Zout en zoet

Nederland, Den Hoorn

Lekker lui vanochtend. Met een pruttelbakkie , ontbijten op bed, het vakantiegevoel nog even vasthouden!

Weer op pad. Vandaag wordt het fietsen naar de Slufter en daar wandelend de omgeving verkennen. Weer een ander landschap. Zo bijzonder op nog geen 500 km² oppervlakte, zo diversiteit van landschappen op dit eiland!

Natuurlijk weer iets te eten mee, ik heb heerlijke aardappelsalade gemaakt en met een paar boterhammen is dat een lekkere lunch.
We parkeren de fiets en lopen de slufter in.

De Slufter is een brak kweldergebied met een open verbinding met zee, uniek in Nederland en dat is het zeker.
De paarse bloemen van de lamsoor komen al in bloei. In dit gebied mogen de getijden ongehinderd hun gang gaan. Blij vloed stroomt de zee dus gewoon naar binnen. Alleen planten die goed tegen zout kunnen, gedijen hier, zoals lamsoor en zeeaster, ook zeekraal groeit hier welig, ik mag ervan proeven en het is echt lekker, ziltig en knapperig. Het landschap van de Slufter en de aangrenzende Muy ontstond in 1958, toen de zee bij een stormvloed, 3 gaten in een nog jonge stuifdijk sloeg. Er ontstonden diepe geulen waardoor het zeewater ver de zandvlakte in kon stromen. Bij de Muy kon het gat worden gedicht, bij de Slufter lukte dat herhaaldelijk niet.Na de 5e poging in 1925 werd het plan om er landbouwgebied van te maken opgegeven. Natuurbeschermers hebben zich toen over dit bijzonder gebied ontfermd. De Slufter met 4,5 km van de Muy tot de Krimweg en is bijna 2 km breed. Vanaf het strand stroomt het water van de Noordzee door de brede zeearm "de slufterkreek" met een grote boog landinwaarts. Door het steeds achterblijvende zand wordt de Slufter geleidelijk hoger. Vele vogels hebben hier hub broedgebied zoals de eidereend en de kluut. En ja we hebben lepelaars gezien, wel van een behoorlijke afstand, maar toch, zoals de dichtbij foto hadden we graag gewild :-)
Een aangelegde dijk beschermt het lager gelegen gebied de Muy ten overstromingen vanuit de Slufter. De vele landschapsovergangen in de Muy zorgen voor een rijke flora met bijzondere soorten. Net als de Slufter was de Muy het gevolg van een gat in de duinen door hevige storm, hier is het echter wel gelukt om de duinenrij weer te sluiten. De aanleg van een dijkje in 1874 tussen de Slufter en de Muy, heeft landschap, flora en fauna veranderd, omdat het zoute water verdween. Daardoor hebben de Slufter en de Muy elk een eigen karakter.
Wij hebben genoten wat een prachtig landschap weer en zo anders. In de gaten in de duinen huisvesten de zwaluwen, we hebben even gewacht op vlieggedrag, maar helaas ze waren uit, of bleven thuis :-)
Na een wandeling van een dikke 10 km lunchen we op een bankje en gaan verder met de fiets door de Muy. Rijden toch nog even door de Koog en keren voldaan weer huiswaarts. Een fazant roept ons en gaat er eens mooi voor zitten, Vanja heeft hem schitterend op de foto kunnen zetten.

Het weer was iets minder dan gehoopt, beetje fris, maar dat mocht de pret niet drukken.
Heerlijk paksoi op het menu en de taken zijn weer verdeeld, ik kook, Vanja de afwas, terwijl het zonnetje alsnog begint te schijnen.
We zijn best moe en dat mag ook wel na 10 km wandelen en toch weer ruim 30 km op de fiets.

In Den Hoorn is dit weekend een kunstmanifestatie, Klifhanger. Morgen hopen we daar nog iets van te kunnen zien.

Rust maar lekker uit morgen weer een nieuwe 😽dag.

Lenie,mamma 2021-06-23 20:51:53

Prachtige foto van de fazant!

Ron 2021-06-23 21:12:55

Mooie foto's en die van jullie 2 samen is ook erg leuk!