Naar Womoland Nordstrand

Duitsland, Eider

Camping Oase is één grote waterplas, zóveel regen is er weer gevallen, ik ben er zelfs een paar keer door wakker geworden vannacht. Heel voorzichtig rijdt ik mijn plekje af, om mezelf niet vast te rijden in de blubber. De beheerder had het gisteren al aangegeven, maar ik heb een traktor hoor, zei hij, nou dat wil ik dus niet, getrek aan Coco. Heel rustig gas geven en het lukt me prima, ik heb er ook de banden voor.

Ik kan op weg naar het meest Noorderlijke plekje van mijn route, bijna aan de grens met Denemarken.
In Husum is een weg afgesloten en daar moet ik nou net overheen, geen omleiding aangegeven en Miep weet het ook niet, dus Google maar ingezet en ik kom waar ik moet zijn, het dorp uit!

Mijn camping bij de boer is gereserveerd, dus kan ik weer op mijn gemak aan doen vandaag.

Ook doe ik onderweg wat boodschappen, want de enige winkel op Nordstrand is enkele kilometers van de camping, geen idee hoeveel km's, want een paar km fietsen is natuurlijk prima te doen. Maar onderweg kom ik én de Lidl én de Aldi tegenover elkaar tegen. Ik kan weer een paar dagen vooruit.

Ik mag zelf mijn plekje uitkiezen en er is nog veel plek, ik sta op nummer 1 :-) :-).
Toch fijn, sta ik ook nog eens op één.

Ik krijg een hele stapel folders mee, heb ik wat te lezen, maar ook een bestelbriefje, 5 avonden per week kun je eten bestellen.
Morgen "grillabend" dat wordt bratwurst!

Het weer gaat langzaam de goede kant op en de zon komt vaker te voorschijn. Maar het belangrijkste, HET IS AL UREN DROOG!!

Ik gebruik de middag om het eea te doen aan huishoudelijke taken, wasje (tuppie heeft het voorwerk gedaan onder het rijden), afwas en vegen, bed buiten opfrissen, het is weer klaar.

Inmiddels is het hier vol gelopen, een geliefde plek, het is natuurlijk ook weekend én het wordt mooi weer. Eerst zien en dan geloven :-).

Nordstrand is een voormalig waddeneiland in het Duitse deel van de Waddenzee, behorend tot de Kreis Nord-Friesland in de deelstaat Sleeswijk-Holstein. Tot de gemeente Nordstrand behoort ook het eilandje Nordstrandischmoor, een van de Halligen, dat evenals Nordstrand door middel van een dam met het vasteland is verbonden. Nordstrand kreeg in 1936 door middel van een dam een verbinding met het vasteland, terwijl de polder Beltringharder Koog sinds 1987 een tweede vaste verbinding vormt. Oorspronkelijk maakte het deel uit van het eiland Alt-Nordstrand, maar dat werd in 1634 tijdens de Burchardivloed voor een groot deel weggeslagen. Een tweede gedeelte dat overbleef is het huidige eiland Pelworm. Vanaf 1667 heeft een aantal Nederlanders uit het Westland, onder wie Hugo Janszoon Goeijenbier (1617-1699) en zijn broer Cornelius Janszoon Goeijenbier (1637-1680) op Nordstrand dijken aangelegd. Boeren op Nordstrand verloren door overstromingen
vaak hun oogst. De broers Goeijenbier bleven op Nordstrand wonen, de familienamen van hun nakomelingen verbasterden uiteindelijk tot 'Gutbier'*.
De Heverstrom ( Noord-Friese: di Heewer) is een stroming die ten noorden van Eiderstedt door de Noord-Friese Waddenzee loopt. De stroom verbindt de Husumhaven van de Waddenzee met de open Noordzee; *hij zette de loop van de geschiedenis, maar altijd een bedreiging voor de eilanden Pellworm en het
noordelijke strand is. De stroom begint als een zeegat tussen Eiderstedt en Süderoogsand voor de afwikkeling op Südfall aandelen in de Norderhever en Heverstrom. De Norderhever stromen tussen Pellworm en het noorden strand door en deelt aan de Holm Nordstrandischmoor in een aantal kleinere armen. De Heverstrom stroomt langs Eiderstedt tot kort voor Husum*

Morgen lekker fietsen.
Tot dan, fijn begin van het weekend!

jij ook een goed weekend