Dag 7 Excursie Douro wijnstreek

Portugal, Casfreires

Vroeg uit de veren, nou ja vroeg, ik ben eigenlijk elke dag wel betijds op. Vandaag gaan we onder leiding van één van de eigenaren van de camping een prachtige en geheel verzorgde bustocht maken door de beroemde wijn- en portstreek van Noord Portugal en de bus staat om 8 uur voor.

De rit met de bus gaat kris, kras, omhoog en omlaag, veel van onze magen en/of evenwichtsorganen vinden dit niet fijn. Ook de mijne niet en daar heb ik echt nog nooit last van gehad, schijnt aan de luchtvering van de bus te liggen.
Gelukkig niemand echt wagenziek, maar wel naar. Na een ruim uur kunnen mogen we frisse lucht binnenhalen en de prachtige wijnbouw heuvels fotograferen. We maken een koffiestop in Pinhão en kunnen we het prachtig betegelde station bewonderen.

We bezoeken weer iets verder een wijngaard van Sandeman. Wij kennen dit merk beter van de sherry van vroeger, maar hier is het één van de grootste port merken. We krijgen uitleg over het oogsten en verwerken van de druiven tot het sap dat later in Porto verwerkt gaat worden tot Portwijn. We krijgen alvast een voorproefje van het eindproduct. 3 halve glaasjes staan voor ons klaar na de uitleg en rondleiding. Witte, tawny en gerijpte. Dat smaakt lekker!! De witte is heerlijk met tonic en een schijfje citroen, de tawny als aperitief en de gerijpte heerlijk bij een (kaas)dessert.
Op dag 23 wordt verder ingegaan op de verwerking van het sap tot Portwijn.

De Douro-vallei zou ook de betoverende vallei kunnen worden genoemd, zo adembenemend mooi is het landschap. Vanaf Porto, bij de monding van de rivier waar de in de vallei geproduceerde Douro-wijnen (tafelwijnen) en de portwijnen (versterkte wijnen) worden bewaard, in het Werelderfgoed erkende cultuurlandschap. Het weer is iets beter dan gisteren en de zon piept zo af en toe tussen de wolken door.

Druivenles:
Touriga Nacional vind je in heel Portugal en zelfs in het buitenland. Het is de belangrijkste blauwe druif van de Douro wijnstreek voor het maken van Port en de topwijnen van Portugal. De wijnen gemaakt van deze druif hebben een robijnrode kleur en een fruitig palet van prachtige aroma's van bosbessen, zoethout en specerijen. Tourigo Nacional komt het best tot zijn recht indien geblend met andere druivensoorten zoals Baga, Aragonez, Touriga Franca of Tinta Roriz.

Touriga Franca is de meest geteelde druif in de Douro wijnstreek en wordt gebruikt bij de productie van Port en droge rode wijnen uit de Douro-vallei. De wijnen gemaakt van deze druif worden vaak geblend met Tinta Roriz en Tourigo Nacional. Ze hebben een dieprode kleur, aroma’s van bessen en bloemen, stevige maar fluweelachtige tannines die een gunstig effect hebben op het verouderingspotentieel van deze blends.

De Gouveio druif is een inheemse Portugese druivensoort die historisch gezien zeer populair was in de Douro-vallei maar geleidelijk aan in populariteit was gedaald. Sinds kort is deze druif weer helemaal terug en wordt Gouveio veel gebruikt als assemblage druif in Portugese witte wijnen en witte Port. Gouveio staat bekend om zijn aroma's van citrusvruchten, appel, perzik en anijs en levert frisse, levendige wijnen met een goede zuurgraad.

De lunch, die we weer een stukje verder voorgeschoteld krijgen is uitgebreid en erg lekker.
Het is weer een gekakel van jewelste, het praten kost me wel energie en ben dan ook knap schoor van het er overheen praten, ach ja, het was ook zo gezellig en als dat het enige is, jammer dan, morgen is het weer over ;-).

Weer op camping aan, maar de dag is nog niet voorbij. Er zijn op deze dag 4 stellen die hun zoveel jarig trouwfeest vieren en dat gaan we dan ook doen bij John en Trudy voor de camper. En jij? Wordt er gevraagd, ik zeg ik ben 12 jaar gescheiden, oh dan vieren we dat ook, ik heb het maar zo gelaten, goeie scheidingen bestaan er namelijk ook!
Er staat een compleet aangeklede borrel klaar, met bijdrage van de campingbaas, zo leuk en gastvrij. Eigen stoel en glas mee. John maakt met zijn go-pro een filmpje van ons allemaal, bij mij aangekomen zegt hij, deze einzelgänger dame viert het leven, still going strong :-) :-) en zo is het!!
De regen gooit helaas roet in het eten (bijna letterlijk) en na een uur of 2 moeten we opbreken.

Enige discussie over hoe laat we morgen wegrijden, ik wil morgen vroeg op pad en 2 POI's bezoeken. Het kostte nog al wat moeite en frustratie (vooral van Ria) de route in onze navigaties te krijgen (ook Miep sputterde) en we komen nooit op hetzelfde uit. Maar we rijden gewoon lekker samen en ik rijd voorop :-), zoals eerder. We komen er sws, vroeg of iets later.

Tot morgen!

Ha Yvonne, Vanaf het pinksterkamp bekijk ik je verhaal en foto's. Prachtige dag weer. Tot de volgende dag en verhaal. Groet Ron