Dag 3 Wandelen in Kuching

Maleisië, Kuching

Good morning lieve volgers. Ik heb heerlijk geslapen, heb uitzicht over de rivier en de zon schijnt, wat wil je nog meer.

Vandaag mijn 21 medereizigers beter leren kennen en namen en nicknames erbij plaatsen:-).
We mogen rustig opstarten vandaag, onze geplande stadswandeling is pas om 12 uur en dé perfecte manier om kennis te maken met de stad en elkaar. Maar eerst maak ik mijn rugzak in orde, verplaatst ik het eea naar de reistas, dingen die ik overdag niet nodig heb. Stop wat spullen in de kluis haha niet dus, kaput, zo even melden en ga lekker uitgebreid onder de douche, dat kwam er vannacht niet meer van. En kijken en proeven hoe het ontbijt hier is, weer wat energie toevoegen. Het ontbijt is uitgebreid, van koud tot warm, van alles wat, van brood tot rijst, zelfs groenten, maar ook yoghurt. Ik hou het netjes, croissantje, boterham, roerei en een yoghurt je, daar kan ik er wel even mee tegen.

Ik heb de tijd, ik ga de omgeving van het hotel maar eens verkennen en een stukje langs de rivier lopen, maar idd, daar is overdag niet heel veel te doen. Een uurtje later terug naar de kamer en dan klaar voor de stadswandeling met Mike (reisleider) en Adam (Maleise gids) inmiddels is de zon verdwenen en gaat het een beetje spetteren, dat spetteren wordt plenzen en dat blijft helaas zo, de poncho's bieden uitkomst gelukkig.

We beginnen de wandeling voor ons hotel met het Cat Statue (Kuching betekent 'kat' in het Maleis).
We bezoeken daarna Chinatown met de kleurrijke Tua Pek Kong tempel, opgericht door Chinese immigranten als dank voor een behouden overtocht. Via de smalle straatjes met oude huizen en winkeltjes lopen we langs historische gebouwen uit de Brooke-dynasty, zoals de centrale markt in het Old Brigade Station en het voormalige gerechtshof.
In de autovrije India Street zijn er diverse kledingwinkels en ruik je de heerlijke geuren van specerijen. Teveel om op te noemen. We zien de roze moskee, waar ik natuurlijk naar binnen wil, daar moet ik wel voor in een blauwe, alles verhullende jurk worden gehesen, maar dat mag de pret niet drukken. We zijn maar met zijn tweeën, de rest van de dames past. We mogen zelfs naar boven, naar het vrouwengedeelte.
Het brengt oude herinneringen naar boven, in 2011 met Margreetje in Egypte, had ik er net zo een aan, maar dan een rode.

Na de wandeling loop ik nog met een aantal van de groep naar de Waterfront, waar we over de s-brug naar het aan andere zijde van de Sarawak rivier gelegen Fort Margherita en het bijzondere regeringsgebouw gaan kijken. Op de terugweg koop ik een stuk "Kek Lapis" wel in de regenboogkleuren natuurlijk :-).
We drinken nog een biertje met elkaar in een leuk cafeetje aan het water en gaan even bijkomen op onze kamers.
Straks worden we opgehaald voor het welkomsdiner.

Bijzonder, er staan tafels opgesteld in een keramiekwinkel, het eten staat al klaar, maar we beginnen met een zelfgestookte rijstwijn, ik sla het over, zelfgestookt, ik ken het van de Balkan, doe maar niet, voor mij een sapje :-). Vraag me niet wat ik precies heb gegeten, het waren lokale specialiteiten en het meeste smaakten heerlijk.
Én het was heel gezellig!

We lopen gezamenlijk langs de waterkant terug naar het hotel. Er staan nu talloze eetkraampjes en het is er een drukte van belang, heel leuk.
Onderweg een stopje, onze dikke dame, ze heet trouwens Caroline, nee geen Annie :-), maakt vele tongen los. Dat gaat nog wat worden. Ze vraagt veel aandacht en zorgt door pijntjes, kwijtgeraakte kamersleutel en wat al niet meer, dat ze die ook krijgt, ik ben er nu al klaar mee.

Het was een mooie eerste dag, jammer van de regen, maar ik heb ondanks dat genoten, op naar morgen, op naar de jungle, zin in!

Welterusten, tot morgen!

Heeey Vonnie...hoe is het weer daar..temperatuur?

Yolanda 2022-10-22 11:27:11

Hey Yvon, heerlijk genieten van weer een andere bijzondere reis!! Voor de plantjes wordt weer gezorgd!! 👍😅

Wendy (Martin) 2022-10-22 17:04:31

Hoi Yvonne, Leuke foto’s, spijtig van het weer, maar je gaat zo van je reis genieten. Ben zelf eventjes naar mijn foto’s gaan kijken. Sweet memories 😘

Chris melis 2022-10-22 17:30:20

Wat een mooie kleurrijke foto's weer. En grappig dineren in een keramiek winkel! Tot de volgende! Groet, Ron

Ron 2022-10-22 20:32:31

Bedankt Wendy, daar ben ik heel blij mee!

ivie74 2022-10-23 01:06:00

Wat leuk Chris, herinneringen ophalen!