Dag 4 Op pad

Servië, Volujac

POI's (Point of Interest ofwel interessante plek) en daar rijd ik natuurlijk niet aan voorbij :-)

1 Het klooster ligt in Pocuta (23,6 km na Valjevo). Het is een smal weggetje, als je ander verkeer tegenkomt heb je een probleem. Laat je niet verleiden om voorbij de parkeerplaats verder te rijden, want het laatste stuk moet je lopen. Er zijn meerdere deelnemers geweest die achteraf spijt hadden dat ze het weggetje in gereden waren. Het klooster ligt heel romantisch in het groen op een hoog plateau. Vervolg de weg niet, wat de GPS ook zegt, maar keer om, om na de afslag je route te vervolgen!

Het Pustinja-klooster ( Servisch : Манастир Пустиња , geromaniseerd: Manastir Pustinja ) is een Servisch-orthodox klooster in het dorp Poćuta in de buurt van Valjevo in Centraal- Servië. Volgens lokale legendes werd dit klooster in de 13e eeuw gebouwd door koning Dragutin. Wetenschappelijk onderzoek wees uit dat het klooster in 1622 werd gebouwd op de overblijfselen van het oudere klooster dat in de 11e eeuw werd gebouwd. De bouw van het klooster is op 25 juni 1622 voltooid. De kapel is in uitstekende staat en is volledig beschilderd in de Rasca-school. Dit is Byzanthijnse schilderkunst met nieuwe vrije, hoofse en elegante slavische invloeden die de vroege renaissance inluiden (13e eeuw).

2 Als je het Memorial Complex Kadinjca wilt bezoeken moet je in Bajina Basta de weg naar Uzice kiezen en in Uzice weg nr 4 naar Cajetina/ Zlatibor volgen.

In november 1941 werd een versterking van Duitse troepen gestuurd om de regio Užice terug te winnen; zij zouden ook slagen, hoewel hun opmars dramatisch werd vertraagd door de opoffering van het plaatselijke partizanenarbeidersbataljon. Op 29 november wierp het partizanenbataljon zich in het pad van de oprukkende Duitsers en leidde hen af ​​bij de Kadinjača-berg. De Duitsers hadden een veel grotere kracht en bijna elk lid van het Arbeidersbataljon sneuvelde in dat conflict. Hun offer kocht echter kostbare tijd om burgers uit Užice te evacueren voordat de Duitsers de stad heroverden. Een decennium later werd er een monument gebouwd ter herdenking van de partizanenstrijd op de Kadinjača-berg, een witte stenen obelisk met de woorden "Helden van Kadinjača". Maar later, toen Joegoslavië een periode van verhoogde productie van monumenten inging, werd besloten dat de Kadinjača-site iets groters waard was. Het nieuwe monument verving de obelisk niet, maar omringt het, waardoor de bergtop wordt ontwikkeld tot een uitgestrekt herdenkingspark. Het idee voor het nieuwe complex ontstond in 1962, maar het duurde tot 1977 voordat de bouw van het Kadinjača Memorial Complex begon, onder leiding van ontwerper Miodrag Živković en architect Aleksandar Đokić. Na een bouwproces van twee jaar werd het monumentale park in september 1979 voor het publiek geopend tijdens een ceremonie die werd bijgewoond door de Joegoslavische president Josip Broz Tito. Tegenwoordig wordt het Kadinjača Memorial Complex op een uitstekende standaard onderhouden. In tegenstelling tot veel van zijn neven, is dit monument vrij van graffiti en vandalisme en wordt het nog steeds regelmatig bezocht door zowel de lokale bevolking als buitenlanders.

Vandaag rijden we 236 km naar Camping Zlatibor in Zlatibor en komen we langs Valjevo en Bajina Basta en door een stukje van het Nationaal Park Tara.
De route begint door het vlakke land langs de Sava en gaat over in heuvelland. Via de kloof van de rivier de Drina, met mooie uitzichten, komen we in het heuvelland van de berg Zlatibor.

De Lidl is in Uzise, Norveških interniraca 1B, 31000 Užice, N43.85309 E19.85531!! Dus daar rijd ik heen voor boodschappen voor de komende dagen, heb ik dat maar vast weer in huis, de camper natuurlijk :-)! Ook hier is de Lidl te vinden, je gelooft het niet, ze hebben de boodschappen-wereld overgenomen, nou, ik ben er blij mee hoor :-)! En ook hier zullen ze hetzelfde bakje yoghurt wel hebben.

De camping is nog erg nieuw en ligt een stukje buiten het dorp. Het is dus niet gemakkelijk om boodschappen te doen.
Er is een supermarkt 2 km verderop aan de doorgaande weg uit Zlatibor richting Montenegro of onderweg naar de camping afslaan naar Zlatibor en daar boodschappen doen. Let op! Het kan druk en smal zijn in Zlatibor! Dat zal dus waarschijnlijk niet meer nodig zijn als ik de Lidl heb kunnen vinden, nou ja, ik heb de Lidl dus gemist, maar hier in de buurt is ook een supermarkt, dus de boodschappen komen wel goed, wanneer dat weet ik nog niet.

Het was een prachtige rit maar wel hobbelig, delen weg met heel veel gaten en hobbels, stukken best redelijk en kleine stukjes die prima te doen waren. Voordeel van mijn formaat bus is, dat ik lekker kan slalommen om de gaten en kuilen te kunnen ontwijken, al lukt dat helaas niet altijd.

Beide poi's waren de moeite waard, het klooster, waar ik gelijktijdig met Eva aankom en we samen een stuk (550m) de heuvel af loop, moeten we straks ook weer omhoog :(, maar het was prachtig, mooie muurschilderingen en iconen, helaas mogen er geen foto's worden gemaakt, maar ik had er gelukkig al een stuk of wat gemaakt. Dan maar een paar kaarten gekocht om die te fotograferen. Er wonen nu nog maar twee nonnen en zij zijn niet echt van het vrolijke soort. Inmiddels komen er meer van de groep aan. We moeten wel een omslagdoek om voor de blote, korte broek benen, geen punt. De klim terug naar boven valt mee, het gaat wennen denk ik :-).

Een kleine 60 km verderop is het Memorial Complex, mooi, indrukwekkend en imposant en dat met de prachtig blauwe lucht.

Nog 38 km naar de camping met een tankstop.
De camping is prima, waterpas gaat het niet worden, maar het is goed genoeg.
Krijg alsnog een biertje bij Mia en Wim, wat ik gisterenavond niet meer wilde, gezellig, zij zorgen een beetje voor me, niet dat het nodig is, maar zo zijn ze nou eenmaal. De groep wordt al hechter, dat gaat best snel.
Lieke en Lucy (reisleiders) tracteren ons op ezelworst en slivovitsj met honing en lopen langs alle campers, grappig.

Al met al wéér een topdag!
Nu lekker spaghetti eten en relaxen.

Om 8 uur nog een briefing over de excursiedagen van morgen en overmorgen.

Vast welterusten en fijn weekend allemaal!