Op weg naar St. Malo

Frankrijk, Avranches

Niet ver van de Mont Saint Michel ligt Saint-Malo, een havenstad in het noorden van Bretagne. Zo'n 70 km verderop, een korte rit vandaag. Zo heb ik dan ook ongemerkt ineens Normandië verlaten.
Dus heb geen haast, ik ga naar een camperplaats op loopafstand van het plaatsje. Vandaag is er slecht weer voorspeld, maar over het algemeen is dat elke keer beter uitgepakt. Ik merk het wel.

De PowerFlower huppeldepup Farm is me echt tegen gevallen. Alle faciliteiten, genoemd in de omschrijving, ach, ze zijn er wel, maar als je elektrische voorzieningen, een stopcontact in de (soort) keuken noemt en sanitair, één miniwasbakje in diezelfde ruimte, een douche bak in het toilet met vieze betonnen vloer (wc mag niet gebruikt mag worden, weten jullie nog, ja de compost wc ergens in de tuin) de tuinen zelf zijn vervallen én het is de duurste plek tot nu toe. Op het eerste gezicht ziet het er leuk uit, maar de schijn bedriegt, ook de foto van het uitzicht op de Mont klopt niet, maar dat vertelde ik al eerder.
En ik sta direct aan de weg, maar goed één tegenvaller in bijna 3 weken mag ;-).
Mijn wc kan ik niet legen, natuurlijk tegen de Flower Power principes, dus rijdt naar het parkeerterrein onder aan de weg waar dat wel kan en ook een afvalcontainer. Fijn! Een camperplaats biedt meer voorzieningen én gezelligheid. Die ga ik in St. Malo dan ook weer opzoeken :-).
Ik neem nog een kijkje bij de Kerk van Onze Lieve Vrouw van de velden van Avranches, mooi, maar helaas nog niet open, dus rijd ik snel verder.

De kustplaats Saint-Malo ontstond in de 1e eeuw v. Chr. in Alet. De Gallo-Romeinse haven stond haar plek op het podium af aan deze stad, die in de 12e eeuw op een eiland is gebouwd. Haar welvaart heeft de stad te danken aan haar reders die de zeeroutes afstroopten. De reders gedijden goed binnen de dekking van de vestingmuren die door de discipelen van Vauban werden uitgebreid. In de 18e eeuw zorgden de piraten Duguay-Trouin en Surcouf dat Saint-Malo nog meer aanzien kreeg. De vlag van de stad hangt nu boven de Franse vlag. Vroeger was de stad echter ook berucht als een belangrijke piratenstad in Frankrijk. De piraten werden beschouwd als de beschermers van de Franse koning. Zo kaapten de piraten van Saint-Malo bijvoorbeeld vrachtschepen uit Engeland en Nederland. Een beruchte piraat uit Saint-Malo is Surcouf. Tegenwoordig zijn nog steeds de invloeden van zeerovers zoals Surcouf terug te vinden in de havenstad. Zo ligt er een replica van een van de piratenschepen van Surcouf in de haven. De bijna twee kilometer lange stadsmuur werd gebouwd tussen de 12e en 18e eeuw. Vandaag de dag wordt de muur nog steeds goed onderhouden.

Ik ben er zo, over de snelweg, een grote camperplaats, maar wel als camping opgezet. Zelfs stroom, wasmachine, droger en wifi zijn voorhanden, geen sanitair. Ik heb een hoekplekje gevonden (mag eerst zelf een plekje zoeken en dan terug naar de receptie om in te schrijven, ja er is hier een receptie, dat is nieuw voor een camperplaats).

Het weer is prima, zelfs een zonnetje en heerlijke temperatuur. Mijn fiets staat al klaar, ik ga straks St. Malo maar eens verkennen.

St. Malo ligt op 7 km van de camperplek, stief kwartiertje lopen :-), maar ik ga op de fiets, volgens de de dame van de receptie, 7 km rechtdoor en zelfs op een stukje bij de camping na, fietspad én een mooi fietspad, grotendeels langs het strand én afgescheiden dmv een drempel van waar de auto's rijden. Top.
Het klopt precies 7 km tot de Tourist information, die nou net vandaag gesloten is, maar waar ik wel mijn fiets aan een hek kan stallen.
Ik loop eerst over het strand, heel bijzonder, boomstammen rechtop gezet al zeewering en heel veel bemoste rotsen.
Ik loop een stuk over de keien en rotsen, springend om het zeewater te omzeilen, wat in de openingen staat. Er glijdt iemand ,voor me, uit, schoen nat, een stukje verder iemand zo op haar gat, broek nat. Gelukkig blijf ik overeind zonder nat te worden. Ik loop tot het Fort en ga via het strand direct door de stadspoort het centrum in. De stad is totaal ommuurd met nog vele delen van het oude kasteel.

Ook hier is het druk, maar erg gezellig, veel terrasjes druk bezet.
Ik snoep een "kouig amann" een opgerold gebakken (brioche)deeg met suiker, een soort oliebol maar dan anders, erg lekker!!
Snoep en koek, is hier sws heel veel te vinden, in alle soorten en maten. En voor elk soort een aparte winkel. Wel slecht voor de lijn :-) :-).

Ik wandel als laatste nog naar de haven waar het piratenschip ligt, maar ook heel veel enorme wedstrijd zeilschepen. Morgen gaat er hier een oceaanrace van start.

Ik vind het top hier, ga morgen weer en tegenover de camping is het strand, daar ga ik zo nog even heen. Er wordt hier naarstig naar kokkels gezocht, meerdere campinggangers gewapend met hark en emmer doen erg hun best. Mijn buren hebben 2 emmers vol gescoord, anderen helemaal niets. Ik zeg tegen mijn buurvrouw in mijn beste Frans, dat ik kom eten, maar mijn beste Frans is blijkbaar niet goed genoeg :-) :-) en ja, een Fransman spreekt geen Engels, dus daar gaat mijn pasta vongole.

Was weer een welbestede dag.
Sla met zalm (moet de zee toch eer aan doen) als diner, dat zal vast wel smaken!
Er staat hier een klein zwart caravannetje, zij verkopen galettes.

De Bretonse galette heeft het minst weg van een taart en bestaat uit een gevouwen boekweitpannenkoek, meestal gevuld met hartige ingrediënten zoals ham en een eitje. De pannenkoek is in het midden open, waardoor je de vulling goed ziet zitten.
Misschien morgen, dan maak ik ook nog wat foto's van de camperplaats.