Op de fiets

België, Herbeumont

Het is niet meer "mijn rode fietsie", maar mijn Stella is nu groen, een mooie nieuwe, met meer vermogen, een zwaardere accu en nog meer snufjes. Hier zou ik fluitend de heuvel mee op moeten kunnen, ik ga het meemaken vandaag, want heuvels zijn er hier genoeg!

De camperplaats liep weer vol, zelfs tot gisterenavond laat, inmiddels alweer een stuk leger én de zon schijnt lieve volgers, nog wel frisjes als ik wakker wordt, maar blijf nog een even onder de wol tot het een klein beetje opwarmt. Ik heb tenslotte vakantie!
Niets moet, alles mag en zo is dat :-)!
En nog meer water pech, de badkamer kraan heeft het begeven, het water komt overal uit behalve waar het uitv moet komen, sproeier er maar afgehaald, nu alleen een straal uit de slang, thuis een nieuwe kraan/douchekop kopen. Ach zo heb ik ieg weer iets te vertellen :-) :-).

Tuurlijk, de tourist office is gesloten, het seizoen is nog niet geopend blijkbaar, dan maar naar het volgde dorp Bertrix.
Mijn turbostandje heb ik wel nodig, de heuvels kun je wmb gerust bergen noemen, maar het lukt, fluitend, is iets te veel gezegd, maar ik kom redelijk makkelijk boven en natuurlijk knetterhard naar beneden, al lijkt naar beneden altijd minder vaak voor te komen, dan naar boven.
Het is prachtig hier, de bomen nog voorjaars groen en de vogels druk in de weer. Genieten dus. Terug in mijn dorp heerlijk op een terras een de cappuccino, ongevraagd met slagroom, gelukkig had ik geen taartje genomen ;-).
Ik breng een bezoek aan het kasteel, of eigenlijk mooie burchtruïne, met schitterend uitzicht over het dal.

De eerste stenen van de vesting werden in 1268 gelegd door Jehan de Rochefort, zoon van het huis Walcourt. In de loop der eeuwen werd het kasteel bewoond door vele families: het huis van Orgeo, het huis van Marck-Rochefort, het huis van Stolberg en het huis van Löwestein. De vesting heeft/had een strategische ligging. De natuurlijke helling van de berg heeft het kasteel lang ontoegankelijk gemaakt van 3 kanten. In de loop van de 15e eeuw werden de muren van Herbeumont, in het zuiden, aan elk uiteinde versterkt door een massieve cirkelvormige toren. Dit kon helaas niet voorkomen dat het door de Franse troepen op 21 augustus 1657 werd vernietigd.

Het is geen 40 km geworden vandaag, de helft was mooi genoeg :-). Ik ga nog even genieten bij de camper. Zolang het kan, want vanmiddag is er alweer regen voorspeld, maar dit heb ik vast maar weer meegepakt!

Geen regen voorbijgekomen, lekker tot het eten buiten kunnen zitten en aan het lezen geslagen, met af en toe een klusje tussendoor. Morgen weer op weg, dus alles krijgt zijn plekje weer, Stella op de drager, we zijn weer reisvaardig.
Waar de reis naar toe gaat ga ik zo nog uitvogelen, eigenlijk nog geen idee. Jullie zien het morgen.

Bon soir, a demain!l

Fijne vakantie! Ga je weer volgen!🤗

Thea Hendriks 2024-04-29 09:06:08

Weer lekker op pad! De weersvoorspellingen zijn goed, geniet er van!