Dag 14 Reisdag 165 km Lagos - Vila Nova de Milfontes

Portugal, Odemira

De (korte) route gaat weer in noordelijke richting, maar eerst bezoeken we een aantal bijzondere plaatsen op het uiterste zuidwestelijk deel van Europa.
Tijd genoeg, we gaan wel lekker bijtijds op pad, ik wil natuurlijk niets overslaan.

Onze eerste stop is bij het fort in Sagres, op een aantal kilometer van het uiterste zuidwesten van Europa met zijn rijke historie. Een prachtig complex met nog veel authentieke gebouwen en restanten van de kazernes die er ooit hebben gestaan. Ook hier is een groots opgezet museum, wat veel verteld van het verleden van de ontdekkingsreizigers.

Sagres, een kruispunt tussen de Middellandse Zee en de Atlantische Oceaan, een haven voor vissers en kooplieden uit verschillende landen, maar ook een gebied dat geplaagd wordt door kapers. Het imposante fort is het menselijke verlengstuk van de natuurlijke rots en was eeuwenlang het belangrijkste slagveld van een geostrategisch maritiem verdedigingswerk. Hier trok Hendrik de Zeevaarder zich in de 15e eeuw terug en stichtte de zeevaartschool van Sagres. De kennis van deze school was de basis voor grote ontdekkingen. In 1415 verzamelde Prins Hendrik de beroemdste Arabische astronomen, cartografen en zeelieden om zich heen, theorieën werden getest en op steeds langere expedities in praktijk gebracht. Navigatiemiddelen van die tijd zoals de sextant werden verbeterd en men leerde navigeren op de sterren. Ook begon men de cartografie verder te ontwikkelen met als resultaat: de Portugezen werden de beste cartografen ter wereld.

Na Sagres is de Lidl weer aan de beurt, is deze keer zelfs als POI opgenomen in de route. Die dan nu wel heel bijzonder uitgezet is, want we hebben 3 keer de Lidl gezien, foutje van minstens 20 km, bedankt :-)

Cabo de São Vincente is zeker de moeite waard. Het is zeer indrukwekkend hoe hier de zee op de kust beukt. Vroeger dacht men dat de wereld hier ophield en dat je van de horizon af viel als je de zee op ging. Op de toegangsweg naar de Kaap worden handgemaakte truien te koop aangeboden. Ook eigen gemaakte honing en verschillende soorten noten en dadels worden hier verkocht. Ook de "laatste braadworst" voor Amerika kan je hier kopen! Én eten, heerlijk hoor, je krijgt er zelfs een oorkonde bij, grappig toch. We worden door diverse reisgenoten op de foto gezet. Het is wel erg toeristisch en heel druk.

Klif bij Carrapateira. Er loopt een weg om de rotspunt aan de westkant van het dorp heen. Een mooi uitzicht op de steile kust en het lange zandstrand van Bordeira dat wordt beschermd door duinen. Volgens de reisbegeleiders, is het zeker de moeite waard om deze weg te rijden! Eerst is de weg asfalt, later verhard zand. DOEN! Ik doe het, maar Miep heeft een andere weg in haar geheugen blijkbaar en ik kom op zo'n smal zandpad terecht dat we besluiten om om te keren. Jammer blijkt achteraf, want het was de moeite waard, hoorden we.

Vila Nova de Milfontes. Een geliefde badplaats voor de Portugezen, laten we voor wat het is. Het heeft buiten het dorp een eigen vissershaven. Er zijn stranden aan de riviermonding en aan de zee. Vila Nova dankt zijn naam, "Milfontes" aan de talrijke fonteinen. We verblijven hier maar 1 nacht en dan is het lekker om op de camping te blijven, tenminste dat vind ik.
Het diner krijg ik opgediend bij Peter en Ria, met een kleine inbreng van mij, de wijn en het toetje :-), het was heerlijk.
En jullie raden het niet, de uitnodiging voor het eten van morgen staat ook al, wat heb ik toch een mazzel. Annette komt me persoonlijk vragen, lief hè!

Camping Milfontes, Estradas das Pousadas 7645-300 Vila Nova de Milfontes, tel: +351283996104