Dag 8

Sri Lanka, Sigiriya

We brengen een bezoek aan de imposante leeuwenrots van Sigiriya. Het complex is gebouwd door koning Kassapa I (473-491). Na zijn dood werd het een klooster. Volgens een alternatieve theorie voltooide hij het complex, dat zijn vader koning Dhatusena was begonnen. In de 14e eeuw werd het complex verlaten.
De tuinen, die door grachten zijn omgeven, zijn ommuurde terrassen waarin vele waterpartijen voorkomen.
De citadel boven op de rots diende ook als paleis. Het is nu slechts een ruïne. In enkele cisternen werd het regenwater opgevangen. Aan de noordzijde van de rots bereiken we, halverwege de steile beklimming via trappen, de Spiegelwand. Hierop zijn fresco's afgebeeld van 'wolkenmaagden'. Iets hoger is het terras met de restanten van de Leeuwenpoort. De naam Sigiriya, dat 'leeuwenrots' betekent, is hier aan ontleend. Martijn gaat de top halen, ik weet het nog niet, 1200 treden en dat met de warmte. We gaan het zien, volgens Nicoline, moet het kunnen. Én ik heb het gehaald en eigenlijk viel het best mee. Het was geweldig!! Gelukkig aan de schaduwkant naar boven gelopen, dat scheelde wel in de hitte, want heet was het al behoorlijk.
Stenen treden, hoog en laag, ijzeren trappen, steil of gemeen omhoog lopend en als toetje ook nog een heerlijke wenteltrap. De fresco's, die we onderweg tegenkomen, zijn prachtig, helaas mogen we geen foto's maken. Gelukkig heb ik ze al van internet geplukt, dus kunnen jullie ze ook bekijken.
Vanaf de top worden we beloond met een prachtig uitzicht! En als een minuscuul blauw stipje, zien we ons hotel liggen.

FOX is jarig en trakteert! We maken een fietstocht, nou ja wat je een fietstocht mag noemen. We fietsen op krakkemikkige fietsen een half uurtje in de omgeving van Sigiriya. En ja, alle fietsen blijven heel, maar ik krijg een klapband, iedereen schrikt zich dood, wat een klap, maar ik houd mijn fiets onder controle, gelukkig geen schade aan lijf en leden.
Bij een huisje, staat op zijn gemak een olifant pootje te baden in de rivier. Ik stap af en maak foto's, blijkt dat hij aan de ketting ligt. Ik kan wat dichterbij gaan, maar dat is toch jammer, in de vrije natuur is waar ze thuishoren.
Onze tocht eindigt in een lokaal dorpje, waar we een traditionele lunch krijgen bij een gezin, geserveerd op een lotusblad. Ik drink natuurlijk cola, maar deze keer spuit de cola alle kanten op, als ik het flesje openmaak, het is blijkbaar niet mijn dag 😕.

We worden door de bus teruggebracht naar ons hotel, fijn, lekker even in de koele aircobus!
Snel het zwembad in, heerlijk bijkomen.
Martijn gaat nog terug naar het museum van de rots, dat moesten we vanochtend missen, omdat we té vroeg waren en het museum nog gesloten was helaas.
Hij gaat gezellig met Jan en Loes mee.
Ik blijf heerlijk liggen, even niets meer, dit lijf heeft genoeg gedaan vandaag.

Na weer een heerlijk diner, met nog lekkerdere toetjes, bijtijds naar de kamer, koffer weer op orde maken voor ons vertrek naar Kandy morgenvroeg.

Hotel Sigiriya aan de Hotel Road.

Wat een prachtige foto's. Een feestje om naar te kijken.

Marion 2016-05-26 11:25:35

Mooie verhalen Yvonne. Fijn dat we zn nu ook mee kunnen lezen. Groetjes vanuit Kalibaru! !