Dag 10 naar Pokhara पोखरा

Nepal, Pokhara

Betijds ontbijten, nog even naar de kamer, we vertrekken pas om 10 uur.
We lopen met de kofferdragers naar de bus, Sittu heeft een heel verhaal tegen me en vraagt of ik de trekking ga doen, ik zeg nee, heen niet, terug wel. Zegt hij doodserieus dat dat goed voor me is, wordt ik slank van :-) de grapjas.

Cor, de broer van "valler" Frans, heeft aan de tocht van gisteren aardige spierpijn overgehouden. Hij loopt als een oud mannetje, ach hij is ook al 75, maar vergeet dat voor het gemak maar al te vaak en gaat aan zijn kunnen voorbij. De spierpijn houdt hij de rest van de reis, zou achteraf blijken.

Op naar Pokhara, een sfeervolle plaats aan het Phewameer, waar een heel relaxed sfeertje moet hangen. Er zijn talloze cafeetjes, restaurants en souvenirwinkeltjes… (mijn plankje wordt weer gevuld :-)). Genoeg te beleven en dus een uitstekende plek voor een paar vrije uurtjes. Een wandeling, een kop koffie met uitzicht op het meer en de bergen, een kanotochtje over het meer…

Pokhara is een stad met ongeveer 255.000 inwoners in centraal-Nepal en op 1400m hoogte. Het is de hoofdstad van het district Kaski (gelegen in de Gandaki-zone). De stad is een van de meest populaire toeristische bestemmingen van Nepal. Na de invasie van Tibet door de Volksrepubliek China kwam de handelsroute naar India stil te liggen en trekken er weinig karavanen langs. Het verlies aan handel wordt echter goedgemaakt door de toename in toerisme. De stad biedt een combinatie van natuur en cultuur. Het is onder andere het vertrekpunt voor de tochten naar de bergen van de Annapurna en ligt op 1400m.
Na de invasie van Tibet kwamen veel Tibetaanse vluchtelingen naar het buurland Nepal. In de Pokhara-vallei werden vier vluchtelingenkampen ingericht: Tashipalkhel, Tashiling, Paljorling en Jambling. Deze kampen hebben zich ontwikkeld tot vaste nederzettingen. Vanwege de verschillen in architectuur, gebedsvlaggen, gompa's en chörtens, zijn de verschillen goed merkbaar met de andere plaatsen in Nepal.

Linda heeft het idd begrepen gisterenavond, ze verteld onderweg, legt uit en geeft aan wat we gaan doen en hoe, zo hoort het. Han en ik krijgen complimenten voor hoe we het hebben aangepakt, fijn toch.

Met een korte (heerlijke) koffiestop komen we iets na lunchtijd aan, wat later dan gepland, ook hier een dikke file, maar veel te zien op straat.
Ellen en ik gaan direct aan de overkant van het hotel lunchen, Michael en Doretha schuiven gezellig bij ons aan. We nemen weer momo's, dit keer met groenten en gefrituurd, heerlijk. Maar we krijgen het niet op tijd op en vragen een doggiebag, geen probleem, keurig verpakt in een doosje krijgen we het mee, lekker voor vanavond.

Door het slechte weer gaan we per busje naar de World Peace pagode en dat staat op ons te wachten, tenminste dat was de bedoeling, we hadden rustig af kunnen eten want we moesten nog een stief kwartiertje wachten tot het busje er was.

425 treden wachten op ons tot aan de Pagode, waar dan óók een prachtig zicht op de Annapurna op ons wacht, eindelijk zicht, al regent het, is het een imponerende belevenis, zo'n immens gebergte, daar zijn de bergen en Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk bij elkaar helemaal niets bij.
De pagode op zich valt een beetje tegen in vergelijk met de anderen die we al gezien hebben in Kathmandu.
De bordjes met "silence" ontsieren het beeld op de pagode.
Het taxibusje brengt ons weer terug naar het hotel. We delen met z'n 11ven de kosten. Linda verzamelt het geld en alleen Rita betaald niet, ze kan geen geld tellen tijdens het rijden :( oh oh wat is ze bijzonder onze Belgische dame.

Marije, Ellen en ik gaan nog even wat drinken met uitzicht op het meer, gezellig! Bekijken wat winkeltjes en kopen alle drie een mooie fel gekleurde poncho, die hebben we hier wel nodig én vallen we lekker op :-). Zie een mooie Nord Face tas, daar ga ik straks even voor terug, kost hier 3x niks.
Eerst even mijn momo's (van vanmiddag) opeten en bellen op de kamer, wifi is hier wat beter, maar nog niet echt perfect, maar mag niet klagen :-), bijna elke dag wel even contact gelukkig.

De nacht brengen we door in Pokhara in Hotel Barahi met een prachtig uitzicht over de bergen van de Annapurna, daarvan gaan we genieten tijdens ons verblijf in het prettige hotel. Het hotel ligt in de Pokharavallei en beschikt over een 24-uursreceptie, buitenzwembad, restaurant, bar, tuin en gratis wifi. De kamers zijn voorzien van een badkamer met bad en/of douche en toilet en een balkon.