Dag 2 2e deel van de reis, vlucht door naar Kuching

Maleisië, Sepang

Het KLM eten, was dus ook niet te eten, kip met bbq saus, een klont rijst en een soort bulgur salade, die als je het bakje opendeed, het ook weer meteen dicht wilde doen brrrr. Geen toetje erbij, maar wel een heerlijk wit wijntje, waar waarschijnlijk een slaapmiddel inzat :-) :-).
Na een rustige nacht, zonder pil en whisky, bijna 8 uur geslapen, heerlijk, ik wist niet wat ik zag toen ik keek hoe laat het was, toen ik wakker werd, jeetje, dacht ik, ik heb lang geslapen. Ik heb dan ook de snacks en drankjes gemist, niets van meegekregen. Gelukkig want we hebben nog even te gaan. Een tussenstop in Singapore, een uurtje het vliegtuig uit. Loop wat heen en weer en ga weer bij de gate zitten, inmiddels hebben de meesten van de groep elkaar wel gevonden, het beloofd een kippenhok te worden, het is nu al een druk geklets onderling. Veel echte reizigers, dat is duidelijk. Boarden gaat snel en een stukkie terug naar Kuala Lumpur, waar
het vliegtuig landt, in deze Maleise hoofdstad (info volgt later), waar we direct, nou ja direct, we hebben een uur overstaptijd, met een binnenlandse vlucht doorvliegen naar Kuching op Borneo.

Dat is nog een heel gedoe, de lokale agent die ons daar zou ontmoeten, nou die is er dus niet, we zoeken zelf onze weg, douane door, de rij die er op Schiphol niet was, is hier dus wel en erg vlot zijn ze niet, of ze weten het niet. Eindelijk zijn we door de rijen, op naar de bagageband, weer een wandeling, gelukkig zijn de koffers al van de band gehaald en zie ik mijn tas staan, altijd fijn om die weer terug te zien. Op naar de incheckbalie, weer door een volgende security band. Bij de incheckbalie weer wachten en de baliedame vind mijn tas te groot, Jaja daar reis ik al 5 jaar mee, pfff gedoe, ik moet naar de afwijkende bagage afgifte, nou nee, dat ga ik dus niet doen, de dame roept er iemand bij, want blijkbaar zeggen mijn ogen wel iets. Mijn tas mag door. En krijg de opdracht wel om 20.15 u bij de gate te zijn, ach vervolgens zitten we daar alsnog 3 kwartier te wachten om te mogen boarden, maar eindelijk bij half 10 klaar voor het laatste deel van de reis, op naar Kuching. Ik ben inmiddels ruim 24 uur onderweg.
Het vliegtuig is niet vol en mijn reisgenoot, die ik al eerder noemde, daar is ze dus, nu al :-), zit in mijn rij, 1 stoel tussen ons in, helaas ze past niet in de stoel, ja écht en er moet een ander plekje voor haar worden gevonden.
Ik ben gebombardeerd tot doorkeeper, want zit bij de nooduitgang, scheelt beenruimte, maar wel met een hele verantwoording, mocht er zich een calamiteit voordoen.
Daardoor mag ik ook mijn rugzak niet bij me houden, de stewardess zet hem in het bovenvak, op z'n kant blijkt later, fles water leeg, tas nat, gelukkig alléén de buitenkant.
Onze reisleider, Mike, zit bij ons in het vliegtuig, een leuke jonge man, die zijn weg kent in Maleisië, hij woont in Kuala Lumpur.
In ons hotel aangekomen, maakt hij direct een groepsapp aan, om daar dagelijks de gang van zaken in door te geven, top geregeld!

Kuching is de kleine hoofdstad van de staat Sarawak, maar wel de grootste stad met ruim 600.000 inwoners. Sarawak is één van de twee staten van het Maleisische gedeelte van het eiland Borneo. Veel reisbrochures verwijzen naar Kuching als 'cat city کوچيڠ '; omdat het woord Kuching in Bahasa kat betekent. Er is zelfs een kattenmuseum, diverse beelden met katten op rotondes en kruispunten in het centrum en is de kat het symbool voor de stad geworden. Kuching heeft een grote Chinees-Maleisische bevolkingsgroep, waardoor de stad over het algemeen Chinees aandoet. De stad wordt beschouwd als een van de schoonste steden in Maleisie en werd ooit verkozen tot een van 's werelds meest gezonde steden om in te wonen.

We overnachten 3 nachten in het hart van deze gezellige stad, in het Grand Margherita Hotel, Jalan Tunku Abdul Rahman, 93100 Kuching, Sarawak. Tfn: +60 82-532 111, wat op slechts twintig minuten rijafstand van de internationale luchthaven ligt. Dit is het enige hotel in deze stad direct aan de pittoreske Sarawak rivier. Bezienswaardigheden zoals het Chinees museum en de Chinese tempel Tua Pek Kong zijn op loopafstand bereikbaar. Achter het hotel loopt een wandelpad dat direct naar het Waterfront leidt waar diverse eetstalletjes te vinden zijn. Het hotel beschikt over een restaurant met een variëteit aan westerse en lokale specialiteiten, gratis wifi en een zwembad. Op het terras van de gezellige bar geniet je van het prachtige uitzicht over de rivier onder het genot van een drankje.
Alle kamers zijn voorzien van onder meer airconditioning, minibar, jaja, wel een lege, koffie-/theezetfaciliteiten, telefoon, gratis wifi en televisie.

's Avonds komt de "Waterfront" langs de rivier helemaal tot leven, zoals de naam al doet vermoeden ligt deze promenade aan de oever van de Sarawak rivier en kun je er heerlijk eten bij de vele eetstalletjes. Wil je eten tussen de locals? Ga dan naar de Top spot food court Jalan Padungan, 93100 Kuching, Sarawak. Op eenvoudige plastic stoelen smul je er van de heerlijkste gerechten! Een bekende delicatesse van Kuching is de Kek Lapis, de laagjescake die bij ons bekend is als spekkoek. Deze cake wordt in allerlei kleuren en smaken verkocht. Doe mij maar de regenboog :-).
Het is een foodcourt met vooral visrestaurants. Elke dag wordt de verse vis aangeleverd, en 's avonds is het dringen om er een tafeltje te vinden. De verschillende restaurants hebben allemaal een nummer. Op internet lees je vele reviews waar iedereen weer een andere favoriet heeft. Nummer 25 is the place to be om een tafel vol heerlijk eten te bestellen. Je kunt alles zelf bij de kraam uitzoeken en aanwijzen. De medewerker vraagt hoe je het gerecht wilt (gebakken, speciale saus, gestoomd etc) en schrijft alles op. Na een paar minuten worden de eerste gerechten gebracht en binnen niet al te lange tijd zijn alle gerechten gebracht. Het foodcourt ligt op een parkeergarage in het centrum van Kuching. Als je in de buurt rondloopt, zie je de grote neonborden in de verte schijnen. Let erop dat je vooraf nagaat wat een gerecht kost. Ook moet je altijd kijken waar de meeste mensen zitten (vaak elke dag ergens anders); er is misschien een reden waarom bij sommige kraampjes de hele avond niks besteld wordt.

Helaas komen we te laat aan (24.00u) om daar vanavond nog van te gaan genieten, ik denk dat het snel mijn bed opzoeken wordt, het was een lange reis.
Kamer mooi, badkamer slecht, geen hand-handdoek, geen zeep, geen douchschuim, geen drinkwater, dus maar weer naar de receptie en ik ben dus niet de enige.
Snel de tas open, wat belangrijke zaken eruit en mijn bed in, nu wel met slaappil, want ik ben nog gewoon klaarwakker en dat na een reis van ruim 26 uur. Mijn langste in mijn reisleven.

Reisduur ca 1 uur en 45 minuten in het vliegtuig en 20 minuten in de bus.

Ha Yvonne. Een mooi begin van een reis. Wel een hele lange dag. Ik hoop dat je kan slapen. Hoe groot is de groep? Groet. Ron

Ron 2022-10-21 20:56:06

Wat schrijf jij gedetailleerd en veel zeg...wel leuk om te lezen....zo reis ik met je mee hihi Kuchting ..kattenstad...zie de foto's wel..schone stad dus..niks mis mee 😉