Dag 9 Terug naar Kuala Lumpur

Maleisië, Kampung Santubong

Na het weer matige ontbijt vertrekken we naar het vliegveld van Kuching, goed dat we vroeg vertrokken zijn, want het is poepie druk. We nemen afscheid van Adem en James, in KL hebben we een nieuwe gids en chauffeur.
Bij aankomst kunnen we direct inchecken en Ruud staat direct weer naast me om mijn tas op de securityband te zetten, zo lief.

We laten Borneo achter ons en maken een korte vlucht van Kuching naar Kuala Lumpur, wel met een uur vertraging, maar ja, dat mag de pret niet drukken.
Snel de koffers van de band, Ruud is er alweer :-), geen douane te zien hier en daar staat onze nieuwe gids Seb, al met het ANWB bord op ons te wachten.
De bus staat al klaar, even oversteken, koffers worden al meteen ingeladen en op voor een korte rit naar ons hotel.
Hier in KL is het veel minder groen en zoveel hoogbouw heb ik nog nooit gezien, 40 verdiepingen is niets. In de verte zien we de Petronas (Twin)Towers al.

In de hoofdstad verblijven we in een centraal gelegen, luxe hotel, Dorsett Kuala Lumpur hotel, 172, Jln Imbi, Pudu, 55100 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan telefoon: +60 3-2716 1000. Het hotel is gelegen in de wijk Bukit Bintang, het dynamische district van Kuala Lumpur. Het hotel ligt nabij het grote winkelcentrum, waar u heerlijk kunt winkelen en dineren en op loopafstand van de bekende grote shopping malls zoals het Pavillon. Ook beroemd is Jalan Alor, de straat met diverse eetstalletjes waar je heerlijk en veilig kunt eten en met diverse massagesalons waar je kunt genieten van een ontspannen en betaalbare massage. En verder zijn ook de Twin Towers en de KL tower vlakbij het hotel te vinden. Het Dorsett Kuala Lumpur heeft alle faciliteiten in huis voor een aangenaam verblijf. Zo is er onder meer een fitness center, zwembad, limousine service en er zijn twee restaurants. Verder is er ook een 24-uurs roomservice. De ruime kamers zijn modern en comfortabel ingericht en voorzien van televisie, badkamer met douche, bureau en een kluisje.

Kuala Lumpur, de bruisende hoofdstad - vaak KL genoemd - is een mooie mix van oost en west, met enerzijds prachtige koloniale gebouwen en anderzijds ultramoderne winkelcentra. Kuala Lumpur is de hoofdstad van Maleisië. Ook deze stad is één grote smeltkroes van verschillende Aziatische culturen, heeft bijna 1,8 miljoen inwoners en kenmerkt zich door een grote diversiteit aan stedelijke bebouwing; van oude koloniale bebouwing, Chinatown en Little India tot de moderne en vooral hoge gebouwen die sinds de jaren negentig van de twintigste eeuw het stadsaanzicht bepalen. Het vormt een apart federaal territorium binnen Maleisië. "Kuala Lumpur" betekent zoveel als "modderige samenloop van rivieren" en vormt een zogenaamde Rode Delta. De aanwezigheid van tin nabij de samenkomst van de rivieren Gombak en Kelang was rond 1860 aanleiding voor het opzetten van een nederzetting. Al snel groeide Kuala Lumpur uit tot een smeltkroes van Aziatische culturen en in 1896 werd de amper veertig jaar oude stad uitgeroepen tot hoofdstad van de opgerichte Gefedereerde Malay Staten. Tussen 1913 en 1957 stond de stad, net als de rest van het land, onder Brits bestuur. Overblijfselen uit dit koloniale tijdperk zijn nog overal te vinden. Maleisië is een federatie van sultanaten en Kuala Lumpur bevindt zich in de "Federal Territory", de federale hoofdprovincie. De stad groeit en ontwikkelt zich in hoog tempo. Volgens de planning zal de hoogbouw in de binnenstad in 2020 zijn voltooid. De meest bekende gebouwen van Kuala Lumpur zijn de Petronas Twin Towers. Met hun 452 meter waren zij enige tijd, van 1998 tot 2003, de hoogste gebouwen ter wereld (Burj Khalifa in Dubai, is sinds 2007 het hoogste gebouw ter wereld). Onder de torens bevindt zich de luxe shopping mall Suria KLCC, een concertzaal en een metrostation. Naast deze twee torens is er verspreid over de stad nog veel andere hoogbouw te vinden. Zo werd in 2019 de The Exchange 106 in gebruik genomen. Een belangrijke toeristische attractie is de "Menara KL" (KL-Toren), een 421 meter hoge televisietoren. De spits van deze toren steekt boven die van de Petronas Towers uit, omdat de Menara KL op een heuvel, Bukit Nanas, is gelegen. Naast alle moderne gebouwen zijn er in het centrum ook nog veel gebouwen uit de koloniale tijd te vinden. In de buitenwijken is echter niet zoveel hoogbouw. Er zijn ook diverse winkelcentra in Kuala Lumpur. De meest toonaangevende shopping malls zijn Suria KLCC onder de Twin Towers en het van daar uit via een luchtbrug bereikbare nabijgelegen Pavilion, gelegen aan de Bukit Bintang. Sommige winkelcentra in Kuala Lumpur hebben ook luxere faciliteiten als een ijsbaan, achtbaan et cetera.
KL is een moderne Westerse stad met Maleisische details. Het zeer goed ontwikkelde zakencentrum met haar Petronas Twin Towers gaan zeer goed samen met de oude karakteristieke gebouwen uit de kolonieperiode van de Engelsen. De metropool wordt door de locals KL genoemd en is enorm divers, wereldwijd wordt KL ook wel de stad van de contrasten genoemd. Hypermoderne winkelcentra en wolkenkrabbers, traditionele wijken, avondmarkten en het kleurige Chinatown, 'een samensmelting van het oosten en het westen'. Daarnaast kunt je er heerlijk eten in de vele restaurantjes, van traditionele Maleisische specialiteiten tot de internationale keuken, met name de beroemde Bintang Walk en Chinatown zijn in de avonduren een bezoekje waard. Alle hoogtepunten van de stad bevinden zich in de centrale driehoek van KL; de Petronas Twin Towers, het koloniale Centraal Station, Central Market, Chinatown met in het bijzonder de straat Jalan Petaling, de meest indrukwekkende Hindoe Tempel Sri Mahamariammam en de Lake Gardens. Hier kun je heerlijk genieten van het Moderne Azië.

45 kilometer naar het vliegveld en 67 kilometer op het vasteland/reistijd circa 1 uur in de bus, 1,5 uur in het vliegtuig en 1,5 uur in de bus.

Eind van de middag gaan we genieten van een drankje met of zonder alcohol, ik kies voor een mocktail lychee, heerlijk, in de Traders Hotel Rooftop bar, op de 33e verdieping, met een prachtig uitzicht op de Petronas Twin Towers. En met een buitenzwembad waar we omheen zitten. Het wordt donker en dat maakt de foto's extra bijzonder. Gemaakt met mijn telefoon, die kan het donkere werk beter aan dan mijn camera.
Na een dik, heel gezellig uur, dalen we weer af naar straatniveau en steken we over naar Seria (Chinees)Restaurant KLCC, waar we genieten van een echt heerlijk diner. Garnalen in sambal, inktvis in honing, groenten, zeebaars, rijst, kip met citroengras en gefrituurde banaan toe, dit alles met een chinees vruchtensappen, het is een halal restaurant, de mannen hebben pech, geen bier.
De bus wacht op ons, maar Thea en Albert zijn verdwenen, Mike maakte zich meteen zorgen, maar zij waren teruggegaan zoals gekomen en Seb bracht ons naar de andere uitgang, gelukkig hebben we ze gevonden, Thea was toch maar teruggelopen, omdat er niemand kwam en zij was samen met Albert. Kudde weer compleet, op een aantal lopenden na.

Pootje gaat goed, getaped en dat voelt prima, goede hoop morgen toch de Batucaves te kunnen bekijken. Extra tape, brace en pilletje, dan moet het lukken. Ik hoop het echt.

Terug op mijn kamer maak ik het mezelf weer makkelijk, heerlijk onderuit, zo lekker nog lezen tot mijn ogen dichtvallen.

Voel me hier toch meer thuis dan in het regenwoud :-).

Tot morgen, hoop zonder zorgen, duimen jullie maar voor me.