Dag 6

Vietnam, Dong Hoi

Vinh via Phong Nha naar Dong Hoi, 253,69 km.

Dong Hoi is de hoofdstad van provincie Quảng Bình. En ligt in centraal Vietnam. Het stadsgebied omvat 154 vierkante kilometer. Bevolking in 2005 130.000. Dong Hoi ligt op ongeveer 50 km ten zuiden van nationaal park Phong Nha-Ke Bang (werelderfenis).

5.45 uur wake up call en na een heerlijk ontbijt om 7.00 uur de bus in, nog even de oogjes dicht.

We gaan eerst langs een garage, er moet een band verwisseld worden, er blijkt iets van een pin in de linker voorband te zitten en dat lukt natuurlijk niet met een gewoon krikje, daar moet een speciale (hydraulische) aan te pas komen.
Onder de kritische blikken van de meeste mannelijke reisgenoten en ik natuurlijk :-), wordt de klus, in een kwartiertje geklaard en gaan we op weg voor een bezoekje aan de lokale markt, waar we kunnen genieten van de plaatselijke kooplieden. Op de markt wordt van alles verkocht, van kleding tot vers geslachte kippen.
Je kiest een kip uit en deze wordt geslacht waar je bij staat, ja, een koelkast is er niet op de markt, dus zo heb je altijd het verste vlees. Ik koop wat bananen, want het oude recept houd ik er maar in, een banaan en een cola per dag houdt de darmen goed, of het helpt weet ik niet, maar baadt het niet, schaden zal het ook niet.

Onderweg stoppen we even bij een theeplantage, Vincent legt uit wat de beste thee wordt. De jongste blaadjes worden als eerste geplukt en geven de beste en duurste thee. De blaadjes worden even gedroogd, gekneusd en weer gedroogd, waarbij ze gaan fermenteren. Groene thee wordt alleen gedroogd en fermenteert niet. Hoe hoger de thee groeit, hoe beter de kwaliteit van de thee. Hier groeit de thee op ca. 500m. In India, de djardeeling thee, op 1500 m.
We rijden daarna door tot het begin van de Ho Chi Minh trial (een logistiek systeem van paden, wegen en rivieren dat Noord Vietnam verbond met Zuid Vietnam met name tijdens de Vietnamoorlog, voor het bevoorraden van het bevrijdingsfront van Zuid Vietnam en het Vietnamees volksleger), waar een oorlogsgedenkpark is, waaronder een monument voor 10 omgekomen vrouwen, die in oorlogstijd bomkraters moesten repareren, dit werd hen fataal. Indrukwekkend!

We rijden verder naar de Phong Nha grotten, die ook al op de Werelderfgoedlijst staan! Het unieke grottenstelsel, waarvan nog lang niet alle grotten zijn ontdekt, is het grootste van Vietnam. De grotten zijn onderling verbonden door een ondergrondse rivier en ooit door de Vietcong gebruikt als wapendepot.

Na een heerlijke lunch maken we een boottocht door dit bijzondere gebied en wandelen een kwartier door de indrukwekkende grotten, waarna we weer in ons bootje stappen.

Daarna rijden we naar Dong Hoi, waar we aan het einde van de middag aankomen en kunnen ontspannen aan het zwembad van ons schitterende hotel of aan de prachtige strand, we verblijven in het Sun Spa Resort (My Canh Bao Ninh, Dong Hoi, Quang Binh), ik maak nog een wandeling in de buurt van het resort en over het strand, prachtig hier. Helaas heeft het strand veel geleden van de laatste overstromingen, er wordt volop gewerkt aan het herstel.

Na de overdadige lunch, voor mij vandaag geen diner meer, een cup a soup, banaan en wat cashewnootjes is genoeg voor vandaag.
Lekker een beetje relaxen op de kamer na de afgelopen 2 lange dagen.
Ik kan zelfs uitslapen, we vertrekken morgen pas om 12.00 uur.

Chao tam biet (tot horens)