Dag 1 Vertrek Gouda naar Schiphol en op naar Peru

Nederland, Schiphol

Op weg naar Lima waar we vandaag nog aankomen.

Om 7.15 uur staat Vanja al stuiterend voor mijn voordeur, we zijn er klaar voor!!
7.54 uur, de trein via Den Haag, waar we een bakkie koffie halen bij Starbucks, natuurlijk met een heerlijke muffin. Leuk, bekers met onze naam erop. De vakantie is begonnen!
Verder door naar Schiphol.
Er zit een mannetje in de trein die meteen commentaar levert op de ruimte die onze tassen innemen, pfff en dat met een mud aardappels in zijn strot, zo'n persoon willen we zeker niet in de groep ;-). We brengen meteen onze tassen naar de incheckbalie, nou ja, droppen ze in een bagageluik en krijgen een label om eraan te plakken. Precies 22,9 kg, goede weegschaal dus thuis :-). We hebben nog lekker de tijd om wat rond te lopen voordat we naar de gate moeten.
We vliegen met de KLM (KL743, vertrektijd 12.35 uur) op tijd, in één streep zo'n 10517 km, dus deze keer (gelukkig) zonder overstap (dat scheelt een paar uurtjes), in ca. 12 uur naar Peru, waar het 7 uur vroeger is tot onze wintertijd en na 28 oktober 6 uur vroeger. Super vlucht, lekker eten en nog wat geslapen ook.

Op naar de bagageband. Vanja ziet haar tas meteen al aankomen, de mijne zo'n 300 tassen/koffers later, toch elke keer weer spannend, stel je voor, géén tas!
Meteen maar even pinnen bij een ATM automaat, die aangeeft geschikt te zijn voor alle soorten bankpassen, nou niet dus, er komt geen cent uit. Naar het loketje, dat blijkt hier dus de gewoonste zaak van de wereld te zijn, alleen met een VISA-kaart komt er geld uit. Morgen maar kijken dan, genoeg gelegenheid, geeft de reisleider later aan.

We zijn de laatste van de groep, de reisleider staat met het KRAS bordje omhoog op ons te wachten. De rest van de groep was iets sneller dan wij. Hij ziet er leuk uit, nu ondervinden of hij ook goed is.

Vanja trekt haar vest aan en is meteen haar oorbel kwijt, zoeken in de bus geeft geen oorbel. Gelukkig zit hij vast in haar vest, blijkt later op de kamer.
Toch maar even de ING app gecheckt, er is i.d.d. niets afgeschreven gelukkig.

We zijn benieuwd naar hoe onze groep zich gaat ontwikkelen én natuurlijk naar de reisleider, een tweede Ben zou erg leuk zijn. Ben kennen jullie vast nog wel uit mijn reisverhalen vanuit Zuid Afrika.
Een (kleine,tijdelijke) bus brengt ons naar de 1e overnachtingsplek. De koffers worden gewoon op de achterbank geladen.

Lima is de toegangspoort tot veelzijdig Peru. Een moderne stad met een eeuwenoud hart en bijzondere bezienswaardigheden uit andere tijden. Lima heeft 12 miljoen inwoners en vanaf vandaag waarschijnlijk zo'n 2 miljoen meer. Vandaag was er een volkstelling. Iedereen moest binnen blijven van 8 tot 17.00 uur, totdat de teller was geweest. Erg rustig op straat dus :-).

Hier kun je de beste gerechten uit Peruaanse keuken eten, wandel je door kleurrijke straten en bewonder je talloze koloniale bouwwerken met een verhaal.
Lima is een bruisende metropool waar het heden en verleden samenkomen. Je kunt er overblijfselen uit het pre-Columbiaanse tijdperk zien, schatten uit de koloniale periode en hoe die erfenis zich verhoudt tot de tegenwoordige tijd. Het is een tijdreis langs vele eeuwen Peruaanse geschiedenis, want Lima heeft een heleboel te vertellen. Lima is de hoofdstad van Peru en ook de grootste stad van het land. De stad, specifieker benoemd als Lima Metropolitana en door de Spanjaarden gesticht als Ciudad de los Reyes, is tevens hoofdplaats van de provincie Lima.

Op weg naar ons hotel vangen we een eerste korte glimp op van deze stad en vertelt Gertso (onze reisleider) zijn naam is makkelijk te onthouden, zoon van Gert, hij geeft ons een ezelsbruggetje, de grapjas, het e.e.a., morgen vroeg horen we meer.

San Miguel is onze thuisbasis voor de eerste twee nachten. We overnachten in Hostel Mami Panchita, Federico Gallese 198. Het hostel beschikt over een receptie, patio, lounge met televisie, bar, gratis wifi en terras.
De kamer is voorzien van een televisie, telefoon en eigen badkamer met douche en toilet, leuk om te weten toch :-)

Het hostel heeft een koloniale stijl en wordt gerund door een Nederlands-Peruaans echtpaar. Het ligt in een rustige buurt van San Miguel in de buurt van Lima. Erg leuk en meteen een pisco sour als welkomstdrankje, beetje zuur, maar wel lekker. De sleutelverdeling gaat vlekkeloos, Gertso heeft alles keurig voor elkaar!
Eten hoeven we niet meer, al zoveel in het vliegtuig gehad en we zijn best gaar. Gaan lekker naar de kamer, die aan de huiskamer grenst, een beetje de tassen los en lekker slapen.

De groep ziet er leuk uit, we gaan het de komende 3 weken meemaken. Heel veel vrouwen, 15 van de 21.

Het historische centrum van Lima ligt op ca. 20 minuten afstand.

Reisafstand 42 km, 10517 km vliegen en 8 km.