Stadswandeling Den Helder

Nederland, Den Helder

Vandaag alweer de laatste dag in Deze leuke stad.

Ik moest voor vandaag nog betalen en ik had gisteren gelezen dat de toeristenbelasting bij de prijs in zat, wel voor 2 natuurlijk en ja, ik ben alleen, dus waarom voor 2 betalen, toch maar in overleg, nou dat was wat. Zegt de beheerder, voor 3 betaal je ook maar voor 2, nou lekker dan, als alleen reizende dus weer benadeeld. Hij zag aan mijn neus dat ik het er niet mee eens was, kreeg 1,50 p/d terug én een extra stroommuntje. Had ik niet nodig, maar ik zei maar niets ;-). Moeten ze toch eens iets aan doen

Waar Google toch allemaal goed voor is, ik hou ervan, surfen over het internet en lekker uitzoeken wat er ergens te doen is, alles is er te vinden, dus ook deze mooie stadswandeling. Ik heb het in Google maps uitgezet als fietsroute, dus de weg kan ik niet kwijtraken ;-), alhoewel, met mij weet je maar nooit natuurlijk!
Máár mijn richtingsgevoel is zeker vooruit gegaan sinds ik alleen in Coco rond trek.

Gisterenavond kwam ik op mijn fietstochtje al voorbij aan Fort Kijkduin en dat zag er veelbelovend uit.

Wat een mooie en afwisselende route.
Goed dat ik het op de fiets heb gedaan, ik ben 4 uur op pad geweest en heb ruim 20 km gereden. Het was prachtig weer, heerlijk in korte broek en een bloesje, beter kan niet natuurlijk.
Een kort overzicht van de route, ik zal jullie de uitleg van de ongeveer 25 locaties besparen ;-).
De Hervormde Kerk uit 1839, het gerechtsgebouw uit 1860, het oude weeshuis uit 1851, 3 forten, waarvan er 1 nog in gebruik is en 1 als museum fungeert, de verbindingsweg en het Koninklijk Instituut voor de Marine. Overal zijn ook hier de bunkers duidelijk aanwezig. Één wilde ik van dichtbij bekijken "de kroontjes bunker" helaas de weg ernaar toe was afgesloten met een hek, groot slot erop, bijzonder genoeg was er een paadje ontstaan door velen voor mij, die dat ook graag wilden, dus om de paal heen en verder naar de bunker.

Wat ik van de stad zelf moet vinden, weet ik eigenlijk niet, het verschil tussen arm en rijk is erg duidelijk. Sociale (rommelige) wijken en enorme villa wijken.
Dat heb je natuurlijk in elke plaats wel, maar het viel me hier meer op.
Veel foto's en indrukken verder ben ik terug bij de veerpont en het restaurant "Lands End" hoe toepasselijk:-).
Ik verwen mezelf met een heerlijke vissalade en een prima roseetje, mét uitzicht op de veerhaven en de zee.
Genieten met een grote G!

Terug op mijn plekje ga ik er eens goed voor zitten, beentjes omhoog, smeren en de zon mag zijn werk doen, lekker hoor.

Na mijn gezonde avondmaal, yoghurt met veel fruit en muesli, alles weer reisvaardig maken.
Het waren 4 heerlijke dagen hier in Den Helder, een plek om terug te komen. Maar morgen is het tijd om te gaan.

Welterusten.

Goed begin van je trip, genieten!

Wendy van Dijk 2023-08-17 08:14:14

Ha Yvonne, Mooie tocht door Den Helder! Foto's iets minder zon, maar die komt wel weer door. Mooie dag gewenst! Groet, Ron

Ron 2023-08-17 08:44:06

Mooie indruk van den Helder, veel bunkers en prachtige haven , gebouwen en zee.

Thea 2023-08-17 08:49:44

weer als vanouds mooi verslag en mooie fotoos