Nog 1 weekje

Nederland, Gouda

Iran, gaat het gebeuren? Volgens Rosetta i.e.g. wel! Maar het blijft wel een beetje spannend, meneer Trump kan zomaar roet in het eten gooien.
De afgelopen maand nogal wat gedoe in de Straat van Hormuz. Helemaal rustig is het er nog steeds niet, maar ja waar wel?
Ik reis niet in de buurt van de kust, of een grens en in het binnenland zullen we er niet veel van merken.

Het land is prachtig! Joanna Lumley heeft het in haar reis langs de Zijderoute laten zien en ik ben nog enthousiaster geworden!
Als ik nu niet ga, kom ik er niet meer in, Israël staat nl. hoog op mijn lijstje en ook nog samen met Margreetje. Eenmaal daar geweest mag je niet meer binnen in Iran, dus de keuze was niet zo moeilijk toen Ina en Frans (jullie kennen hen nog wel van mijn Myanmar-reis, begin dit jaar) vertelden van hun komende avontuur én zeiden dat er nog 3 plekjes vrij waren :-). Een voorzetje natuurlijk en Vanja kopte die in "ga nou maar, je wil er zo graag naar toe en wat is leuker dan met hen te gaan". Dús geboekt!!

Natuurlijk weer een stukje geschiedenis en de route van mijn rondreis. Dit keer reis ik met Rosetta, een andere organisatie, waar ik nog nooit van had gehoord, kijken of ze KRAS kunnen overtreffen. Én samen met Ina en Frans, we gaan dit avontuur met elkaar en nog zo'n 11 medereizigers aan.
Totaal dus 14 reizigers, een mooi klein groepje en zoals Rosetta aangeeft zijn we allemaal 50+. Vrouwen weer in de meerderheid.

Heerlijk weer een éénpersoonskamer geboekt, beetje duurder, maar wel zo lekker mijn eigen ding te kunnen doen. Kamer op indeling, dus met een andere alleenreizende, is niets voor mij. Het zou maar een snurkertje zijn of een nachtbraker pff, nee hoor, ik pas.

Iran of Perzië, officieel de Islamitische Republiek Iran Djoemhūrī-ye Eslāmī-ye Īrān, heeft een oppervlakte van zo'n 47 x Nederland, met ca 82.710.916(2019) inwoners. De hoofdstad en grootste stad (met meer dan 10 miljoen inwoners) is Teheran, dat ook het culturele, commerciële en industriële centrum van het land is. Iran werd tot en met 1935 in het Nederlands officieel Perzië genoemd, maar de naam van het land in het Perzisch is reeds sinds de tijd van de Sassaniden Iran. De naam Perzië verwijst naar het Griekse woord Persis, afgeleid van Pars, het deel van het land waar 2500 jaar geleden de oude koningen van Iran vandaan kwamen. Iran betekent 'Land van de Ariërs'.

In 1935 vroeg de toenmalige sjah Reza Pahlavi aan alle landen om voortaan de lokale naam van het land, Iran, te gebruiken. Omdat de naam Iran vaak aanleiding gaf tot verwarring met de buurstaat Irak, werd in 1949 voor buitenlands gebruik weer de naam Perzië officieel ingevoerd. Na een protest van de Perzische/Iraanse geleerden, kondigde de regering in 1959 aan dat, in andere talen dan het Perzisch, beide namen officieel gebruikt mogen worden. Een inwoner van Iran/Perzië is een Iraniër of een Pers.

Iran ligt in het Midden-Oosten en grenst aan Irak (Koerdistan Autonome Regio), Turkije, Armenië, Azerbeidzjan, Turkmenistan, Afghanistan en Pakistan. De Perzische Golf en de Golf van Oman bevinden zich ten zuiden en de Kaspische Zee ten noorden van Iran. Iran deelt de Kaspische Zee, behalve met de republiek van Azerbeidzjan en Turkmenistan, ook met Kazachstan en Rusland. Aan de kust tegenover de Perzische Golf liggen Saoedi-Arabië, Koeweit, Bahrein, Qatar, de Verenigde Arabische Emiraten en Oman. Het is een multiculturele natie bestaande uit tal van etnische en taalgroepen, de meeste bewoners zijn sjiieten, de Iraanse rial is de valuta. De officiële taal van Iran is het Perzisch, een Indo-Europese taal.

Iran/Perzië heeft een bijzonder lange geschiedenis. Het Perzische Rijk groeide onder Cyrus de Grote uit tot een wereldrijk dat zich van Oost-Europa tot de Indusvallei uitstrekte. Na de veroveringen van Alexander de Grote overheersten achtereenvolgens de Seleuciden, de Parthen en de Sassaniden, totdat de islamitische veroveringen vanaf de zevende eeuw het grondgebied overrompelden en de islam introduceerden. De heerschappij van de Safawieden (1501–1736) wordt als het begin van de moderne Iraanse geschiedenis beschouwd. Iran groeide opnieuw uit tot een regionale grootmacht en werd vanaf begin 20e eeuw geregeerd door de Pahlavidynastie. Verzet tegen buitenlandse invloeden en onderdrukking mondden in 1979 uit in de Iraanse Revolutie en de vestiging van een islamitische republiek. Het Iraanse politieke systeem, gebaseerd op de grondwet van 1979, combineert elementen van een parlementaire democratie met een religieuze theocratie geleid door geestelijken, waarin de hoogste leider, momenteel ayatollah Ali Khamenei, aanzienlijke invloed heeft.

Iran is ook vandaag de dag een belangrijke regionale macht, met aanzienlijke invloed in de internationale energiezekerheid en de wereldeconomie door middel van zijn grote reserves van fossiele brandstoffen, Iran is de op drie na grootste olie-exporteur ter wereld. De export van aardolie en aardgas vormen de belangrijkste bron van inkomsten van Iran. Iran is een van de oprichters van de VN, ECO, NAM, OIC en OPEC.

Iran is een multicultureel land met tal van etnische en linguïstische groepen, waarvan de grootste Perzen zijn (61%), Azerbeidzjanen (16%), Koerden (10%) en Lor (6%).

Een prettige reis, Yvonne, heel benieuwd naar je reisverslagen 😉

Chris melis 2019-09-09 00:20:47

Yvonne, Ik hoop dat het een mooie reis gaat worden en dat allerlei externe omstandigheden niet gaan tegenwerken. Ik kijk al uit naar de verslagen! Lieve groet, Ron

Ron Rabbelier 2019-09-09 06:44:40

Bedankt Chris, leuk dat je weer meeleest :-) Gaat goed komen Ron, dank je wel!

ivie74 2019-09-09 12:20:40

Wat een geschiedenis hoop dat je er veel plezier heb met je mede reis genoten Yvonne

Lenie. 2019-09-09 13:39:44

Dat gaat goed komen moeders, bedankt x

ivie74 2019-09-09 21:09:35

Super leuk om te lezen. Ben heel benieuwd naar je ervaringen!

Fleur 2019-09-11 16:16:16

Leuk Fleur, je hebt het gevonden :-)