Dag 16 Langkawi

Maleisië,

We staan redelijk vroeg op en nemen afscheid van Penang voor een busrit van ca 3 uur richting de haven van Kuala Perlis. Voor het eerst zien we de rijstvelden, zelfs heel veel. Witte reigers en de ibissen lopen heerlijk door het water hun voedsel tussen de rijstplanten te verzamelen.
De plaspauze halverwege de busrit is ook niet meer dan dat, alle winkeltjes zijn gesloten het is eoa feestdag, helaas niets te snoepen, of te drinken dus. Een uurtje verder arriveren we bij de ferry en kunnen we inchecken, nog een halfuurtje wachten tot de ferry vertrekt voor de overtocht naar het tropische Langkawi in de azuurblauwe Andaman Zee. Afhankelijk van de weersomstandigheden duurt de oversteek gemiddeld 1 uur, zitten we redelijk op elkaar gepakt in een kleine ruimte. Heel comfortabel is het niet, zelf met de koffers over de loopplank, gelukkig zijn er helpende handjes aanwezig, voor wie dat nodig heeft. Ik klets gezellig met Alice naast me en wie bemoeit zich er weer mee ...... precies, waardoor Alice de slappe lach krijgt.
Ik ga een aantal reisgenoten zeker missen, ben weer bij diverse uitgenodigd, zo leuk.

Bij aankomst staat de bus al op ons te wachten, we moeten nog een klein uurtje rijden naar het resort. Bij elkaar toch weer een aardige reisdag.

Op Langkawi nemen we afscheid van Mike, zijn taak zit erop en hij vliegt vanavond terug naar huis in Kuala Lumpur.
We laten een envelop voor hem rondgaan, die Willem later, vergezeld van een praatje, aan hem overhandigd.
Hier is er dagelijks een "local agent" aanwezig voor eventuele vragen, of het boeken van een excursie.

Langkawi wordt gezien als één van de mooiste eilanden van Maleisië. Het eiland staat vol palmbomen en heeft hagelwitte stranden, rustige baaien en rijst- en fruitplantages. In de glasheldere zee vind je kleurrijke koralen en vissoorten. Langkawi is de meest noordelijk gelegen eilandengroep aan de westzijde van het schiereiland Maleisie. Langkawi is het hoofdeiland van een eilandengroep bestaande uit circa 99 kleine eilandjes. Alleen een aantal van al deze eilandjes zijn bewoond. Zo kun is het mogelijk om vanuit Langkawi de andere kleine eilandjes te bezoeken. Het is namelijk een waar paradijs voor rustzoekers, snorkellaars en duikers. Alle eilandjes hebben een prachtige natuur. De ongerepte stranden en de helderblauwe zee met de lokale vissersbootjes in samenspel met de jungle en de steile rotsen, geven de eilandengroep een idyllische uitstraling. De hoofdstad van Langkawi is Kuah. Het is een gezellige stad waar je heerlijk kunt eten in de diverse restaurants, een drankje kunt doen in de gezellige barretjes of heerlijk kunt winkelen. Er is geen openbaar vervoer maar je kunt er heel gemakkelijk fietsen, brommer of auto huren of een taxi nemen.Het is een schitterend tropisch eiland, met prachtige stranden en een spectaculair binnenland. Het eiland ligt zo'n 30 km uit de kust en valt binnen de deelstaat Kedah. Langkawi is 479 vierkante kilometer groot en in 2007 werd het tot UNESCO Geopark verklaard. Het telt zo'n 100.000 inwoners, waarvan het merendeel in de hoofdstadje Kuah woont. De rest van de bevolking woont verspreid over een aantal kleine dorpjes en rondom een flink aantal resorts. Langkawi ligt dichtbij de grens met Thailand.

We verblijven in het, stijlvolle en groots opgezette viersterrenresort Berjaya, Karung Berkunci 200 Burau Bay, 07000 Langkawi, telefoon: +60 4-959 1888, direct aan het mooie brede zandstrand van Burau Bay. Het resort ademt rust uit en is voorzien van alle faciliteiten die we ons maar wensen. Zo zijn er zwembaden met beachbar en is er een prachtige tropische tuin en een strand met ligbedden. Ook vind je er uitstekende restaurants met Aziatische en westerse specialiteiten, massagemogelijkheden, wateractiviteiten en nog veel meer.
Het resort heeft een mooie open receptie met lounge en bar, diverse uitstekende restaurants met Aziatische en westerse specialiteiten, koffiebar, Japans restaurant, fitness, spa (tegen betaling), prachtige tropische tuin met zwembad, ligbedden, parasols en ook een beachbar met watersporten (tegen betaling). Er is regelmatig entertainment met livemuziek.
De kamers zijn verdeeld in chalets en zijn tegen een heuvel gebouwd. Ze zijn luxe en modern ingericht, voorzien van alle gemakken.
Vanwege het feit dat sommige kamers hoog op de heuvel liggen, is dit hotel minder geschikt voor mensen die slecht ter been zijn. Het hotel verzorgt wel een gratis shuttlebusservice binnen het resort.

Eén ding is zeker: hier ervaar je het pure bounty gevoel. Ik droom heerlijk weg onder een palmboom op het hagelwitte zandstrand of zoek een parasol op bij het enorme hotelzwembad. Of ga, als ik behoefte heeft aan actie, op ontdekkingstocht langs de authentieke dorpjes, lokale marktjes, watervallen en rijstvelden in het mooie binnenland. Ik kan er ook voor kiezen om de hoge Sky Bridge te bezoeken, waarvan je prachtige uitzicht hebt over het eiland.

Maar dan moet het nog wel even droog worden, helaas hoost het als we aankomen en het ziet er niet uit of het snel ophoudt.

Meteen de mangrove boottocht geboekt voor morgen.

Straks gezellig eten beneden met ons gebruikelijk groepje. Maar eerst nog lekker relaxen op de kamer, ik zit gezellig in het huisje op palen naast Alice en Gerard.
Een aantal van ons hebben al apen op bezoek gehad, ik nog niet helaas.

Het eten was lekker, maar een grote chaos, de bestelling ging al moeilijk, eten kwam niet tegelijk, de ene helft was al klaar met eten, toen de andere helft het eten pas kreeg. Én toen afrekenen, we hadden aangegeven pp te willen betalen, nou dat was heel lastig blijkbaar, dus één lange rekening. Uiteindelijk toch goed gekomen, mijn rekening klopte zelfs.

Nog wat geld gewisseld, Caroline had teveel, dat kwam goed uit en ik kan morgen de excursie in Ringit betalen, het kan nu ineens niet in Euro's, bijzonder genoeg.

Ik ga lekker slapen tussen de aapjes, die ik nog steeds niet heb gezien, ze zullen wel ergens schuilen voor de plensregen.

Tot morgen.

WOW, geniet er van!

Wendy van Dijk 2022-11-04 11:47:25

Super!! Geniet maar lekker!

Margreet 2022-11-04 13:26:03

Super hotel, we gingen s avonds altijd in het stadje eten, ben wel de naam vergeten. Aapjes ga je daar veel zien, wel oppassen want ze pikken alles uit je tas 🦥