Dag 15 Reisdag 216 km Vila Nova de Milfontes - Monsanto/Lissabon

Portugal, Alcácer do Sal

Vandaag kunnen we kiezen uit twee routes, één over tolwegen en een tolbrug, de andere route is langer maar tolvrij. Wij nemen deze keer de tolweg. Vandaag geen bochten, kuilen en rotondes.
De eerste 100 km rijden we over de snelweg, toch nog een klein beetje binnendoor.
Dan verder over de tolweg op tot aan

Alcácer do Sal, deze stad werd terrasvormig gebouwd boven de Rio Dade. Het was in de Romeinse tijd een belangrijke stad, die haar eigen munt mocht slaan. Daarna werd het een Moorse vestingstad en dat kan je nog zien aan de bochtige straatjes en het imposante kasteel. Je hebt vanaf daar een mooi uitzicht op de stad en de oever ertegenover. Ook hier is in het kasteel een pousada (hotel) gevestigd.
We parkeren de campers bij de Intermache en lopen omhoog het dorpje in. Wat een uitzicht bij het kasteel. Het lijkt of er in de verte rijstvelden liggen.
Leuke oude huisjes gecombineerd met moderne lichtgekleurde rijtjeshuizen. Even lekker te lopen, wel omhoog, maar daar wennen we steeds meer aan.

De tolweg hier blijkt toch nog wel een dingetje met de tolbagde. Welke poort moet ik nemen, geen idee, geen t(elepeage) te zien, ik rijd achter Peter aan en zij wachten en wachten tot de slagboom omhoog gaat, niet dus, ik roepen "je moet een kaartje pakken" dan gaat de boom open en idd.
Niks badge, bij de volgde tolstop, betaal ik netjes mijn ticket, Peter rijdt door de andere poort, zonder slagboom, dus niet betaald, oh oh als dat maar geen boete wordt.
Ik zoek het nog een keer na en hier is de t een grote V op een groen vlak, bij de brug voor Lissabon pak ik deze keer de goede rij, ben benieuwd, heel onduidelijk dus.
Én wat een drukte ineens, we rijden al 2 weken over binnenwegen, wat relaxed is dat ivt de hectiek van de tolweg en zeker op weg naar de camping is het heel goed opletten geblazen.

Camping Parque Campismo Monsanto, Estrada de Circunvalação, Lisboa.

We zijn lekker vroeg op de camping, het is prachtig weer en 30°, we gaan heerlijk van het zwembad genieten tot het "happy hour" van de reisleiding, met een korte breefing over de dag van morgen. Maar eerste gezellig eten bij Carien en Annette.
Annette heeft zelfs accordeonmuziek geregeld van andere Peter. Steeds meer reisgenoten schuiven aan en het wordt een gezellige avond.

Eindelijk heerlijk 's avonds buiten, de eerste keer in 3 weken!