Dag 7 Vesuvius en Pompeïï

Italië, Sorrento

Ik heb hier naar uitgekeken, ben zo benieuwd! En vandaag brengen we een gezamenlijk bezoek aan de Vesuvius en Pompeïï.
We bevelen voor de wandelaars aan wat warme kleding mee te nemen en goede wandelschoenen aan te trekken. In Pompeï wordt weer gebruik gemaakt van oortjes. We reizen per bus onder leiding van een Nederlandse gids.
Tijdens de excursie gebruiken we een warme lunch.

De bekendste eruptie van de Vesuvius is die van augustus 79. Dit was de gewelddadigste uitbarsting die in historische tijden plaats vond. De top van de vulkaan explodeerde en de Romeinse plaatsen Pompeïï, Stabiae en Oplontis werden volledig bedolven onder as en puimsteen, terwijl een lavastroom Herculaneum trof. Ook verspreidden giftige gassen als koolstofmonoxide (CO) zich door Pompeïï. Ongeveer 10.000 mensen werden gedood, waarvan maar 2300 lichamen tot nu toe zijn teruggevonden. Uit recent wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat mensen levend werden gekookt, 'gezandstraald' door de gloeiendhete aswolk en vervolgens levend ontvleesd. De hersenpan explodeerde doordat de temperatuur van het superhete gas tussen de 500 en 550 graden Celsius bedroeg.Het verloop van deze ramp is vooral bekend door een ooggetuigenverslag van Plinius de Jongere in een brief aan de geschiedschrijver Tacitus (Epistulae VI, 16). Plinius Minor maakte aantekeningen gedurende de uitbarsting vanuit Kaap Misenum, een stad aan de andere kant van de baai en zo'n 30km van de Vesuvius. Ondertussen trok zijn oom Gaius Plinius Secundus Maior, ook wel bekend als Plinius de Oudere, erop uit om mensen te gaan redden. Hij kon echter nergens aan land gaan. Uiteindelijk besloot hij naar Stabiae te gaan, maar Plinius de Oudere zou het niet overleven. Hij overleed aan de giftige gassen van de Vesuvius op het strand van Stabiae.

Pompeïï was de naam van een provinciestad met ongeveer 20.000 inwoners die bestond van de 7e eeuw voor Christus tot in de eerste eeuw na Christus. Osken, Samnieten, Grieken, Etrusken en Romeinen lieten er allemaal hun sporen achter. Pompeïï, dat in 62 na Chr. al door een aardbeving was getroffen, werd in 79 bedekt door as als gevolg van een uitbarsting van de Vesuvius. Het is daardoor een van de best bewaarde Romeinse steden geworden. Nadat de eerste overblijfselen al aan het eind van de zestiende eeuw werden ontdekt, worden sinds de 18e eeuw archeologische opgravingen verricht. Sindsdien zijn grote delen van de stad blootgelegd en geeft de plaats een goed geconserveerd beeld van het Romeinse dagelijks leven. Pompeïï staat op de Werelderfgoedlijst van Unesco.