Dag 9

Sri Lanka, Kandy

Kandy (Singalees: Mahanuvara; Tamil: Kaṇṭi) is met 112.000 inwoners (2005) één van de grotere steden op Sri Lanka. Het is de hoofdstad van de Centrale Provincie en het gelijknamige district Kandy.
Het was de laatste hoofdstad van het Singalese koninkrijk Kandy voordat het hele eiland in 1815 onder Britse overheersing viel. Tot het einde van de achttiende eeuw stond de kust van Ceylon (de oude naam voor Sri Lanka) onder bestuur van de Vereenigde Oost-Indische Compagnie. Dit bedrijf had een haat-liefde verhouding met het inlandse koninkrijk. De VOC was namelijk afhankelijk van de koning van Kandy die de VOC het kaneel leverde voor het uitoefenen van hun monopolie daarover. Daarnaast haalde de VOC er betelnoten en olifanten. Voor deze drie producten was met name interesse in de handelsgebieden in Azië zelf.
Kandy is voornamelijk bekend vanwege de Dalada Maligawa (Tempel van de Tand), waar een hoektand van Buddha bewaard zou worden. In het bijbehorende museum is het verhaal op diverse schilderijen te zien. De tand zou sinds de 4e eeuw na Christus in Sri Lanka zijn, met een korte onderbreking rond 1283, toen de tand terug naar India zou zijn genomen.
Niet alleen door deze tempel, maar ook door de parade genaamd Kandy Esala Perahera, is Kandy de belangrijkste religieuze stad van Sri Lanka. Hierbij wordt de tand van Buddha door de stad vervoerd op een olifant, maar sinds een tijd met een nep tand om diefstal te voorkomen. Deze parade is in juli of augustus, gedurende een 10 dagen lang feest. De laatste dag van het feest is tijdens volle maan.
In 1988 werd Kandy door UNESCO op de Werelderfgoedlijst geplaatst.

Onderweg brengen we een bezoek aan een schooltje wat donaties krijgt van FOX, maar ook hier blijft er het e.e.a. aan de strijkstok hangen. Nicoline geeft aan dat er sinds vorig jaar totaal geen vorderingen gemaakt zijn met de bouw van de betaalde vleugel. Ze spreekt de directeur er op aan, maar die doet net of zijn neus bloed en heeft honderdduizend excuses en smoesjes.
De kindertjes vinden het geweldig al die blanke pottenkijkers. Ze krijgen pennen en ballonnen van ons.

Verder naar de gouden tempel van Dambulla. Het is wel even klimmen (niet in verhouding tot gisteren), maar het uitzicht op de vallei is adembenemend. En ja hoor, weer pech vandaag, mijn camera valt om op de trap, bij het schoenen uitdoen, op de lens en doet het niet meer. K..!! Martijn is er van van slag, EVEN niet met hem praten 😉. Maar hulp is nabij, Jan heeft dezelfde camera, vraag hem (een brutaal mens heeft de halve wereld) of ik zijn lens even mag lenen, geen probleem, top!!
De grottempel staat vol buddhabeelden, kleurige rotsschilderingen en fresco's. Prachtig, toch nog kunnen vast leggen gelukkig, zo fantastisch mooi daar, had echt balen geweest geen mooi plaatjes te kunnen maken.
We vervolgen onze rit richting Kandy, dwars door het vruchtbare gebied rondom Matale. Hier worden vele exotische specerijen verbouwd. We maken een wandeling door een kruidentuin en krijgen uitleg door een dominant macho mannetje, over kruidenthee, medicinale crèmes en specerijen die overvloedig in de Srilankaanse keuken gebruikt worden. We kunnen en korte massage krijgen en daar maak ik heerlijk gebruik van, heb hoofdpijn en na de nek massage ben ik het kwijt, met dank aan de "rode olie".
Hier lunchen we en gaan vervolgens naar de oude koningsstad Kandy, de tweede stad van Sri Lanka en gelegen in een prachtige vallei. We bekijken aan het eind van de middag een voorstelling van de Kandy vuurdansers.
Het prachtige hotel ligt op een berg. Er is een bruiloft aan de gang en alle gasten hebben hun auto geparkeerd in de bochten, wat betekent dat onze chauffeur met veel stuurwerk bij het hotel moet komen. Hij krijgt dan ook een applausje van ons allemaal.

Even naar de kamer en om half8 staat het weer overvloedige buffet voor ons klaar. Martijn helpt Marian nog even met de camera en ik ga vast naar de kamer, lekker douchen en proberen of ik nog iets met de lens kan, maar dat lukt niet helaas, echt kapot dus, gelukkig heeft Martijn zijn zoomlens meegenomen, dus kunnen we nog foto's maken en met af en toe de lens van Jan komt het weer helemaal goed.

Nog even appen met Vanja (een uur 😁), fijn toch het mobiele tijdperk!

We overnachten 3 nachten in Thilanka hotel, no 3, Sangamitta Mawatha,
Reisafstand 94,82 km

Jeetje wat een pech met je camera, gelukkig met de leenleens en de camera van Martin komt het goed! Wat een heerlijk verhaal weer, jullie veel moois ♡