Dag 5

Cuba, Trinidad

Koffer we ingepakt, wat vroeger op, ontbijtje erin, we gaan op weg naar Trinidad.
Een lange rit vandaag, na 2 uur een koffiestop bij een leuk plekje. Heerlijk kopje espresso met als zoetje en stengel suikerriet.
Onderweg maken we een korte stop in Santa Clara, met het mausoleum van Che Guevara, we kunnen alleen de buitenkant bekijken, helaas mogen we niet naar binnen. Klein meningsverschil met Eduardo, mijn Anwb boek geeft aan dat Che het maar niets had gevonden, dat enorme mausoleum, nou daar denkt E iets anders over, die reisgidsen zijn maar niets, ohoh, ga de discussie maar niet aan met ons machomannetje.

Onderweg verteld E iets over het sociale stelsel in Cuba, zo anders dan bij ons, maar eigenlijk perfect.
Pensioen, na 30 jaar werken krijg je 60% van het gemiddelde over je 3 hoogst verdiende salarissen, voor elk jaar dat je langer werkt krijg je 2% extra.
Alle gezondheidszorg is gratis, dus geen zorgverzekering, met als anekdote, iets eraf is gratis, iets erbij kost je geld, borstverkleining dus niets borstvergroting moet je betalen. Verzekeren niet dus, wordt onderling geregeld en zelf gespaard voor tegenslagen. Verzekerings maatschappijen doen jaren over een claim, dus niemand heeft daar zin in. Eigenlijk niet mis mee toch, scheelt een berg centen.
Elke Cubaan krijgt een bonnenboekje voor schaarse artikelen en die zijn er hier genoeg, zeep, bakolie, eieren, rijst noem maar op. Zo wordt alles keurig verdeeld. Heb je over verkoop je het, voor dat geld koop je op de markt wat je nodig hebt. Prima systeem.

Ook brengen we een bezoek aan de havenstad Cienfuegos (vroeger 'de Parel van het zuiden') gelegen aan een schitterende baai. We eten heerlijk in de huiskamer van een klein restaurantje. De discussie met Hans loopt hoog op, wat een eikel. Geraldine loopt boos naar buiten om af te koelen. Gedoe om niets.
We maken met z'n drietjes een wandeling door het plaatsje, leuk. Bekijken de winkels, wat een verschil met de onze. Bijna lege schappen, niets meer dan het noodzakelijke, kleding van 50 jaar terug, de tijd lijkt hier stil te hebben gestaan. We lopen door tot de baai, prachtig.
Eduardo verrast ons nog met een bezoekje aan een prachtig huis van een rijke suikerboer, waar nu een restaurant is. Hebben vanaf het dakterras een schitterend uitzicht over de baai en krijgen een heerlijk drankje van lemon, rum en suiker.
We rijden door de suikerrietplantages verder naar Trinidad en rit die eindigt in het stikke donker. We verblijven hier de komende twee nachten op basis van All Inclusive in Hotel Ancon, Carretera Maria Aguilar, aan het strand.
We drinken gezellig wat met elkaar, eten iets en genieten van een show met muziek en dans. Morgen zien hoe het strand er uitziet, nu te donker.

Trinidad
De stad Trinidad in midden-Cuba staat sinds 1988 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Trinidad werd gesticht in 1514 door Diego Velazquez de Cuellar, eerst nog met de naam Villa de la Santisima Trinidad. Het provinciestadje, iets ten noorden van de baai van Ancon aan de Cubaanse zuidkust (provincie Sancti Spíritus), met andere andere kant de mooie groene bergen.
heeft de authenticiteit van de Spaanse 16e eeuw bewaard. Het pittoreske centrum met de kerk van Sint Franciscus, rond de Plaza Mayor, het Palacio Cantero en het Palacio Brunet zijn de hoogtepunten.

Vooral de tientallen originele huizen met typische smeedwerken raampartijen, zijn opmerkelijk. Voor één van die huizen, het restaurant El Jigue op het gelijknamige pleintje, werd volgens de legende door Bartolomeo de las Casas, die later beroemd zou worden door het Dispuut van Valladolid, onder een eeuwenoude acaciaboom, de eerste Heilige Mis in de Nieuwe Wereld opgedragen.