Dag 11

Vietnam, Hoi An

Dag in Hoi An

Weer vroeg uit de veren voor de tweede optionele excursie, nu naar My Son.

Wake up call om 6.15 uur.
Ontbijtje en om iets over 7.00 uur de bus in, een kleine deze keer, we zijn maar met zijn zessen, de rest gaat zijn eigen ding doen vandaag. Gezellig met Evelien zitten kletsen onderweg.
Blijkt achteraf dat het goed is vroeg te zijn, wordt snel weer erg warm, maar ook ontzettend druk.

Het is één van de best bewaarde Cham centra van Vietnam. My Son is de voormalige hoofdstad van de vroegere Cham beschaving, welke van de 2e tot de 13e eeuw over Centraal Vietnam heerste. Het complex is samengesteld uit zeventig Hindoeachtige torens en tempels gedateerd uit de zevende eeuw. Prachtige architectuur en restanten van oude beschavingen. My Son, staat op de lijst van Unesco's World Heritage erfgoed.
Je kunt het vergelijken met de Prahamban in Indonesië en Ayuthaja in Thailand, die ik beide ook heb mogen zien. Aansluitend zien we nog een dansvoorstelling met Vietnamese muziek.

Rond 12.00 uur terug in het hotel. Ik ga met Kitty, Margreet, Dinie en Jaap in het plaatsje iets eten. Eerst even langs de apotheek voor Margreet. Hij blijkt gesloten, maar wordt direct door de buurwinkelier opgebeld en is er binnen 5 minuten. Je kan het zo gek niet bedenken, alle pillen zijn zonder recept te koop hier, ik koop een goedje van eucalyptus wat overal tegen helpt volgens Tuan en dat voor 3 dollar, of wel 60000 Dong. Goed tegen de hoest, hoofdpijn, spierpijn en wat al niet meer, het proberen waard.

We eten in een klein restaurantje aan de rivier. Ik eet een heerlijke baguette met kip en een lekker (local oftewel plaatselijk gebrouwen) biertje, voor het luttele bedrag van € 0,22 . Na afloop krijgen we een kaarten show en we kopen er allemaal wel een, missie geslaagd dus. Het zijn prachtige kaarten met een geknipte pop-up erin die omhoog komt als je de kaart open doet, echt bijzonder, ik heb de Japanse brug gekocht.
Na het eten loop ik alléén nog even verder om wat souvenirtjes te kopen voor op mijn reisplankje, de anderen terug naar het hotel.
Na een uurtje ga ik ook terug, kan ik nog even bijkomen, voordat we gaan koken, om 16.30 uur worden we alweer opgehaald.

Kookcursus samen met Kitty, Margreet, Imco, Relinde en Trudy.
We worden met een taxi naar de lokale markt gebracht, waar we samen met de kok boodschappen doen voor het eten wat we samen gaan klaarmaken, dat op zich is al een belevenis! Hij geeft over alle producten uitleg en laat ons ruiken. Een kleurrijk geheel. Imco mag alles dragen. Daarna lopen we naar het eethuis waar we gaan koken. Een dame genaamd Hangh, een beetje gestoord, doet alles zingend en lacht als een hinnikend paard, Relinde en ik moeten er erg om lachen, voer voor een psycholoog :-). We maken springrolls, salade met papaya, soep met kip en groenten en tonijn in bananenblad met een kruidensausje. Het is erg lekker en vooral ook heel gezellig. Ik loop met Trudy nog even naar de overkant van het water om foto's te maken van alle gekleurde lampionnetjes. Via de net zo mooi verlichte Japanse brug, lopen we al kletsend terug naar ons hotel. Helaas de laatste avond hier, een bijzondere plaats Hoi An, ik had nog wel een paar dagen willen blijven, het strand heb ik zelfs niet gezien en dat wil wat zeggen :-)
Koffer pakken, op tijd onder de lakens, morgen weer vroeg opstaan.

Fijne Pasen allemaal, dag dag.

Vrolijk Pasen!

René 2015-04-05 12:00:58

Goede Paasdagen gewenst. Leuk om je verslag te lezen. Leuk een kookcursus! Lijkt mij wel wat. Groet, Ron

Ron 2015-04-05 13:35:38

Vrolijk Pasen Yvonne. Wat ontzettend leuk, een kookcursus. We prikken in Nederland wel een datum om te komen proeven;-)

marion 2015-04-05 17:21:50

Goeie paasdagen hoef ik je niet te wensen. Je hebt het bijzonder naar je zin en maakt weer het een en ander mee. Geweldige reis Yvonne!! Liefs Tineke

Tineke 2015-04-06 11:27:09

Haha Marion dat is goed hoor! Zal de sambal lekker heet maken. Grtjs uit Qui Non Ha Tien, ja zo is het zeker, geweldig! Elke dag weer een belevenis. X