Maribor

Slovenië, Maribor

Op de fiets naar Maribor is maar zo'n 7 km, er wordt geen fietspad aangegeven in google maps, maar dat komt vast goed.

Maribor is een stad in Slovenië aan de Drava (Drau), op de plaats waar deze rivier de Alpen verlaat. Het is met ruim 100.000 inwoners de tweede stad van Slovenië en tevens de tweede stad van het historische Stiermarken (Sloveens: Štajerska), dat grotendeels in Oostenrijk ligt (hoofdstad: Graz). Maribor is, sinds het in 1846 werd aangesloten op de spoorlijn Wenen–Triëst, een belangrijke industriestad. Maribor, in het Duits Marburg an der Drau, lag eeuwenlang in Oostenrijk. In de 12e eeuw werd de kathedraal gebouwd als kapittelkerk, want Maribor was nog geen bisschopsstad. De stad kreeg in 1204 marktrechten en in 1254 stadsrechten en leefde van de wijnbouw, de handel en tolgelden. De Habsburgers gaven de stad vele privileges. Maribor kreeg in 1532 en 1683 te maken met Turkse belegeringen. De burcht waarnaar de stad genoemd is, ging in 1784 verloren. In 1859 werd Maribor de zetel van het bisdom Lavant, dat later het aartsbisdom Maribor werd. Tot 1918 bleef de stad Oostenrijks. Na de Eerste Wereldoorlog kwam Maribor met de rest van zuidelijk Stiermarken aan Joegoslavië. De bevolking bestond destijds uit Duits- en Sloveenstaligen. In de omgeving van de stad bestond de bevolking vooral uit Slovenen, in de stad zelf bestond de meerderheid uit Duitstalige Oostenrijkers, die vooral te vinden waren onder de beambten en de middenstand. Het bevolkingsaandeel van deze "Oud-Oostenrijkers" is sindsdien gedecimeerd. Tijdens de Tweede Wereldoorlog onderging Maribor, dat in 1941 door de Duitsers was veroverd, geallieerde bombardementen. Na de Tweede Wereldoorlog ontwikkelde de industrie zich verder (textiel, metaal, auto's). In 1975 kreeg de stad een universiteit. Sinds 1991 is Maribor de tweede stad van het onafhankelijke Slovenië. Bezienswaardigheden zijn het stadskasteel uit 1483, dat een museum huisvest, het zestiende-eeuwse stadhuis en de Mariazuil, het symbool van de stad, die herinnert aan de pestepidemie van 1680. Maribor is een bisschopsstad. Op 7 april 2006 werd het bisdom verheven tot metropolitaan aartsbisdom. Maribor is een belangrijk cultureel centrum en nog steeds een wijnbouwcentrum.

Ik heb een mooie wandeling gevonden en die staat in mijn Google maps. Volgens Wim en Mia is het makkelijk te lopen allemaal en er staan nietjes voor het parkeren van je fiets (wel even de coördinaten noteren, zodat ik hem ook nog kan terugvinden). Lopen is natuurlijk handiger zonder fiets. Na een bakkie koffie bij mijn buren Kees en Maria stap ik op de fiets.

En goed kwam het, er is zelfs een prachtig fietspad. Ik kom ook langs de Lidl, daar ga ik op de terugweg nog wel langs :-). Ook in Maribor zelf, is er aan de fietsers gedacht, in de straten hangen grote rode fietsen, ik dacht nog handig om te weten waar je niet mag fietsen, maar het is juist een uitgezette fietsroute langs alle bezienswaardigheden.

Ik begin met een echt heerlijke cappuccino op een knus terras en ga dan aan de wandel, fiets gestald en verankerd.

De wandeling start bij de middeleeuwse, versterkte watertoren uit 1555 (1). Deze ligt aan de Drava Rivier en is gebouwd als onderdeel van de verdediging van de stad.
Via de Jewish Tower uit 1465 (2 )en de Maribor Synagogue (3) (één van de oudste synagogen van Europa) lopen we naarde De Plague Column (4) die het centrale plein van Maribor domineert, deze werd in 1680 opgericht door gelovige stadsbewoners aan het einde van de pestepedimie.
Via de 166 meter lange Old Bridge (5) steken we de Drave over en komen zo bij de oudste wijnrank (6) ter wereld. We wandelen verder naar de Judgement Tower (7 )en de roomskatholieke Maribor Cathedral (8). Ik sluit de wandeling af langs het Maribor Castle (9) en de Fransiscaner kerk (10). Ik ga er zeker even binnen om de muurschilderingen en mozaïeken te bewonderen.

Een klein stukje over elke bezienswaardigheid hieronder.
De foto's staan in volgorde van de route zoals omschreven in het vetgedrukte hierboven.

(1) De middeleeuwse, versterkte Water Tower dateert van 1555. Deze ligt aan de Drava Rivier en is gebouwd als onderdeel van de verdediging van de stad in de late renaissance. Het is tevens het eerste wijnhuis van Slovenië en functioneert tegenwoordig nog gedeeltelijk als slijterij. De bovenverdieping wordt gebruikt voor wijnproeverijen.
(2) De Joodse Toren, gebouwd in de tweede helft van de 15e eeuw, is te vinden tijdens het ronddwalen rond Lent en bovendien naast de synagoge op het plein Židovski trg. Vroeger woonde er de stadswachter. Tegenwoordig kun je hier fototentoonstellingen bekijken met werken van lokale en buitenlandse auteurs - namelijk de fotoclub Fotoklub Maribor heeft zijn kamers in het gebouw.
(3) De Maribor Synagogue is één van de oudste synagogen van Europa en één van de twee synagogen die nog in Slovenië over zijn. De eerste documenten die melding maken van de synagoge dateren van 1429 en er wordt gedacht dat de synagoge ergens in de 14e eeuw gebouwd werd. Vroeger was de synagoge onderdeel van een heel complex dat ook een begraafplaats, rabbihuis en tamoedschool omvatte. Nu is het een museum met een tentoonstelling over de Joodse gemeenschap in Maribor.
(4) De Plague Column domineert het centrale plein van Maribor. Hier werd in 1680 voor het eerst een zuil opgericht door gelovige stadsbewoners aan het einde van de pestepidemie die het leven kostte aan een derde van de bevolking. De oorspronkelijke zuil dateert van 1681, maar werd in 1743 vervangen door dit barokke meesterwerk van de Duitse beeldhouwer Joseph Straub. Bovenop de witte marmeren zuil staat een verguld standbeeld van de Maagd Maria. Bij de sokkel wordt de zuil omringd door 6 heiligen.
(5) De oude brug ( Sloveens : Stari most ), ook wel de staatsbrug ( Državni most ), de hoofdbrug ( Glavni most ) en de Drava-brug ( Dravski most ) genoemd, is een brug over de rivier de Drava. Het verbindt de straat Karinthië ( Koroška cesta ) en de straat Pobrežje ( Pobreška cesta ) en is 270 meter lang. Het centrale deel, dat zich over de Drava uitstrekt, is 166 m (545 ft) lang en heeft drie stalen bogen. De brug werd voltooid in 1913 en op 23 augustus van dat jaar opengesteld voor het verkeer. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het beschadigd en later gedeeltelijk herbouwd. De laatste verbouwingen vonden plaats in 1990 en 1998.
(6) De oudste wijnrank ter wereld. The Guinness Book of Records heeft dit ook bevestigd. Er wordt gezegd dat de wijnrank meer dan 400 jaar oud is en in die tijd nogal wat flessen Sloveense wijn heeft voortgebracht. Stukken van de wijnrank zijn als cadeau geschonken aan hoogwaardigheidsbekleders die Slovenië bezochten. In het gebouw vind je ook een wijnmuseum en proeverijkamer. Je kan de wijnkelder (één van de grootste in Europa) uit 1844 bezoeken en je er een weg banen tussen de vaten en de met spinnenwebben bedekte wijnflessen. De wijnkelder is ruim anderhalve kilometer lang en loopt onder het stadscentrum van de stad.
(7) De Oordeelstoren of wel Judgementstower, (Sloveens: Sodni stolp) is een versterkte middeleeuwse toren in de stad Maribor, Slovenië. Een originele toren gebouwd op de site in het begin van de 14e eeuw verzekerde de zuidwestelijke hoek van de stadsmuren. Het werd volledig herbouwd in 1540, met de toevoeging van een kegelvormig dak dat in de 17e eeuw afbrandde. De toren heeft verschillende toevoegingen gezien; de renaissancestructuur strekt zich uit tot de toppen van de ramen op de tweede verdieping en wordt gevolgd door een uitbreiding uit het begin van de 17e eeuw. In de 19e eeuw kwamen er nog vier verdiepingen bij.
De toren brandde in 1937 weer gedeeltelijk af en werd in de jaren vijftig gerestaureerd. Het is een van de vele overgebleven elementen van de voormalige stadsmuren; andere zijn de Watertoren en de Joodse Toren, terwijl de Benetketoren eind jaren zestig werd gesloopt om plaats te maken voor een hydro-elektrisch reservoir. (Sloveens : Sodni stolp) is een versterkte middeleeuwse toren in de stad Maribor, Slovenië. Een originele toren gebouwd op de site in het begin van de 14e eeuw verzekerde de zuidwestelijke hoek van de stadsmuren. Het werd volledig herbouwd in 1540, met de toevoeging van een kegelvormig dak dat in de 17e eeuw afbrandde.
(8) De roomskatholieke Maribor Cathedral is gebouwd in romaanse, gothische en barokke stijlen. Het romaanse hoofdschip van de kathedraal dateert uit de late 12e eeuw. Later zijn de gothische kruisgewelven, het grote koor en twee zijschepen toegevoegd. Nog later werden ook de kapel van Sint Franciscus Xaverius en de kapel van het Heilige Kruis toegevoegd, in barokke stijl.
(9) Midden in het centrum van Maribor vind je één van de meest opmerkelijke architectonische monumenten van deze stad. Het stadskasteel van Maribor wordt omringd door de drukke pleinen van Grajski trg, Trg svobode en Trg Generala Maistra en in het kasteel is het Regionaal Museum gevestigd, waar vele collecties van grote waarde te vinden zijn die zeker indruk maken! Het kasteel, dat verschillende bouw- en stijlperiodes kent, werd tussen 1478 en 1483 door keizer Friderik III gebouwd om het noordoostelijke deel van de stadsmuur te versterken. Het kasteel werd in de loop van de tijd veranderd in een rijke feodale residentie. Het grote landhuis, werd tussen 1478 en 1483 gebouwd in opdracht van Keizer Frederik III. Het vormde oorspronkelijk een onderdeel van de verdedigingswerken van de stad, waarna het later een statig landhuis werd. Opmerkelijk is het imposante, barokke trappenhuis, de Loretto Kapel en de Feestzaal, waar je prachtige kunstwerken en muurschilderingen kan zien.
(10) Bij een wandeling door de oude stadskern is het onmogelijk om de "roodachtige" Franciscaanse kerk (Basiliek van Onze Moeder van Barmhartigheid) met zijn klooster over het hoofd te zien, die trots naast belangrijke straten in het centrum van de stad staat, namelijk de straten Partizanska cesta en Ulica škofa Maksimilijana Držečnika. De legende van de Franciscaanse monniken? “Lang, lang geleden gaven sommige boeren de gebroeders Francis een koe cadeau. Maar de monniken hadden geen touw om de nek van de koe te doen, wat hen natuurlijk veel problemen bezorgde. Sindsdien dragen ze altijd een touw om hun habijt”.

Wat een leuke stad, oud en modern passen bij elkaar en lopen soms naadloos in elkaar over. Strakke lunchrooms, moderne en authentieke restaurants, heel veel gezellige terrasjes, groot en klein, voor elk wat wils, leuke winkeltjes en supermarkten, alles is hier te vinden.
Iedereen is vriendelijk en wil je graag de weg wijzen. Maar dat is niet echt nodig, het centrum is redelijk beknopt en alle bezienswaardigheden dicht bij elkaar.
En ik heb natuurlijk de kaart, die ik heb gekregen van de camping eigenaar, mét aantekeningen én die kont goed van pas.

Aardig wat uurtjes later stap ik weer op mijn fiets, die ik zomaar, zonder de coördinaten nodig te hebben, terugvind.
Na wat boodschappen bij de Lidl terug naar de camping waar nu de meesten wel gearriveerd zijn, ook Peter en Ria zijn er. Het is een drukte van belang, een heerlijk geklets.
Even later komt Ria gezellig met 2 biertjes buurten, Kees wil wielrennen kijken, zij niet ;-).

Was weer een top dat met een paar druppels op het eind, maar dat mag de pret zeker niet drukken.
Ik ga het smoelenboek uit mijn hoofd leren, hebben we vanmiddag gekregen.

Truste voor straks, tot morgen.