Dag 9

Cuba, Santiago de Cuba

Deze dag staat in het teken van een stadstour door Santiago, met name bekend vanwege het swingende carnaval dat hier jaarlijks in de tweede helft van juli plaatsvindt.

Als eerste stoppen we bij de Montada kazerne, waar in 1956 flink is gevochten door Fidel en de soldaten van Batista, de kogelgaten zijn nog duidelijk zichtbaar, al zegt E dat ze niet echt zijn. Op dit moment is er een school in gevestigd.
Ook stoppen op het Plein van de Revolutie, waar een inmens beeld staat van Antonie de Masero, met ijzeren staven, die 23 machetes uitbeelden.
We schenken tijdens onze tour onder meer aandacht aan het levendige Parque Céspedes, vernoemd naar de stichter van de natie. Deze ontmoetingsplek bij uitstek (op alle momenten van de dag zijn de bankjes bezet met jonge en oude Cubanen), herbergt enkele fraaie bezienswaardige en in historisch, cultureel en architectonisch opzicht belangrijke gebouwen, waaronder het 16e-eeuwse huis van de Spaanse conquistador Diego Velázquez (verklaard tot nationaal monument en volgens sommigen het oudste gebouw van het land), de fraaie Catedral de la Asunción, waar tegenover we op een prachtig terras een heerlijk cappuccino drinken in de voormalige woning van de 19e-eeuwse dichter José María Heredia.
Ook de Ifigenia begraafplaats komt aan bod vandaag, iets kleiner dan de begraafplaats in Havana, maar niet minder indrukwekkend. We bekijken oa het graf van Jose Marti, indrukwekkend. We maken de wisseling van de wacht mee, dit vindt elk half uur plaats, niet zo gek met deze hitte, inmiddels is het ruim boven de 32°. Ook verteld E iets over de graven van soldaten en de familie Bacardi.
Ik heb flinke koppijn, ppc'tje erin en flink water drinken vandaag.
En maken we een boottochtje naar het eiland Granma, waar we een mooie wandeling maken rond het eiland, terwijl onze vislunch wordt klaargemaakt. We eten op het terras met uitzicht op het water. Op de terugweg varen we nog naar het fort (Castillio del Morro San Pedro de la Roca), prachtig vanaf het water, wat we even later ook bezoeken. Dit indrukwekkende, imposante kasteel is bijzonder fraai gelegen in de Baai van Santiago, op ca. 10 km van het centrum. Dit kasteel diende onder meer als vesting tegen pirateninvallen en als gevangenis, en staat sinds 1997 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Bezienswaardig zijn onder meer het binnenplein, de ondergrondse gangen, de buitentrappen, de ophaalbrug en het prachtige uitzicht over de baai!

Rond half 5 zijn we terug bij het hotel en gaan we nog even heerlijk het zwembad in, het eerste zwembad waar ook echt water in zit. Half 6, happy hour, wat betekent dat we 2 drankjes krijgen voor de prijs van 1. Mochito dan maar, lekker hoor. Lekker zitten kletsen met Geraldine en Cora (de 3 gezusters, zo noemen we ons).
Eten in het restaurant is heel apart vandaag, we kunnen a la carte eten, nou ja, we kunnen kiezen uit 3 gerechten, er blijken verder geen gasten meer in het hotel te zijn. Ik neem beef van een bejaarde koe lijkt het, té taai!

Een deel gaat vanavond naar een club in het centrum, 3 heren kijken Cubaans boxen en ik maak wat foto's, beetje pindatten en nog een paar hoofdstukken lezen, lekker rustig.