Voorbereidingen Rondreis Zuid Afrika

Nederland, Gouda

1e Paasdag 2017, morgen vertrekken Margreetje en ik naar Zuid Afrika voor een mooie rondreis, deze keer met KRAS. Deze reis zal anders worden qua natuur en cultuur dan alle andere reizen die ik tot nu toe heb gemaakt. We gaan het weer beleven en zeker genieten van een ander werelddeel.

Zuid-Afrika is een land van onmeetbare schoonheid. Tijdens deze ontmoeting met dit prachtige land volgen we de mooie Panoramaroute, proberen we de ‘Big Five’ te spotten in het Kruger National Park, bezoeken we het onafhankelijke Swaziland en maken we kennis met de indrukwekkende schoonheid van de Drakensbergen. We maken kennis met de cultuur en rijke tradities van de Swazi’s en Zulu’s, zeer waarschijnlijk, bijzondere ontmoetingen. Van Pretoria en de levendige badplaats Durban aan de Indische Oceaan, tot het moderne Johannesburg. We gaan volop proeven van dit bijzondere land met haar vele gezichten.

Koffer gepakt voor twee weken afwisselende temperaturen, laagjes dus.
Alle entingen in orde, op weg voor weer een nieuwe belevenis!!

Het kaartje toont onze route voor de komende 16 dagen, te beginnen op Schiphol voor de vlucht naar Johannesburg en zoals jullie gewend zijn begin ik met een stukje geschiedenis, nou ja stukje :-).

Zuid Afrika heeft een rijk en roerig verleden, in vogelvlucht dan maar!
De geschreven geschiedenis van Zuid-Afrika start in 1652 met de komst van Jan van Riebeeck. Hij stichtte aan Kaap de Goede Hoop een verversingsstation voor schepen van de Verenigde Oost-Indische Compagnie. Na deze vestiging groeide de Europese bevolking in Zuid Afrika gestaag verder. Daarnaast besloot de VOC slaven te importeren uit Nederlands Oost-Indië.
In het begin van de 19e eeuw namen de Britten bezit van de Kaap. Hierdoor ontstond er onenigheid tussen de Nederlandse boeren en de Britten over onder andere de afschaffing van de slavernij. De Nederlandse boeren trokken, tijdens de zogenaamde Grote Trek, mede daardoor weg uit de Kaap en stichtten de onafhankelijke republieken Oranje Vrijstaat en Transvaal.
De boeren deden ook een poging om Natal binnen te trekken, maar deze aanval werd afgeslagen door de Zulu's onder leiding van Dingaan, de broer van de beroemde Shaka. De oorlogen, die zij veroorzaakten, hebben andere stammen verzwakt, waardoor de boeren hun opmars konden houden. Later werden de Zulu's definitief verslagen door de Britten.
De Britten kregen steeds meer macht in handen en in een aanhoudende diplomatieke confrontatie dreven zij in 1899 Paul Kruger naar de rand van oorlog door te blijven aandringen op volledige erkenning van de rechten van de 'uitlanders'. Het resulteerde in de Boerenoorlog (1899-1902).
De Vrede van Vereniging markeerde het einde van deze oorlog en de overwinning van het Britse rijk over de Boeren. Groot-Brittannië annexeerde in 1902 de Boerenrepublieken: Transvaal en Oranje Vrijstaat, maar gaf deze later zelfbestuur. Na de Nationale Conventie van 1908-1909, werd in 1910 ingestemd met een grondwet voor de Verenigde Unie van Zuid-Afrika, bestaand uit Transvaal, Oranje Vrijstaat, Natal en de Kaapkolonie.
Zuid-Afrika begon met het invoeren van een apartheidspolitiek, die na de verkiezingsoverwinning van de Nationale Partij in 1948 werd versterkt. Na felle onlusten werd de apartheidspolitiek in het begin van de jaren negentig afgeschaft. Op 11 februari 1990 werd de bekende anti-apartheidsactivist Nelson Mandela na 27 jaar vrijgelaten door Premier de Klerk. Beide kwamen overeen dat het noodzakelijk was een democratisch gekozen grondwetgevend orgaan in het leven te roepen. Dit leidde ertoe dat, na de eerste vrije verkiezingen, Mandela in 1994 tot president werd gekozen. De nieuwe regering voerde een beleid van ''recht-stellende actie'' om de apartheid af te schaffen en de ongelijkheden van het verleden te beëindigen. In 1999 droeg hij het presidentschap over aan Thabo Mbeki. De huidige president in Zuid-Afrika is op dit moment Jacob Zuma.

Het is top dat jullie onze belevenissen weer willen volgen en hopen op leuke reacties van het thuisfront :-) Er is ons goede WIFI beloofd, dus waarschijnlijk elke dag een up-date van onze reisdag.