Naar Cap Fréhel

Frankrijk, Saint Melo

Vandaag maar een kippenstukje, 50 km.
Wil toch graag de Cap de Fréhel nog zien, ben nu toch in de buurt. En heb geen haast.

Rustig aan inpakken en wegwezen voor de laatste siteseeing van mijn Franse avontuur, ik kom misschien op de terugweg ook nog wel iets bezienswaardigs tegen, ik ga het zien :-).

Ik wil nog diesel tanken, zit Coco's tank maar weer vol én goedkoop, nou ja goedkoop, duur zat natuurlijk, maar €1,56 is zelfs in Frankrijk zeker niet duur.
Schuif aan bij pomp 3, ben aan de beurt, pinpas erin, tanken maar, niet dus, hij springt niet op 0, dame erbij, weer proberen, nog een keer en nog een keer, ik heb hem gesloopt ;-), mag naar pomp 1, prima en daar lukt het gelukkig wel, zonder pin, aan de kassa betalen.

Kom door een prachtig natuurgebied, waar een elektriciteitscentrale (tidal range power craft) is door de kracht van het water. De brug gaat open, of dicht voor mij en de zeilschepen, veel, gaan van de zee de haven in en het duurt even, dus ik ga naar buiten om wat foto's te maken, indrukwekkend (een paar van internet). Sta helaas aan de verkeerde kant van de weg om het water geweld te kunnen zien.

Bijna bij de Cap, kom ik al langs een camperplaats, maar volgens Miep moet ik nog 3 km door, klopt ook, maar er zijn maar 6 plekken en die zijn vol én je mag er max 3 uur parkeren (foutje campercontact) dus stukkie terug, daar is plek zat en dat voor € 3,50 voor 24 uur.
Komt een enorme camper aan, gaat aan de overkant staan en zie door mijn achterraam de achterklep opengaat, what the..... komt gewoon een Toyota Aygo tevoorschijn, met afstandbediening wordt het karretje naar buiten gereden.
Dat ik een foto maakte vond de eigenaar niet echt leuk, maar meer campergangers vonden dit best interessant en fotowaardig.

Inmiddels gaat het weer ook opklaren gelukkig, want het was best koud en dreigend, weeronline voorspelde anders, maar geduld én het komt goed, fiets eraf, eten en op naar wat ik niet mag missen, Cap Fréhel!

Later het bewijs van of het echt zo bijzonder is.

Cap Fréhel is een landtong aan de Smaragdkust (Côte d'Emeraude) in noordoost Bretagne. Het is het meest noordelijke punt van het rotsachtige voorgebergte tussen de steden Saint-Malo en Saint-Brieuc. De kaap, die bijna 8,5 km van de dorpskern van Fréhel afligt en 4 km van Plévenon, is tot beschermd natuurgebied verklaard en staat bekend om zijn steile rotswanden en als broedplaatsgebied van talrijke vogelsoorten. De rotswanden, met een hoogte van 70 meter, bestaan uit rode zandsteen, zwarte leisteen en roodachtige granietstenen. De grasvelden die tussen en langs de rotswanden lopen, maken deel uit van een 300 ha groot heidelandschap. Lopen op de granietstenen vergt behendigheid en evenwicht, met het gevaar om tussen de rotsspleten te vallen. De ruwe bovenlaag van de steen zorgt voor een soort antislip. Bij het lopen en vooral bij stampen, klinken de bijna ronde granietstenen hol. Vooral bij hoog water kolkt, rommelt en dreunt het zeewater tussen en onder de stenen. Sommige grillige gevormde rotsblokken hebben, vanuit een bepaalde punt gezien, eigenaardige vormen, wat namen opleverde zoals o.a. "De hoed van keizer Napoleon" en de "Varkenskop". Aan de kaap zijn twee vuurtorens gebouwd. De ene dateert uit de 1650 en is gebouwd onder koning Lodewijk XIV door de beroemde generaal, vestingbouwer en architect Vauban. De tweede en nieuwere vuurtoren die in 1950 nog werd verhoogd, kan op gezette tijden beklommen worden. In geval van gunstige weersomstandigheden kan men vanaf de toren de Kanaaleilanden zien liggen.

Én bijzonder was het, weer een totaal andere kust, graniet. Duinen met heel veel heide, de prachtige vuurtoren met een oude bewaard gebleven vuurtoren uit vervlogen tijden. Het is een drukte van belang, blijkbaar ligt dit gebied ook op de een of andere pelgrimsroute. Rugzakken en stokken in grootte getalen.
Ik wandel een stuk over de rotsen naar een volgend uitzichtpunt.

Fiets nog door het dorpje, echt Frans, ik ben er zo doorheen. Kerk, bakker en slager (gesloten, open om 4 uur) feestzaal en wat huizen, that's it.

Om 4 uur nog terug om iets te eten te scoren, bakker patisserie, meer een smoezelig winkeltje, toch maar een stokbrood genomen, naar de buurman, de slager, die heeft meer keuze, tot groenten toe. Ik trakteer mezelf en neem wat hapjes, genoeg voor 2 dagen, ik had nog wat kaas, heerlijk wit wijntje erbij, stukje stokbrood, lekker hoor. Muziekje aan, genieten dus weer :-), het zit er bijna op, morgen de eerste 300 km van de inmiddels ruim 825, richting "home" ook weer fijn!
Sverre knuffelen en R&M natuurlijk, ik heb ze best gemist. Dat is helaas het enige nadeel van vakantie, de thuisblijvers missen :-).

Ik neem nog een wijntje, tot morgen.