Dag 2 Van Istanbul naar Kathmandu काठमांडौ

Nepal, Kathmandu

We vliegen door de nacht van Istanbul naar Kathmandu, natuurlijk probeer ik een tukkie te doen. De reis duurt maar een kleine 7 uurtjes, maar een paar uurtjes slapen zou lekker zijn! We beginnen de vlucht raar genoeg met een ontbijtje, voor ons midden in de nacht.
Helaas, want we willen eigenlijk gewoon slapen.
Dat lukt dan ook niet echt, beetje dommelen, meer wordt het niet, de tijd om te slapen is te kort om een slaappil te nemen, vanavond maar betijds onder de wol. Rustige vlucht van een beetje rommelige Turkisch Airlines. De videoschermen doen het niet goed en de bediening is niet echt vriendelijk. Krappe ruimte, ben beter gewend :-) maar het mag de pret niet drukken.

Ik ben er NEPAL! Na een drie kwartier extra rondcirkelen boven Kathmandu, het is druk in het luchtruim.

Nepal verwelkomt me met open armen. Waar bij tempels en stoepa’s, devote pelgrims hun goden vereren tussen de alziende ogen van Boeddha, kleurrijke vlaggetjes en brutale aapjes. Waar ik al dwalend door smalle steegjes in charmante plaatsjes het pure Nepalese leven ga ervaren.Een nacht in een klooster geeft een inkijkje in een leven waar geloof voorop staat. Het zijn de ontmoetingen aan tafel met vrome monniken en met spelende kinderen die de reis extra bijzonder maken. Tel daar een lichte trektocht door de machtige Himalaya met aldoor zicht op machtige, kilometers hoge bergreuzen bedekt met eeuwige sneeuw én een jeeptocht door de dichte jungle, rijk aan neushoorns, krokodillen en zelfs de Bengaalse tijger bij op: spectaculair! Ik ga mee naar het ‘Dak van de Wereld’! Het wordt weer een zeer afwisselende reis

De koffers/tassen zijn er best snel. Op naar buiten, hier moet, zelfs als je van het vliegveld afgaat, je rugzak door de scanner en ik door het poortje, die vervolgens piept als een gek en het zwaailicht afgaat, maar niemand let erop raar genoeg, ik loop dus gewoon door.

Onze reisleider staat met het KRAS bordje al op ons te wachten aan de overkant van de uitgang. Hoopte nog even te kunnen pinnen op het vliegveld, maar we horen al snel dat we dat in de buurt van het hotel kunnen doen. Nepalees geld mag niet in- of uitgevoerd worden, dus heb alleen wat dollars en euro's bij me.

De KRAS bus (een ouwetjes) met airco en genoeg ruimte om alleen te zitten, brengt ons naar het eerste hotel van deze reis: Hotel Shanker, Northern Gate of Royal Palace, een tochtje van zo'n 6 km, lekker dichtbij dus, kost hier wel een half uurtje.

Ben benieuwd naar de reisleider (ben het zó goed gewend de afgelopen reizen) en de groep (niet zo groot deze keer, we zijn maar met 14). Ik ga het meemaken.
Linda onze reisleidster heeft voor het eerst een groep. Ze woont al wat jaartjes met haar vriend, die ook KRAS reisleider is, in Nepal.

De stad is gelegen in een vallei aan de rivier de Vishnumati op 1350 meter boven zeeniveau en is bekend om zijn vele Boeddhistische en Hindoeistische tempels en paleizen, waarvan de meeste uit de 17e eeuw dateren. De grootste stoepa van Nepal is Bouddhanath in de wijk Bouddah; de belangrijkste tempel is Pashupatinath niet ver van het vliegveld Tribhuvan. In Kathmandu staan vele paleizen die tegenwoordig vaak dienstdoen als ministerie. De bekendste paleizen zijn het Hanuman Dhoka aan het beroemde werelderfgoed Durbar-plein. In de Kathmandu vallei bevinden zich nog zes andere monumenten van de werelderfgoedlijst. Het andere paleis staat vlak bij Thamel en is het voormalige paleis van de Nepalese koninklijke familie dat tegenwoordig een museum is. Kathmandu is populair bij westerse toeristen, die zich voornamelijk in de wijk Thamel concentreren. De stad is vooral in trek bij cultuurliefhebbers en rugzaktoeristen. Ook is het een voorstation voor bergbeklimmers van de Himalaya.
Sinds de Tibetaanse diaspora (grootschalige verspreiding van een volk over verschillende delen van de wereld) nam Kathmandu in de tweede helft van de 20e eeuw Tibetaanse vluchtelingen op.
Op 25 april 2015 werd de stad getroffen door een zware aardbeving, met een kracht van 7,8 op de schaal van Richter. De aardbeving verwoestte veel gebouwen in het historische centrum. Zo stortte de Dharahara, een 62 meter hoge toren uit 1832, in. Op dat moment bevonden zich 200 bezoekers in het gebouw. Kathmandu is door de beving meer dan een meter naar het zuiden verschoven en is door de overschuiving ook hoger komen te liggen.

Het hotel is centraal gelegen in het centrum van Kathmandu. Op loopafstand zijn de populaire wijken Thamal en Durbar Marg. Verder zijn er in de directe omgeving diverse winkels, restaurants en bars. Het hotel beschikt over een 24-uurs receptie, 2 restaurants, 2 bars/lounges en een buitenzwembad. Kamers met airconditioning, televisie, telefoon, minibar, kluisje, koffie-/theefaciliteiten en badkamer met bad/douche, toilet en föhn én wifi.

Roepies pinnen om de hoek, even een uurtje uitrusten, een beetje bijkomen van de reis.

Wat later duiken we deze unieke stad in en proeven de sfeer in het labyrint van de oude bazaarstraatjes. Natuurlijk gaan we naar Durbar Square, het Koningsplein. Tempels, paleizen, musea… het is een gezellig trefpunt voor locals én toeristen. We zien er onder meer het koninklijke paleis Hanuman Dokha, helaas heeft de aardbeving nog heel veel sporen nagelaten, maar er wordt heel hard aan de wederopbouw gewerkt.
Per riksja (of zoals ze hier zeggen: streethelicopter) rijden we naar het plein en lopen terug naar het hotel… ik voel me nu alweer welkom in Azië! Het verkeer is hier, zoals overal in Azië, weer een totale chaos. Recht van de sterkste of eigenlijk de brutaalste, oversteken dus met gevaar voor eigen leven.
Onderweg drinken we een heerlijke lassi, Linda weet het beste winkeltje en het is idd heel lekker, mijn favoriete drankje in Azië.
Een aantal nemen een taxi, het is een lange dag geweest, wij lopen lekker verder.

Linda regelt een restaurant voor vanavond, maar de helft van de groep houdt het voor gezien vandaag, waaronder ik. Ik drink nog gezellig samen met Ellen een biertje bij het zwembad van dit mooie hotel en zoek mijn kamer op.
Kopje soep, wat nootjes en tukjes is genoeg voor vandaag.
Douchen, bellen en lekker liggen.