Het laatste stadsbezoek van onze trip

Italië, Pacengo di Lazise

De herrie viel mee gisteren avond, even wakker geweest om half 3 toen de buurjeugd bedacht dat ze gezellig moesten gaan kletsen en lachen, oordopjes opgezocht en lekker verder gaan slapen.
Wakker geworden met een zwaar hoofd, maar daar helpt een ppc'tje wel tegen, ready voor Verona!

Verona is een stad in het noorden van Italië en de hoofdstad van de gelijknamige provincie Verona in de regio Veneto. De stad ligt ten oosten van Milaan, ten westen van Venetië en Padua. In 2013 had de stad 259.966 inwoners. De binnenstad van Verona staat sinds 2000 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.
De Adige stroomt door Verona. Er zijn veel bruggen over deze rivier, zoals de Ponte Pietra, Ponte Catena, de Ponte Risorgimento, de Ponte Scaligero, de Ponte Vittoria, de Ponte Garibaldi, de Ponte Nuovo, de Ponte Navi en de Ponte Aleardi. Veel transport van goederen gaat door Verona heen, door een gunstige ligging ten opzichte van Centraal-Europa, aan de Brennerweg. Al in de Romeinse tijd was de stad belangrijk, mogelijk stond zij eerder al onder Etruskische invloed. De Romeinen gebruikten Verona als uitvalsbasis voor hun veldtochten naar het noorden, over de Alpen. Na Rome heeft Verona de meeste bouwwerken uit de Romeinse periode. In 589 was er een zware overstroming; monnik Paulus Diaconus beschreef de watersnood van La Cucca, met alle noodlottige gevolgen van dien voor Verona. In 1239 overstroomde de stad opnieuw, waarna zij herbouwd werd. Met het Huis Da Scala breidde de stadstaat zich territoriaal belangrijk uit. In 1405 gaf Verona zich over aan de Republiek Venetië. Een groen pigment dat onder meer bij Verona wordt gewonnen, de zogenaamde groene aarde (terre verte), wordt al sinds de oudheid gebruikt bij de vervaardiging van fresco's. Een steensoort die in de omgeving wordt gewonnen, Rosso di Verona, is bij de bouw van veel belangrijke gebouwen in de regio van Verona gebruikt.
Verona is het meest bekend als stad van Romeo en Julia van Shakespeare. Het beroemde balkon aan de Via Cappella, haar graf en de kerk waar het huwelijk zou zijn ingezegend, trekken jaarlijks vele duizenden toeristen. Verona is ook beroemd om haar operavoorstellingen. Elke zomer worden in de Arena schitterende opera’s opgevoerd. Arena is het bekendste gebouw van Verona. Na het Colosseum in Rome het grootste bewaard gebleven Romeinse amfitheater, op het Piazza Bra. Het bouwwerk kan overdag worden bezichtigd en is tijdens de zomermaanden 's avonds het decor van wereldberoemde operavoorstellingen. Een avond in de Arena is een bijzondere ervaring. Beroemde opera's met gigantische decors en scenes met veel figuranten zorgen, samen met 25.000 toeschouwers op de tribune, voor een ongekende belevenis! Natuurlijk moet je als je in Verona bent ook even een kijkje nemen in Casa di Giulietta, of Casa Capuleti. Dit was het huis van Julia, of Giulietta zoals ze in Verona zeggen, met het beroemde balkon aan de Via Cappello 23. Op de muren van de toegangspoort tot de binnenplaats van het huis staan veel internationale liefdesverklaringen. Op de binnenplaats staat een bronzen beeld van Julia. Voor een beetje geluk in de liefde raak je haar rechterborst aan. Het graf van Julia vind je in de tombe aan de Via Shakespeare , net buiten de stadsmuren. De stad kent verder een aantal monumentale paleizen en kerken, leuke winkelstraten, gezellige terrasjes en voortreffelijke restaurants.

We gaan om 9.00 uur met de bus naar Verona. Een Nederlands sprekende gids wacht ons op bij de arena. Onder haar leiding maken we een stadswandeling van ca 3 uur, dit keer zonder koffiestop. Onderweg vertelt ze over de geschiedenis en gewoonten van de stad en laat ons de mooiste plekjes zien. Ik vind Verona een van de mooiste plaatsen van waar we geweest zijn. De stad van Romeo en Julia. De stad van de opera. De stad van de mooie bruggen. Na de stadswandeling hebben we weer vrije tijd om Verona op eigen gelegenheid verder te verkennen en/of een hapje te eten. En eten dat gaan we eerst doen, een heerlijke hamburger op een leuk terras. We slenteren door leuke straatjes, kijken nog even naar de rij die er staat om het balkon van Julia te zien, wij gaan daar niet in staan, maar ik maak toch stiekem langs de beveiligers een foto.
Theo en ik willen graag de arena bekijken, hiervoor valt de rij mee en met een kwartier zijn we binnen. Indrukwekkend, helaas is veel van het mooie teniet gedaan door moderne tribunes en het enorme podium. Maar ook het authentieke is nog terug te vinden, vooral in de galerijen en het bovenste deel van de arena. Ik had het niet willen missen. Marianne, Rien en Hennie hebben op een terrasje op ons gewacht. We zijn nog op tijd voor de bus van 4 uur.

Even lekker bijkomen voor mijn campertje en later met een meegenomen flesje wijn gezellig bij Rien en Marianne gezeten. Goede gesprekken later, toch nog maar mijn pasta gegeten.

Het was een mooie dag op vele vlakken. Dank je wel Marianne!

Ik heb ik de valreep een plekje op een camping iets verderop kunnen vinden. Ik blijf nog heerlijk 3 dagen aan het Gardameer. Even afkicken van 24 medereizigers, waarvan er een aantal me dierbaar zijn geworden.
Wat zal het wennen zijn en vooral erg stil :-).

Maar eerst morgen nog! Onze laatste dag met elkaar.

Je bent een ervaring rijker, op pad met je huisje op wielen zowel alleen als georganiseerd met de NKC. Je hebt genoten nu eerst even bijkomen van alle indrukken en het loslaten van je NKC "vrienden". Nog een fijne reis tot in Gouda.

Vanja 2021-09-11 17:21:21

Verona ben ik nog niet geweest. Toch nog een keer naar Italië. Wat een mooie reis was het, zeker ook door de medereizigers. Er zitten altijd weer mensen tussen die zeer de moeite waard zijn. Mooie dag gewenst morgen, mooi afscheid van elkaar. Je bent er bijna! O nee je bent er nu! Lieve groet. Ron

Ron 2021-09-11 22:47:08

Wat een fantastische reis heb je gehad. Je zal best even nodig hebben om alle indrukken te verwerken en weer terug op aarde te komen. Gelukkig kun je daar de tijd voor nemen! Veilige reis terug!

Angela 2021-09-12 10:18:39

Na wat je met ze 24-25 mensen gezien beleefd hebt Yvonne bij komen en even luieren.en verder 😊 genieten.