Pearl of the Orient' heeft hoofdzakelijk een bevolking van Chinese afkomst en dat is te merken in de hoofdstad Georgetown, de hoofdstad van de Maleisische deelstaat Penang. Ze is genoemd naar de Britse koning George III, en ligt in het noordoosten van het eiland Penang. De stad heeft ongeveer 220.000 inwoners . De stad heeft in 2008 de UNESCO-bescherming gekregen voor het historische gedeelte van 173,46 hectare. Dit is een drukke stad, en doet Chinees aan. In het straatbeeld zie je opvallend veel street art, bijzondere boetiekhotels en hippe koffiebarretjes, maar Georgetown staat vooral bekend om de eetcultuur. Reizigers komen vanuit heel Azië naar Penang om hier te kunnen eten. Het multiculturele karakter van Maleisië proef je in de gerechten op straat en in de restaurants. Probeer de Hokkien Mee (noodles), Assam Laksa (noodle soep) en Char Kway Teow (rijstnoodles)en ga naar Lorong Baru voor het beste street food.

We worden door de bus afgezet en maken een stadswandeling langs de belangrijkste bezienswaardigheden in het leuke centrum. We nemen een kijkje bij de Clan Jettie, een compleet dorp op palen boven het zeewater, waar Chinese vissersfamilies van oudsher wonen. Hoe hoe mogelijk is dat deze huizen blijven staan is bijna ondenkbaar, als je ziet dat de palen zijn opgebouwd uit met cement gevulde emmers.
De Chinese tempel is het bekijken meer dan waard, kleurrijk, veel goud, pracht en praal.
Dan gaan we naar het rijkversierde Chinese Khoo Kongsi clanhuis, prachtig en heerlijk daar even in de koelte te zijn, het is inmiddels weer aardig warm nu we op zeeniveau zijn.
Mike wijst me op de gave streetart, hij heeft het onthouden :-).
In de Street of Harmony zijn alle religies in één straat terug te zien. Opvallend is de straatkunst, die je door de hele stad tegenkomt.

De vele kleine straatjes met oude koloniale huizen maken het zeker de moeite waard de stad verder te verkennen. 's Avonds heerst er een gezellige drukte langs de straat en op de avondmarkt. Verkopers maken hun kraampjes op met horloges, tassen, t-shirts, cd's, dvd's en andere souvenirs. Vóór 1786 bestond Penang alleen uit oerwoud. Niemand wilde wonen op het ondoordringbare eilandje, waar de malariamug vrij spel had. Het is te danken aan de Engelse handelaar Francis Light, dat het eilandje zich ontwikkelde. Hij was in dienst van de Engelse Oost-Indische Compagnie. Francis Light koos Penang uit als tussenhaven. De schepen konden op hun lange reis naar China, waar ze thee en opium haalden, op Penang provianderen. De Indiase soldaten, die hij in dienst had, klaagden over de plek, die Light had uitgekozen om een nederzetting te bouwen. Het was een zwaar karwei om de dichte oerwoudbegroeiing te verwijderen en ze klaagden daarover. Francis Light laadde een kanon met zilveren munten en liet deze in het oerwoud afschieten. Dat was voldoende aansporing voor de Indiase soldaten om keihard aan de slag te gaan: tijdens het werk konden ze de munten immers vergaren. Het oerwoud was in de kortste keren opgeruimd en Fort Cornwallis kon al in augustus 1786 in gebruik worden genomen. De naam "Penang" komt van het woord "pinang", wat verwijst naar de betelnootboom (Areca catechu). De naam "Pulau Pinang" letterlijk vertaald uit het Maleis betekent "pinang-eiland". De meest boeiende plek van Penang is zonder twijfel bruisend Georgetown. Een gezellige stad met karakteristieke Chinese handelshuisjes en gezellige steegjes met papieren lantaarns aan de gevel.
Weetje: Pitt Street is vernoemd naar William Pitt de Jonge , die tussen 1783 en 1801 de premier van Groot-Brittannië was. Toen kapitein Francis Light in 1786 het eiland Penang oprichtte, noemde hij het eiland de naam Prince of Wales Island ter ere van de Prince of Wales , de nieuwe nederzetting van George Town naar koning George III en de eerste straat binnen de nederzetting naar zichzelf. Bang dat premier William Pitt zich misschien beledigd voelde omdat er niets naar hem was vernoemd, voelde Light zich genoodzaakt Pitt Street naar hem te noemen.

Of ik straks nog mee de stad in ga weet ik nog niet. Mijn been is best moe en weer lopen is niet echt aantrekkelijk meer. Besloten gewoon op mijn kamer te blijven, tas een beetje overhoop, alles is zo vochtig van de Cameron Highlands, kan het drogen, wat spullen gewassen.
En nu met been omhoog tv kijken, versta er niets van :-) :-).