Dag 10

Sri Lanka, Kandy

Niet zo vroeg op pad vandaag, lekker rustig aan wakker worden en ontbijten. Om
9 uur op pad om de fraai aangelegde botanische tuinen van Kandy te bezoeken.
Maar eerst doen we een verplicht nummertje, wat natuurlijk op elke reis wel weer terugkomt en gaan we een kijkje nemen bij een edelstenenverwerkings-juweliersbedrijf. We bekijken een film hoe de edelstenen gedolven en verwerkt worden en mogen een kijkje nemen in de werkplaats, gaaf, mannen met mini vijltjes, brandertjes en hamertjes maken de mooiste sieraden. We worden natuurlijk door de verkoophal geleid, maar de prijzen zijn echt belachelijk hoog. En de sieraden te oudbollig voor woorden. We lopen naar buiten en de buren zijn houtbewerkers, dat willen we graag zien, prachtige buddhabeelden en olifanten worden met de hand uit één blokhout gesneden, maar ook hier zijn de prijzen enorm. Martijn is weg van een Ganesha beeld. Ook mijn favoriete god!
Even wachten op onze bus en verder naar de botanische tuin. Echt prachtig! Ontzettend veel soorten bomen, struiken en planten. We wandelen zeker 2 uur door het park en hebben echt niet alles gezien. De vliegende hond (een reuzen vleermuis) huist hier in enorme getalen. Wat een beesten. Ook de apen hebben het hier naar hun zin en hebben volop eten van de vruchten die hier voorkomen.
We lunchen in het restaurant van de tuin. We eten met z'n tweetjes een curry tafel, zo noem ik het maar, allerlei gerechtjes, voor één. En dat voor zo'n € 7,50 incl drank. En het was heerlijk, ook niet onbelangrijk natuurlijk.
Vervolgens maken we een kleine citytour door Kandy, de tweede stad van Sri Lanka en met name veel bezocht vanwege Tempel van de Tand van Buddha. Volgens de overlevering wordt hier een hoektand van Buddha bewaard en het is één van de meest belangrijke religieuze plekken in het land. Deze tempel bezoeken we als laatste van de dag. Indrukwekkend, prachtig, wat mooi. We dachten gisteren de mooiste te hebben gezien, maar deze tempel mocht er zeker ook zijn.

Even lekker relaxen en bellen bij de pool, een biertje op ons terras, pindatten en weer heerlijk eten.

De huisband speelt "no bananes" voor ons, Jan gaat los, beetje genand.