Weer een kort ritje

Italië, Radda in Chianti

Vandaag rijden we een prachtige route (64 km) door het Chiantigebied, het Toscaanse landschap bij uitstek, naar Camping Village il Poggetto in Troghi waar we 3 nachten blijven, wel even lekker na alle reisdagen.
We moeten voor 10 uur van de parkeerplaats vertrokken zijn en een aantal konden niet snel genoeg vertrekken.
Zoals jullie gemerkt hebben is er geen Annie bij deze reis, maar vandaag hadden we wel een Appie, Arie rijdt weg en heeft zijn garagedeur nog open staan, maar daar wordt snel op gereageerd, dus geen man overboord gelukkig.
Genieten van het schilderachtige landschap en ik stop natuurlijk af en toe om foto's te maken.

Tussen Florence en Siena ligt het Chianti-gebied. Deze streek leent zijn naam aan de Chianti wijnen. Chianti is een rode wijn. Tegenwoordig worden chianti wijnen in een groter deel van Toscane gemaakt. Deze wijnstreek ligt globaal tussen Pisa en Arezzo en meet van noord naar zuid 160 km. De chianti wijn wordt gemaakt van overwegend rode druiven in combinatie met een beduidend aandeel witte druiven. Ze heeft een helder rode kleur en ruikt fris, wat fruitig en naar viooltjes. De meeste chianti wijn kan niet zo lang bewaard worden en wordt daarom veelal jong gedronken. De echte topchianti’s zijn veel langer houdbaar. Het zijn vaak zeer dure wijnen met een donker oranje rode kleur. De samenstelling van de chianti is in 1840 door een Italiaanse edelman vastgelegd. Het was de bedoeling een mooie rode, frisse en makkelijk drinkbare wijn te maken. Volgens de opgestelde regels moest chianti voor 70% bestaan uit rode sangiovesedruiven en voor 30% uit de witte druivenrassen. Sinds 1984 kan de chianti ook uit 100% rode druiven bestaan. Iedere wijnmaker gebruikt tegenwoordig 80-100% sangiovesedruiven en voegt er naar eigen inzicht andere druivensoorten bij. Chianti classico is de naam van de chianti uit het oorspronkelijk gebied tussen Florence, Siena en Arezzo. De chianti uit de gebieden die aan dit oorspronkelijk gebied grenzen hebben achter chianti een toevoeging van het eigen gebied. Alle chianti wijnen hebben een eigen logo op de fles. De chianti classico heeft een zwarte haan, de gallo nero, als beeldmerk. Dit logo is geen kwaliteitskeurmerk maar geeft aan dat de wijnboer aangesloten is bij het consortium 'Consorzio Vino Chianti', het consortium van wijnboeren in de chianti classico.

Ik heb de hele dag de tijd, maar we mogen al om half 1 op de camping mét een prachtig zwembad, volgens Joke is dit de mooiste camping van de reis, dus ga ik rechtstreeks naar de camping, waar iedereen blijkbaar hetzelfde over dacht, want we komen zo'n beetje gelijktijdig aan. Mooie plek, heerlijk in de schaduw. Eerst eten, eindelijk mijn gebakken eitje, smaakte naar meer! Gisteren het gas aangezet en volgens de meerderheid kan dat gewoon aan blijven staan, dus dat heb ik gedaan en dan kan de koelkast, als ik ergens parkeer ook aan én onderweg mijn pruttelpotje gebruiken, waarmee ik samen met Rien en Marianne, die toevallig net voorbij reden, gezellig een bakkie heb gedaan.
Boeltje op orde, bed verschoond (net hulp van Adje), kan er weer even tegen, nu lekker zitten en niets, even de beentjes omhoog.

Ik kook vandaag weer eens en schuif met mijn eigen bordje aan bij mijn buren voor deze 3 dagen Marianne en Rien, ik krijg er lekker roseetje erbij, wat wil je nog meer.

De lucht wordt donkerder en donkerder, dreigend onweer, het valt mee, klein buitje en een beetje gerommel, we stellen de geplande jeu de boules een half uurtje uit. Er zijn veel liefhebbers en we hebben zelfs vier teams. En fanatiek dat we allemaal zijn :-) ik verlies en win een potje. Leuk!!
De ballen uit vervlogen tijd komen toch weer van pas.

Heerlijk zo'n relaxed dagje, alles op het gemakje. Zelfs even, mijn inmiddels bijna 1000 foto's, veilig gesteld op de externe schijf. Om me heen worden er druk spelletjes gedaan. Gezellige boel tot het te fris wordt buiten en iedereen zijn camper opzoekt.

Pfff wat een muggen, ik zit onder de bulten, wat een jeuk. Slapen onder de klamboe, hopen dat het helpt, ziet er ieg grappig uit :-) :-) zo in de camper.
Slaap lekker!

Tot morgen in Florence!

Leuk dat het een rustige dag was met Jeu de boules! Het hoort erbij en zeker bij Je bent er bijna! Mooie dag gewenst mogen! Groet Ron