Dag 12

Nederland, Westerveld

Ik word wakker met weer een stralend blauwe lucht. 's ochtends is het zó nat buiten, dat het lijkt alsof het gehoost heeft, maar de zon zal het weer snel opdrogen.

Ik heb een verstekeling mee, deze spin is al vanaf thuis aanwezig, hij of zij is nu verhuisd van de buitenspiegel naar het hor. Ik laat hem lekker hier, kan hij op bezoek bij de paarden :-)

Zet het tafeltje en stoel heerlijk in de zon voor mijn ontbijt, weer genieten!
Klets nog even gezellig met de buren, zij gaan vandaag weer verder "op wereldreis" zo heet de tocht van de NKC. Gewoon een rallytocht door Nederland, waarbij je plaatsen aandoet met bv de naam Canada of America, ook moet je opdrachten uitvoeren en daarvan de foto opsturen, allemaal Coronaproof. Lijkt me erg leuk om te doen.

Heb voor vandaag thuis al een knooppunten fietstocht uitgezocht "Veenwolds" de tocht op papier krijg ik niet helemaal kloppend met de fietsknooppuntenapp, op enig moment ongeveer op de helft moet ik even goed opletten, maar dat zal inmiddels prima lukken denk ik :-) dus eerst maar de heenweg in de app gezet.
Tegen half 12 stap ik op de fiets, de camping ligt precies in het midden van 2 knooppunten op de route, dus dat komt mooi uit. Begin alleen ergens middenin de route, maar dat maakt niet echt uit.
Ik fiets vanuit Drenthe, Friesland in en weer terug door een zeer afwisselend landschap.
Ik doe opeenvolgend de volgende natuurgebieden aan: begin in het Nationaal park Drents- Fries Wold met bomen en mooie watertjes, naar Appelscha waar ik het zelfportret bekijk van Hein Mader een kunstenaar die de uitkijktoren "de Bosberg" ontwierp, met als voorbeeld een oude eik, heel bijzonder.
Ik zet mijn fiets tegen het hek en klim naar boven, over stronken en een bospad tot aan de voet van de toren. Loop even lekker rond en wil terug naar beneden, pfff waar ben ik ook alweer omhoog gekomen?? Loop de goede weg terug, denk ik, maar geen fiets te bekennen, dus weer omhoog, even goed nadenken, waar ben ik aan voorbij gekomen, oh ja de boomstronk van de oude eik, daar naar toe terug en naar weer beneden, gelukkig mijn fiets gevonden, niet meer ondoordacht ergens heen lopen :-) :-)
Fiets verder langs het uitgestorven klimbos en de ijzeren ophaal brug. Kom langs de Aldi en haal meteen maar iets te eten, te drinken en te snoepen voor vandaag.
Fiets Appelscha weer uit en ga een stukje door het open veld naar de bossen van het Fochtelooërveen, een prachtig natuurgebied met vennen, moerassen en heidevelden, waar ik midden tussen de koeien kom te staan, wel bijzondere, ze hebben krulletjes op hun kop en zijn erg nieuwsgierig, sta vlak naast ze. Bij een mooi meertje staat uitkijktoren 7 tegen, staat niet op de kaart :-) lijkt wel bingo :-). Klim me een stinkadem, maar het uitzicht maakt alles goed. Een kudde schapen heeft verkoeling gezocht onder de bomen, wie krijgt het mooiste plekje, ze vechten er zelfs om.
In Fochteloo kom ik voorbij een eeuwenoud kerkhofje met een klokkenstoel met 2 14e eeuws klokken, nog nooit zoiets gezien. Fiets inmiddels op met diverse andere fietsers, die natuurlijk voor dezelfde bezienswaardigheden stil blijven staan. Ik zie het al uit de verte. Neem meteen maar een kijkje bij en in de Hervormde kapel, 100 meter verderop, maar nu ben ik in Oosterwolde. Ik denk, ha open en ga naar binnen, hoezo kapel, het is gewoon een studentenkamer, een grote puinhoop , kom maar binnen hoor zegt de bewoner, je mag wel een foto maken, van de puinhoop :-) :-) maar dat vond hij zelf vast niet. Verderop zie ik weer een hoopje mensen staan, weer iets te zien dus, een soort heksenkring, was mijn eerste gedachte, maar het was iets astrologisch, alle geboortedata in bepaalde stukken gehakt met daarbij horende een boomsoort, even gekeken dus, voor mijn geboortedatum is dat de lijsterbes en voor Vanja de haagbeuk, wat het precies betekent, geen idee, zoeken we op ;-)
Stukje bos op weg naar het Aekingerzand het grootste actieve stuifzandgebied van Noord-Nederland. Prachtig! Ik sta een foto te maken, één van de vele vandaag :-) en wat komt er om de hoek kijken, een hele kudde schapen, ook zij zijn mensen gewend en komen gezellig naar me toe. Nog een klein stukje en ik ben weer bij de camping aangekomen, ruim 44 km door prachtige landschappen, ik heb weer genoten.

Loop na het eten nog even over de camping en door de paardenstallen, die Albert heeft het goed voor elkaar.
Morgen weer op pad. Klein stukje verder maar, dus morgen alles op het gemakje.