Dag 9 van Kalaw naar Nyaung ညောင် (Inlemeer)

Myanmar, kalaw

Lekker geslapen, hotel wat minder deze keer, niet zo heel schoon, de spetters van de vorige gasten op de badkamer spiegel zaten er nog op. Gelukkig wel een lekker schoon en fris bed. Voor één nacht prima.
Wat eerder opgestaan, snel ontbijten. Deze keer bestellen en geen buffet.
Wil toch nog wat sfeer proeven van Kalaw. Even een stukje gewandeld.

Onze nieuwe gids Sho wacht op ons met een wel heel speciale bus. Drie stoelen los, naast elkaar, een, waarschijnlijk, afgeschreven bus uit China aan de tekens te zien. Auw is gisterenavond laat nog teruggereden naar Bagan. Hier heb je per gebied een nieuwe bus, gids, chauffeur en busboy.

Vandaag gelukkig niet zo'n lange rit als gisteren. We hebben de tijd om regelmatig fotostops te maken, onderweg naar de Pindaya grotten in de Shan Staat. De vlag hier heeft een witte bol i.p.v. een ster.

We zien het Pa Oh volk, met de oranje sjaals op het hoofd, ossenkarren en waterbuffels. De aarde is donkerrood en de landbouw maakt alsof het een lappendeken is. Theeplantages en mensen aan het werk op het land en aan de weg
Weten jullie trouwens dat waterbuffels geen ondertanden hebben. Mijn vriendinnen, zoals jullie misschien nog weten uit mijn eerdere reisverhalen. Én ja, ze zeggen nog steeds "goedemoooorgen", komt vast door maalbeweging met hun bek zonder ondertanden, geweldig!

Bernard, onze oudste en fysiek minst goede reisgenoot, kan ook heerlijk roddelen. Hij heeft gisteren naast Miriam gezeten en dat is hem niet zo goed bevallen, ze kletse aan een stuk door......hij werd er niet goed van. Kun je beter zeggen dat je even stilte wil, toch.

Opeens rijdt er een prachtige, splinternieuwe, rode tractor voorbij. Zie je hier nooit, deze boer heeft vast de Staatsloterij gewonnen :-)

Yves roept, kijk bij dat meertje daar staan vaak olifanten, nou zegt Frans, ik zie alleen de porseleinkast, lol.

Voordat we naar de grot rijden even een sanitaire stop bij het restaurant waar we straks gaan eten, ziet er prachtig uit. En bekijken een kerkhofje (zie je hier bijna niet) onder een Banjan (heilige) boom.

We kunnen de duizenden boeddhabeelden in de grotten van Pindaya niet tellen, zoveel! De grot stamt uit de 12e eeuw en is gebouwd door U Khanti, een kluizenaar die ook de heuvel van Mandalay heeft gebouwd. De grot is 150 m diep en bestaat uit een aantal kamers van reusachtige omvang. In de grot zijn stalagmieten en stalactieten te zien die de fantasie prikkelen. Binnen de grot staan volgens de laatste telling 8094 Boeddhabeelden, maar dat aantal groeit nog steeds dankzij donaties van particulieren en bedrijven, zowel uit Birma als uit het buitenland.

Én het eten was ook heerlijk, kip schotel, beef, groenten en salade, lekker soepje vooraf en een flensje met chocolade toe, vanavond maar weer iets minder ;-).
Theda zit tegenover me en begint een heel verhaal over haar en Theo, eigenlijk interesseerde het me niet, maar luister toch maar. Ze heeft een plashuis in Reeuwijk, een groot hoekperceel met 4 bootjes, nooit gewerkt en dit overgehouden aan haar scheiding, maar ontevreden en een kakmadam pffff, je kan het maar hoog in je bol hebben!! Het straalt ervan af. Wat ben ik blij met mijn flatje op het APP :-).

We maken nog een korte stop en zien hoe er met de hand papier wordt gemaakt, niet zo interessant, maar des te mooier hoe er en parasol wordt gemaakt. Alles van bamboe en met de hand, echt kunstig! Yves krijgt een kado, omdat hij ons meebrengt, even later verloot hij het in de bus. Een soort mobiel, Antoon en Miriam zijn de gelukkige en wat komt dat goed uit, ze worden in juni opa en oma.

Met onze blik op bergen en rijstvelden rijden we naar het houten, 127 jaar oude, Shwe Yan Pyay klooster met een mooie verzameling Boeddhabeelden en houtsnijwerk. Het Monastery is een prachtig houten klooster, m.n. de ovale ramen zijn prachtig, deze zie je nergens anders in Myanmar. Naast het klooster is een soort kapel, waar in de muren nisjes zijn gemaakt, waarin de mooiste boeddha beelden staan, ook hier geschonken door mensen uit de hele wereld. Het klooster wordt ook wel het 'Jumping Cat klooster' genoemd, omdat vroeger de monniken de katten, die daar woonden, leerden om door een hoepel te springen.
Er leven veel jonge monniken die daar in het boeddhisme worden onderwezen.

Twee volle dagen dompelen we ons onder in de authentieke sfeer rondom het 32 km lange Inlemeer, waar het hele leven zich op en aan het water afspeelt. Paalwoningen van de Intha (zonen van het meer), kinderen die per boot naar school gaan, tempels omgeven door water, de beroemde Inthavissers die de roeispanen van hun boten met hun been bewegen … een heel bijzondere omgeving.

We komen bijtijds aan en na even met thuis gebeld te hebben, ga ik nog het dorpje in, loop even lekker door, goed voor de spiertjes.
Wat een toeval ik loop mijn buren uit het vliegtuig tegen het lijf, even gezellig staan kletsen.

De komende drie nachten brengen we door in de omgeving van het meer, in het Paradise hotel, in het kleine dorp Nyaung Shwe, No.40, Museum Road, Tharzi Quarter, op loopafstand van de markt. Het hotel beschikt over een receptie, restaurant en bar. De ruime kamers zijn voorzien van airconditioning, televisie, telefoon, minibar en badkamer met bad of douche, toilet, föhn én WIFI. Alle kamers hebben een balkon of terras.