Dag 11 Reisdag 242 km Évora - Lagos

Portugal, Lagos

Het is mistig als ik wakker word, maar de zon piept er al door.
Alles gevonden! Tafeldopje en schuifje lagen ergens in het zand voor de camper, bon was uit de camper gewaaid en adapter zat in mijn etui. :-) :-).

Ik ga mijn tanden poetsen en kom Annette tegen met Nel aan haar arm. Nel was gisteren al naar het hospitaal, omdat ze blaasontsteking heeft, medicijnen gekregen, die nog niet aanslaan, de tranen lopen over haar wangen, zo'n pijn heeft ze. Ze blijven achter op de camping in de hoop dat ze morgen weer bij ons aan kunnen sluiten.

Vandaag zakken we af naar de zuidkust van Portugal via een gevarieerde route, door fruitplantages, van net aangeplant tot volwassen bomen, kurkbomen, druiven-en graanvelden over slingerwegen, waar je 90 km p/u mag, maar nog geen 70 haalt, langs onderstaande 3 plaatsen, die wij hebben gekozen van de 5 uit het reisboek.

Viana do Alentejo, is het eerste plaatsje dat we bekijken. In dit afgelegen agrarische stadje staat achter de muren van het kasteel een interessante kerk. Helaas is het gesloten. Op de hoeken van de stadsmuur staat een toren met een peperbusdak. Het portaal is versierd met dierfiguren en op de binnenplaats links van de kerk staan mispels, sinaasappelbomen en palmen. De kerk heeft een mooi portaal in Manuelstijl, en je vindt er azulejos uit de 17de eeuw.

Op naar Castro Verde, hier staat een hele mooie kerk, volledig bekleed met azulejos. De bovenste rij tableaus beeldt de slag bij Ourique uit, een plaatsje dat 14 km verder ligt. Hier versloeg Alfons de Eerste de Moren in 1139, waarna hij werd uitgeroepen tot koning van Portugal.

We staan geparkeerd langs de kant van een straatje. Wel een toer om er te komen, smalle straat, steil omhoog met een haakse bocht, ik zet Coco even stil en ga polshoogte nemen, het moet lukken en tuurlijk makkie voor Coco, zelfs Peter lukt het.
Uit het dorp komen is iets lastiger, Miep leidt me 3x door hetzelfde straatje en ik neem het zelf maar over en ga rechtdoor de rotonde over ipv de opdracht van Coco naar rechts en de tweede keer links te gaan, hierdoor raak ik Peter en Ria kwijt, onderweg op gewacht, maar pas in het volgende dorp komen we weer bij elkaar.

Monchique is de hoogstgelegen plaats in de Algarve, terraswijze gebouwd aan de groene oostkant van de Pico da Fóia, met z'n 902 m de hoogste top. De weg ernaartoe heeft diverse miradouros (uitzichtpunten), je zou haast vergeten dat je in de Algarve bent. Er zijn veel winkeltjes met manden die hier gevlochten zijn en ook de medrono, een sterke jenever gemaakt van vruchten van de aardbeiboom, is in de winkeltjes te koop.
We vinden dit dorp wat tegenvallen, maar ook dat kan, snel weer terug in de camper voor de laatste 3 kwartier weer over slingerweggetjes en een klein stukje tolweg (ik rijd verkeerd op een rotonde). Stop op de vluchtstrook om de tolbagde op te hangen, oei oei.
En dit ritje kost dan €1,00 :-).

Camping Turiscampo, Estrada Nacional 125, 8600 Lagos, tel: +351282789265

Melden bij de enorme receptie en een nummer uit het zakje graaien bij de reisleider voor mijn plek.
Ik sta gezellig naast Carien en Annette, Annette zegt, kom je een biertje drinken als je staat, stoel en glas meenemen hoor. Al snel zitten we met een hele groep bij elkaar. Zo leuk, iedereen zet wel iets op tafel, zo doen we dat. Wat heb ik gelachen, de alcohol vloeide rijkelijk, zelfs Cor ging moppen tappen, stille wateren. Carien was ook weer heerlijk bezig :-). Voor mij zijn 2 biertjes genoeg, lol heb ik toch wel .Eten deed ik pas om kwart voor 9 Ria zei, eet nou maar net ons mee, maar deze keer zelf lekker een tosti gemaakt en zelfs mijn stroom had ik nog niet aangesloten, ik liep achter :-) :-). Vandaar dat mijn verhaal wat later komt en jullie het waarschijnlijk pas morgen lezen.
De rust is weergekeerd op deze prachtige, luxe camping. En wel voor 3 nachten, even lekker niet reizen. Al bijna 3000 km op de teller in net nog geen 3 weken.

Ik ga lekker mijn bedje in, tot morgen!

Wat maak je weer een mooie foto’s. Echt Portugal met de blauwe tegeltjes. We genieten mee. Frans en Ina.