Dag 15

Sri Lanka, Koggala

Koggala ligt in het zuiden van Sri Lanka. De dichtstbijzijnde grote plaats ligt 8 km verwijderd en is tevens de hoofdstad van de provincie, genaamd Galle.

Een deel van het dorp ligt in de jungle bij het meer van Koggala (brak water meer). Ook ligt er een deel langs de weg en het strand. In 2004 werd ook Koggala getroffen door de tsunami. Er zijn verschillende boeddhistische tempels. Een oude tempel op een heuvel langs de spoorlijn met prachtige Boeddhabeelden, fresco's en wandschilderingen is het "Weeduwa Buddhist Monastery". Na de tsunami werden veel toeristen uit het nabijgelegen Koggala Beach Hotel hier opgevangen.

Ook is er het Somawathi Holland House of Hope: een weeshuis voor kinderen van wie een of beide ouders door de tsunami van 26 december 2004 om het leven kwamen. Het werd opgericht door Marja van Leeuwen. Ook is er op het terrein een ziekenhuis, een apotheek en tandartspraktijk opgericht.

We bezoeken de plek waar jonge weesolifantjes worden opgevangen in Uda Walawe National Park. We vertrekken vroeg, zodat we de eerste in het park zijn. Ze worden bijgevoed en keren daarna terug de jungle in.
Het is een fantastisch schouwspel, de jonge olifanten komen van het strand en groeperen zich, om per twee door een hekje naar de drinkpkaats te mogen. Al hollend komen ze aan, krijgen met een slang en trechter melk, heerlijk vinden ze het. Ze worden meteen gewogen op een soort weegplaat, een paar eigenwijze baby's hebben daar dus echt geen zin in, al toeterend laten ze dat dan ook duidelijk merken. Er staat een olifantje met een protese, hij mist een deel van zijn linkerachterpoot, echt fijn lijkt hij het niet te vinden, want binnen de kortse keren ligt de protese naast hem en gaat hij er vrolijk mee spelen.
We kijken een dik half uur naar het vrolijke schouwspel. Kopen nog wat koekjes en cola voor Martijn, die gelukkig weer aardig opgeknapt is.
Vandaag twee minder gelukkigen, Marian, gisteren nog gehuldigd voor de kwiekste deelnemer voor haar leeftijd, is kapot en pijn in haar buik, Damiène ligt de hele weg op de achterbank, in Kogalle moet zelfs de dokter komen, lijkt niets ernstigs gelukkig.

Vervolgens langs de prachtige zuidkust van Sri Lanka met stille palmenstranden en prachtige baaien in de richting van Galle. Ook bezoeken we het oude fort van Galle, waar vele overblijfselen uit de VOC-tijd terug te vinden zijn in de Hollands aandoende, nauwe straatjes.
We wandelen een stuk over de stadmuur en genieten van het uitzicht op de zee. We mogen even heerlijk 2 uur "loslopen" en zoeken zelf een leuk plekje om te lunchen en eten heerlijk, even geen buffet. We schuiven aan bij Chutay en Binar, gezellig. We struinen nog even door de straatjes, erg leuk, gaan we zeker nog terug. We lopen naar de kerk, waar de bus op ons wacht en vertrekken voor het laatste stukje naar ons hotel. Een laatste stop bij een schildpaddenbroedplaats aan het strand, waar de eieren van zeeschildpadden worden uitgebroed en de kleintjes weer uitgezet worden in zee.
In Kogalla ligt ons strandhotel, hier nemen we afscheid van Nicoline, de chauffeur, Arnold en onze busboy. Nicoline rijkt de fooien uit en de heren zijn erg dankbaar. Zelf is ze er karig van afgekomen, er is geen envelop rond gegaan, dat zegt genoeg, denken wij.

Het Long Beach resort, waar we verblijven voor 5 nachten, is direct gelegen aan de Indische Oceaan, aan Matara Road.
Het resort valt wat tegen, prachtig gelegen direct aan zee, maar geen strand en zwemmen in zee is verboden.
Zwembad is mooi en we drinken gezellig een biertje op moederdag. Joop, Tineke, Marinca en Jan zitten gezellig bij ons. Martijn loopt toch even de zee in, maar wordt direct aangesproken, hij mag tot zijn middel, écht niet verder, ik raak in gesprek met het mannetje en hij geeft aan een tuktuk te bezitten waar hij ons wel mee wil rondrijden de komende dagen, ook kan hij een catamarantochtje regelen, als ik 7 mensen meekrijg mogen wij gratis, mooie deal! We gaan het zien, maar ik ben de "boss" zegt hij 😊.
Eten valt tegen, maar dat zal ook komen dat we het buffet eten inmiddels wel zat zijn.
Lekker naar de kamer met het geluid van de zee op de achtergrond. Martijn toch weer wat buikpijn. Komt goed.