Dag 4

Zuid-Afrika, White River

Nog steeds erg mistig.
Na het ontbijt op voor de prachtige natuurtocht over de Panoramaroute, boordevol onvergetelijke vergezichten. Af en toe lijkt het iets op te klaren, maar het wil niet helemaal lukken. We nemen een kijkje bij de Bourkes Luck Potholes waar twee rivieren prachtige patronen in de rotsen hebben gevormd. De zon laat zich zelfs af en toe even zien. Ook stoppen we bij de Blyde River Canyon, een van de grootste kloven ter wereld. Tevens genieten we van het uitzicht vanaf God's Window, nou ja uitzicht, een dikke mistbrij, niets te zien helaas.
Onderweg rijden we door eindeloze boomplantages, aangeplante dennen en eucalyptus bomen, de plantages bestrijken een gebied zo groot als Nederland. Het hout wordt gebruikt voor de meubel- en papierindustrie. De bomen groeien hier zeker 2x sneller dan bij ons, doordat het klimaat in de winter en zomer nauwelijks verschilt. Ben laat het zien aan de jaarringen op het parkbord. Het lijkt hier erg droog maar er lopen talloze ondergrondse bronnen, waardoor de bomen goed bewaterd worden door het omhoog te pompen.

Ben vertelt nog wat verhaaltjes onderweg, zoals hij het noemt, vandaag over de Afrikaanse taal.
Het Afrikaanse is een mengeling van het Maleisisch, Frans, Portugees, Nederlands, Engels en vast nog meer talen. Kent de letters X, C, Q, en Z niet, maar ook geen grammatica of voltooide tijd.
Voor ons klinkt de taal grappig en simpel. Geen n achter een meervoud en zien is sien.
Ze gebruiken woorden dubbel, lekker lekker is heel lekker.
Vaak zijn woorden gewoon logisch, asemrovend is adembenemend. Ook leuk ontkennen doen ze hier dubbel, niet aankomen is nie akom nie :-).

Een taxi aanhouden hier is ook al bijzonder, met een vingergebaar geef je aan waar je heen wilt, een O betekent dat je naar het centrum wilt of een X betekent kruispunt. De taxidrivers hebben hun eigen verkeersregels en staan volgens henzelf boven de wet. Ze rijden waar ze willen en stoppen voor niets.

We lunchen in Graskop bij Harrie's Pancakes oftewel Harrie's pannekoek, waar we heerlijke boboti eten (specialiteit van Zuid Afrika).
De nootjesverkoper staat al op ons te wachten. Vanochtend zagen we hem al vanuit de bus, hij wilde mijn horloge wel ruilen tegen zijn hele voorraad nootjes, hij wist natuurlijk niet dat het een horloge van de Lidl was van € 4,99. Ben gaf aan géén nootjes bij de Spar te kopen, want dan investeren we in benzine, trouwens héél goedkoop hier nog geen euro per liter, voor de Ferrari van de directeur, dus beter bij de straatverkoper, dan voeden we zijn gezin. We kopen allebei 2 zakjes macademia's. Hij maakt zelfs een dansje voor ons. Er vliegen nog meer mannetjes op ons af, maar meer kunnen ze niet aan ons kwijt.
We lopen langs een winkeltje waar we leuke rieten kokertjes zien (zie foto) in verschillende grootte, jullie vragen je vast af waar die toch voor dienen, jaja echte peniskokers in alle maten verkrijgbaar.
Onderweg naar ons hotel zetten we een deel van de groep af, zij gaan op safarikamp. We drinken een biertje en dan heerlijk naar het hotel.
We eindigen onze dag nabij het Paul Kruger Park waar we drie nachten verblijven in Hotel Greenway Woods, R40 Hazyview Road, Pinelike Drive, White River.
Het hotel ligt in de omgeving van het Paul Kruger Park en bij het Longmere Dam. Het hotel beschikt over een receptie, restaurant, bar, gratis wifi en een tuin met terras en buitenzwembad. De kamer is voorzien van een televisie, telefoon, airconditioning en kluisje.
Hotel wat minder, beetje oubollig huisje, maar in een prachtige tuin. Twee joekels van bedden, een 2 persoonsbed voor ons allebei.

Even relaxen en straks met de groep bbq met uitzicht op de tuin.
Heerlijk gegeten, vooral de toetjes :-) en heel gezellig aan tafel met Netty, Leendert en de kinderen. Zij komen uit Werkendam een zeer gereformeerde gemeente. Erg lastig, Kirsten is het zelfde als ik en wordt met de nek aangekeken, zelfs door een aantal eigen familieleden en dat in deze tijd. Ze is pas 22 en heeft haar eerste vriendinnetje, nu al zo lastig pffff.

Reisafstand ca. 300 km.

Yvonne wat zitten julli in een mooie omgeving .alles er op en er aan.geniet er maar van,de groeten aan je mede reiziger.Lenie😎😎😎

Lenie 2017-04-19 20:14:59

Wow! Wat veel gedaan al en super mooie foto's! In het echt is het vast nog veel mooier! Gaat het goed met jouw rug en Margreet haar tandjes!? :) Geniet er van!!