Dag 7

Zuid-Afrika, Swaziland

4.15 uur wakker, maar kan me nu nog even omdraaien:-) lekker, betere tijd voor ons 6.30 uur opstaan. Na het ontbijt gaan we op weg naar het onafhankelijke Swaziland, het koninkrijk dat bekend staat om zijn kunstnijverheid.

Swaziland, is een land in het zuiden van Afrika. Het wordt ingesloten door Zuid-Afrika en Mozambique. Het land heeft twee hoofdsteden: Mbabane is de bestuurlijke hoofdstad en Lobamba de koninklijke hoofdstad (residentie van de koningin-moeder, de Ntombi) en de wettelijke hoofdstad (zetel van het parlement, dat uit de senaat en het huis van afgevaardigden bestaat).

Uit archeologische vondsten blijkt dat het gebied 100.000 jaar geleden al werd bewoond, maar de huidige Swazibevolking kwam eind 18e eeuw in het gebied wonen. In de 19e eeuw trokken ook blanken het gebied binnen. In 1866 werd de grens met Transvaal vastgelegd, maar twee jaar later werd Swaziland door de Britten geannexeerd. Bij de Conventie van Pretoria (1881) werd de onafhankelijkheid van Swaziland erkend. Maar vier jaar later probeerden de Britten het gebied toch weer onder controle te krijgen en in 1889 stootten ze koning Dlamini IV van de troon. Daarop zochten de Swazi's bescherming bij de Zuid-Afrikaansche Republiek en werd Swaziland in 1894 een protectoraat van de Zuid-Afrikaansche Republiek. Na de Tweede Boerenoorlog, waarbij de Britten de Zuid-Afrikaansche Republiek veroverden, werd Swaziland een Brits protectoraat en pas op 6 september 1968 werd Swaziland echt onafhankelijk.

Vandaag tracteert Ben ons weer op wat leuke verhaaltjes.
Het Krugerpark is overbevolkt door olifanten, Ben zegt dat hem gevraagd is vrijwilligers te recruteren onder de toeristen en vraagt het ons ook natuurlijk, een aantal knikt ja, waaronder ik. Zegt hij, mooi, dan kunnen er twee samen een mannetjes olifant een condoom omdoen ter geboortebeperking, de grapjas. De hele bus ligt dubbel natuurlijk.
In werkelijkheid krijgen de vrouwtjes de pil toegediend.

Langs onze route zijn enorme eucalyptusplantages, het hout wordt gebruikt voor diverse doeleinde. De bomen die hier groeien bevatten te weinig olie om er iets mee te doen. We krijgen een blaadje voor in de airco, eerst even keuzen natuurlijk :-).

We scoren bij een grote Spar onze eigen lunch voor vandaag.
We drinken bij de coffeebar een heerlijk cappuccino en eten meteen maar ons in de supermarkt gekochte saussijzenbroodje. Het kruimelt nogal, Margreet schuift de tafel schoon en alle kruimels komen terecht op een zwarte vloertegel, zooitje!!! Maar wel de slappe lach 😊.

Onderweg is het net Nederland, de fastfoodketens vliegen aan ons voorbij, de Mac, KFC, waarvan de beeltenis op het logo van Sir Henry Baker is, een Engelse kolonel, de beroemdste kolonel ter wereld, maar niet door zijn daden :-), Wimpy en nog veel meer.

Bij Swaziland aangekomen moeten we door de douane van Zuid Afrika, om ons af te melden, krijgen een stempel in ons paspoort en mogen we verder. Fotograferen mogen we hier niet, streng verboden. Ik hou me er maar aan deze keer :(.
We bezoeken het Matsamo Cultural Village, waar we tijdens een culturele show met zang en dans de Swazi tradities en gewoonten ontdekken. Een kleurrijke belevenis.
Margreetje danst mee, ik maak foto's, haha beter! De muziek en zang komt binnen en voel je in je hart.

Na de 2e douanepost, stempel Swaziland in, rijden we verder richting hotel.
Ben roept "eat" en iedereen gaat aan de vanochtend gekochte lunch. Onderweg pauzeren we bij een glasblazerij, die helaas vandaag niet open is, maar het winkeltje wel gelukkig, mooie aanwinst voor mijn "plankje" gekocht, mijn trouwe volgers weten dat ik van elke reis wat kleine spulletjes als aandenken meeneem.

Vele bananenbomen flitsen voorbij en eindelijk krijgen we te horen waarom er plastic zakken om de trossen hangen.
De zak beschermt de bananen tegen eventuele hagelschade, insecten en hoofdzakelijk tegen de felle zon.
Volgens Ben moeten we in het vervolg het zwart pitje opeten, omdat het magnesium bevat, ook de draden zijn erg gezond.
Als enige gewas, kun je op bananen volledig overleven.
Per tros wordt er, om en om, een banaan uitgehaald zodat de anderen meer ruimte hebben om beter te kunnen groeien. De banaan groeit in 3 etappes, dat wordt zwellingen genoemd.

We verblijven vannacht in Swaziland in Hotel Lugogo Sun, Mbanane (gisteren)/Mazini Main Road, Ezulwini (hemel) Valley.
Het hotel is gelegen in de bekende Ezulwini-vallei en wordt omgeven door natuur en bergen. Het hotel beschikt over een receptie, restaurant, bar, zwembad met poolbar en wifi. De kamers beschikken over airconditioning, televisie, minibar en koffie- en theefaciliteiten.

Het is niet wat we ervan verwacht hadden in Swaziland, het valt een beetje tegen, in de omgeving van het hotel is niets en ook in het hotel zelf valt niet veel te beleven.

We drinken met het grootste deel van de groep een drankje in het zwembad, gezellig!!
Vanavond buffeteten, wat volgens Ben exceptioneel moet zijn. Wij besluiten al la carte te eten in de bar, een vlees en kaasschotel, heerlijk en meer dan genoeg voor ons.

Goedenag of wel slaap lekker.