Rondrit

Frankrijk, Boulogne-sur-Mer

Vandaag iets nieuws voor mij en eigenlijk best buiten mijn comfortzone:-).
Ik heb gisteren een route uitgezet met plekken die ik nog graag wilde zien en vandeweek onderweg geen tijd meer voor had en m.b.v. het van R&M gekregen boek "Frankrijk binnendoor".

Eigenlijk zie je overal langs de kust wel iets vanuit de periode(s) van oorlog terug, al is het maar een klein herdenkingsteken, maar het verhaal rondom D-day is toch wel het belangrijkste deel van de geschiedenis van de 2e wereldoorlog.
Het verhaal is te lang om hier op te schrijven, maar voor wie interesse heeft, op deze link is heel veel terug te vinden over de voorbereidingen, de uitvoer en door wie deze plannen bedacht en uitgevoerd zijn.

Aan de overkant van de camperplek wordt iets herdacht, wat ik weet het niet, maar het ziet er bijzonder uit, natuurlijk ga ik kijken :-).

De fiets, stoel en tafel laat ik op mijn plek staan, ik heb betaald tot 15.17u.
Codenummer op mijn stoel geplakt, dat bleek niet nodig, want bij de uitrit moet je de code ingeven en kun je aangeven dat je terugkomt, hoe mooi is dat.

De rondrit was 64 km, dat vond ik toch net teveel om te fietsen en ook mijn accu was niet meer vol na gisteren, geen stroom, dus niet opladen. Ook dat was de eerste keer bijna 3 dagen op de huishoudaccu, maar die is vandaag weer lekker bijgeladen, de zon scheen heerlijk op mijn 2 zonnepanelen.

Ik begin bij de Cap Blanc Nez. Ik rijd zover mogelijk door en hoe top, de laatste P plaats is voor campers én gratis. Ik loop door de duinen naar het strand, vanwaar ik de geweldige witte krijtrotsen kan bewonderen.
Én in de verte zie ik zelfs de krijtrotsen van Dover, wel goed kijken, maar toch.

Op naar het dorpje Wissant, ook daar een gratis P plek voor campers en daar wordt goed gebruik van gemaakt, zelfs overnachten kan daar. Ik loop naar het dorpje, een schattig authentiek toeristisch plekje. Kerk, hotel, stadhuis, wat eettentjes en een souvenirs winkel en natuurlijk huizen, maar dat zijn er niet heel erg veel.

In Tardingen, moet ik het oude kerkje met kerkhof zien en dat doe ik, de moeite waard en prachtig gelegen in de weilanden.

Verder naar Cap Gris Nez, ook weer lekker dichtbij parkeren bij het startpunt van 3 wandelingen naar een uitzichtpunt. Deze keer niet vanaf het strand. Maar zeker niet minder indrukwekkend.
Ik maak ze alle drie :-) geen hele lange, maar toch, ik zou iets missen ;-).

In Ambleuse loop ik naar het fort aan eind van de rivier Slack, daar waar hij de zee instroomt. Ik parkeer net voor het bord "verboden voor campers" wat ik trouwens pas zag toen ik terug liep, mazzel.

De laatste plaats die ik aandoe is Wimereux, daar parkeer ik gewoon langs de straat. Gezellig, echt een badplaats met de huizen van lang geleden, die zo typerend zijn voor hier, vakwerk, meestal in de kleur blauw.

Vlakbij mijn camperplaats is een Canadees kerkhof voor gevallenen. Dat pak ik nog maar even mee Imposant, op bijna alle stenen staat een naam, maar soms niet en staat er op voor 2 gevallenen. En Napoleon kijkt over hen uit.

Het is kwart voor 3, net op tijd terug :-).
Camper weer op haar plek en betalen tot morgen, want dan gaat mijn reis weer een stukje verder.

Op mijn privéterras gedineerd :-), met uitzicht, wat kan een mens zich nog meer wensen..........even niets :-).